GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Christelijke wereldbeschouwing - pagina 76

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christelijke wereldbeschouwing - pagina 76

Rede bij de overdracht van het Rectoraat aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

76 is

van den

wil,

en dan, gelijk

van

het

vermogen van

eenige

eene gezindheid gebracht

is

den

van

dan

wordt,

wil

den

als zij

;

weg

is

de geboorte mee-

der „Selbsterlösung" voor

het bedenken des

Als

tegen God, dan kan het zich aan

ook niet onderwerpen.

dat operari sequitur esse, dat het

moet

Als de regel doorgaat

werken het

eerst dat zijn veranderd worden, zal er

handelen

sprake

hij

dan

zijn volgt,

van een anders

boom goede vruchten

Indien een

zijn.

dan moet

voortbrengen,

zelfkennis leert,

eene hebbelijkheid en

wil, die al in

afgesneden.

vijandschap

de wet Gods

de

is

den mensch volkomen vleesches

alle diepere

uitwendige, toevallige wilsdaden, maar van

niet

goed gemaakt

eerst

zelf

zal zijn.

Kant en Schopenhauer hebben beiden een oog gehad voor het diep zedelijk bederf der menschelijke natuur;

beiden erkend,

m

het zedelijk

dat

den mensch zat

zij

;

Art von

Widergeburt"

zakelijk

geacht.

En

kwaad

hebben

maar aan doch

hebben beiden daarom ook „eine

ter bevrijding

toch zijn

zij

van het kwaad nood-

beiden aan hun uitgangs-

Want Kant

punt ontrouw geworden.

niet

zij

concludeert geheel ten

onrechte uit het moeten tot het kunnen

;

als

de kategorische

imperatief ons zegt, dat wij goed behooren te zijn, dan moe-

ten

wij

het

ook kunnen

zijn,

anders ware de kategorische

imperatief het alleronredelijkste ding in de wereld

penhauer meent, dat de kan, zijn

kan

1)

toch eigen '^).

door

het

werk

i).

En

Scho-

onvrije, blinde wil, die enkel willen

inzicht

in het lijden

terugschrikken

Zoo moeten allen doen,

die

en

der wereld, voor

zichzelf

„verneinen"

van geen verlossing

Kant, Religion innerhalb der G-renzen der blossen Vernunft,

als

herausg.

Karl Rosenkranz. Leipzig 1838. bl. 41, 50 v. Schopenhauer, Die Welt als Wille iind Vorstellung. Sechste Aufl. 2) iierausg. von J. Frauenstadt, Leipzig. 1887 I 448. V.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1904

Rectorale redes | 104 Pagina's

Christelijke wereldbeschouwing - pagina 76

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1904

Rectorale redes | 104 Pagina's