Vu cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van Vu te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van Vu.

Bekijk het origineel

Christelijke wereldbeschouwing - pagina 28

Bekijk het origineel

PDF Bekijken
+ Meer informatie
Print this document

Christelijke wereldbeschouwing - pagina 28

Rede bij de overdracht van het Rectoraat aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

1 minuut leestijd

28

inhoud van ons

hebben hun schiep

Beide,

intellect.

het

zijn

het kennen,

en

Woord, waardoor Grod

in het

ratio

alle

dingen

^).

Van

uit dit

hooge en heerlijke standpunt, waarop de Chris-

telijke wijsheid ons plaatst, valt er ten slotte een verrassend licht op de

verhouding van

wantschap

is

door

Maar Hegel werd door

denkers gevoeld en erkend.

zijne dialectische

methode

tot

de op-

geleid, dat de godsdienst primitieve wijsbegeerte, de

vatting in

groote

alle

en philosophie. Beider ver-

religie

allegorie

gehulde

metaphysica van het

aanschouwelijke

volk, en de wijsbegeerte dus de in begrippen omgezette religie

der denkers was.

Maar daarmede deed

met name van de

beide,

religie,

hij

te kort.

aan het wezen van

Want

al

ware het

ook, dat de wijsbegeerte eene volledige verklaring der wereld -en

een volkomen zuiver begrip van

God kon

zou

de mensch toch niet genoeg hebben.

.hart

gaat

De

geven, daaraan dorst van zijn

niet allereerst naar een zuiver Godsbegrip,

maar

naar den levenden God zelven. Een mensch vindt geen

rust,

uit,

En nu

voordat

God

moge de

wijsbegeerte nog zulk eene heerlijke taak en roeping

hebben.

God

naderen

wij,

den weg der

God en

zijn

zijn

Vader geworden

is.

zelven vinden wij aan hare hand niet

met

Hem

religie.

Er

zij

tot

Hem

treden wij in gemeenschap alleen in is

ook voor den diepsten denker geen

rechtvaardiging uit het begrip

Jezus sprak, Gode

;

2),

maar alleen

uit het geloof.

dank, niet de wijzen en verstandigen,

maar de kinderkens, de kinderkens ook onder de wijsgeeren, zalig.

Beter was dan nog de voorstelling van Schleiermacher,

die rehgie en philosophie afleidde uit

1)

Wülmann, Geschichte des Idealismus

twee geheel onderschei-

I 279. 433 v. 541 enz.

Gelijk Dr. O. A. van den Bergh van Eysinga zegt, Allegorische Interpretatie 1904 bl. 28. 2)

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1904

Rectorale redes | 104 Pagina's

Christelijke wereldbeschouwing - pagina 28

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1904

Rectorale redes | 104 Pagina's

PDF Bekijken