GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De verflauwing der grenzen - pagina 70

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De verflauwing der grenzen - pagina 70

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

68 14) Mabdil is het deelwoord van Habdü, dat beteekent scheiding maken Zoo heet het Gen. i : 4 dat God »scheiding maakt tusschen het licht en de duisternis"; Gen. i : 6, dat Hij «scheiding maakt tusschen wateren en wateren"; Gen. I : 14 »tusschen den dag en de nacht." En zoo ook op geestelijk gebied moet er scheiding zijn »tusschen het heilige en het heilige der heihgen", Exod26 : 33; »tusschen het reine en het onreine", I^ev. 11 : 4 7 ; »tusschen goed en kwaad", 2 Sam. 19 : 35 ; »tusschen het onheilige en heilige", Ezech. 22 : 26; 42 : 20 enz. .i^>^ . . . • . 15) Sommige Duitsche schrijvers noemen daarom het Pantheïsme liever het »All-Ein-system". Zie over dit "Ey y.al icav, JascHE, Gesch. des Pantheïsmus, Berlin 1826 I, p. 56. 16) Zie over deze aantrekkelijke zijde van het Pantheïsme Dr. SPAETH, Theismus imd Pantheismus^ Oldenburg, s. a. p. 7, 8 : sWie es eine Vorstellung von Gott giebt, welche ihn als Person setzt, aber in solcher Weltferne, dasz die Welt seiner nicht weiter zu bedürfen scheint und das Herz ihm in Andacht nicht mehr recht nahe kommen kann, so giebt es andererseits auch eine Weltanschauung, welche die Gottheit ganz in die Welt hineinziehen will, aber es so thut, dasz sich dabei ein hoher Grad von religiöser Warme entwickeln kann^ ein Pantheismus, welcher im Gefühl der unfaszbaren Grösze Gottes esertragt, ihm keine Persönlichkeit beizulegen aber vor allem das sin ihm leben und weben und sind wir" betont." Ook G. M. SCHULER, Der Pantheismtts gewürdigt durch Darlegung und Wiederlegung, Würzburg 1884, p. 52 : »Ein solcher seiner und seines Werkes unbewuzster Gott ist der Gott des Schelling'schen Pantheismus, eines Systems, das, als es noch neu war, eine immense Anziehungskraft geauszert, ja eine Art Rausch hervorgebracht had, was sich nur durch das poëtische Gewand erklaren laszt, in welchen dieses neue Evangelium auftrat. War Fichtes Theorie mehr Phantasie als Philosophie, so war die des Schelling mehr Poesie als Philosophie." En Dr. E. SCHMIDT, üeber das Absolute und das Bedingte, Parchim 1833, p. 59 : »Unter denjenigen Irrthümern, welche auf der Verwechselung und Vermischung der oft genannten Begriffe beruhen, ist der wichtigste, indem er nicht blosz der gewöhnlichste, sondern auch der verführerischste und gefahrlichste ist, der Pantheismus, oder vielmehr, um uns eines weitern und hier passendern Ausdruckes zu bedienen, die All-EinsLehre^ in'dem, wie wir sogleich sehen werden, letztere nicht allemal Pantheismus ist, sondern auch in andern Gestalten auftritt." Over het verband van Pantheïsme en Religie zie Dr. SPAETH 1. 1. p. lo. 17) Vedanta die naast de vooral kennen theologie, sluit

is de naam van een der Buddhistisch philosophische scholen, Sankhya den meesten invloed oefende, en welker stelsel wij uit Sankara'ssysteem. De Vedanta, hoewel philosophie en geen zich niettemin nog aan de Veda's aan. Ten onzent is de

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1892

Rectorale redes | 104 Pagina's

De verflauwing der grenzen - pagina 70

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1892

Rectorale redes | 104 Pagina's