GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Christelijke wereldbeschouwing - pagina 35

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Christelijke wereldbeschouwing - pagina 35

Rede bij de overdracht van het Rectoraat aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

35 fflaterialisme in het licht stelt,

minder

bezwaren

ernstige

het onmogelijk te

eene

eenigszins

Als

vormen.

wordt

toch zeker door niet

zij

Reeds aanstonds

gedrukt.

blijkt

van deze oerbestanddeelen der dingen

zijn,

voorstelling

klare

of helder begrip zich te

inderdaad zijn wat ze heeten, dan kunnen

zij

ze niet anders gedacht worden dan als mathematische punten of

als

bestaande

de wijze der geesten of zielen, dat

op

met eene

als entia simplicia,

existentia definitiva.

want

mogen en kunnen

zij

in krachtcentra of

dynamiden. Maar hoe

echter niet zijn,

objectieve

daaraan een

dynamiden

der

handhaven,

wil

daartoe geen andere mogelijkheid, dan zoo dat als

werkingen

van het ééne, absolute

komt het dynamisme dat

trachten

bij

ohne

„Thatigkeit

zonder

Thatiges"

daarom, dat de atomen

zijn.

niet

men

keiten

ohne

die

ein

kan bestaan, dat

maken,

en

hij

concludeert

in de absolute substantie die substantie

„durch

absolute Substanz horen sie auf, Thatig-

zu sein,

Thatiges

Luft zu schweben"

ze opvat

In dezen vorm

terugbekomen, welke hun op zichzelf werd ontzegd;

Anlehnung an

bestaat

van materie en be-

verschijning

mogelijk

niet

reëel,

Ed. von Hartmann voor. Hij erkent,

ein

meer de

grensde lichamen

bestaan louter

kennen? Indien men daarentegen de

objectief bestaan toe te realiteit]

is

zij

is

Zulke entia

i).

De

dan ook niet nagelaten,

d.

h. ontologisch in

der

wijsgeer van het onbewuste heeft

uit

de verandering, die in de natuur-

beschouwing zich heeft voorgedaan, munt

te slaan voor zijne

monistische philosophie. Maar deze verandering blijkt daardoor bij

velen in niet veel anders bestaan te hebben, dan in een

omkeer van het materialisme naar het pantheïsme, van het atomisme

tot het

dynamisme. Een omkeer, die ten deele

zelfs

1) Ed. von Harfmann, die Weltansohauung der modernen Physik 204—209. ld. Die Philos. des Unbewussten, Eilfte Auflage II 495.

bl.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1904

Rectorale redes | 104 Pagina's

Christelijke wereldbeschouwing - pagina 35

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1904

Rectorale redes | 104 Pagina's