GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Modernisme en Orthodoxie - pagina 53

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Modernisme en Orthodoxie - pagina 53

Rede gehouden bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

51 dat het socialisme zelf een godsdienst meebrengt. PAUL KAMPFFMEIJER spant zich in, om het socialisme van de verdenking van atheïsme te zuiveren; zie hunne artikelen in de Sozial. Monatshefte, aangehaald en besproken door AUGUST ERDMANN, Sozialdemokratie und Religion, Social. Monatshefte 1911,8, bl. 512—519. 31) Verg. boven de noten 21, 22, 24, en de in mijne Wijsbeg. der Openb. bl. 17 aangehaalde uitspraken van Titius, Troeltsch, Loofs. Volgens RICHARD KROMER kan „der Sinn der Welt uns überhaupt nur an einem Ueberwelllichen aufgehen" aangehaald in Theol. Rundschau, Dez. 1910 bl. 481, en P. JAEGER zegt aldaar bl. 489: Es ist eine der wichtigsten Aufgaben, dass wir unserm durch den alten Supranaturalismus kopfscheu gewordenen Geschlechte den Hinweis auf das Ueberweltliche von neuem verraitteln. In een artikel over RItschls Bedeutung für die Gegenwart, Zeits. f. Theol. u Kirche 1910 bl. 165—196 laat HaRiNQ zich aldus uit, bl. 188: Die Beschranktheit der Wörte Persönlicheit und Supernaturalismus kennen wir Alle; aber was der Christ damit meint. ist unantastbar, solange es Christentum, ja im Grunde Religion geben soil. En GUNKEL zegt, dat wij op het begrip der openbaring „niemals werden verzichten können" (Fünfter Weltkongress bl. 179.) 32) DUNKMANN, Das religiose Apriori und die Geschichte, Qütersloh 1910. Het apriori is prius van alle ervaring, zeide Sp.'-uyt in zijne Proeve van eene geschiedenis der leer van de aangeboren begrippen bl. 348, en evenzoo sprak Titius op het congres te Berlijn: er is „ein geistiges, ein ethisches a priori,", dat aan alle ontwikkeling ten grondslag ligt, Fünfter Weltcongress bl. 232. Volgens HuGO DE VRIES, Afstammings- en Muratieleer bl. 36, is de behoefte aan godsdienst een aangeboren eigenschap. 33) TITIUS, Fünfter Weltkongress bl. 224. Verg. ook ATHANASE COQUEREL bij TiELE, Inleiding tot de godsdienst-wetenschap 12 208: om mij van gevoelen te doen veranderen, hebt gij slechts een overtuigende bewijsvoering noodig, maar om mij mijne godsdienstige overtuiging te ontnemen, il faut me déchirer de haut en bas. 34) TiELE, t. a. p. II 55. 35) STEINMANN, Das Bewustsein von den vollen Wirklichkeit Gottes, Zeits. für Theol. u. Kirche 1902 bl. 429-496. 36) STUART MILL bij MACKENZIE, A manual of ethies'' London 1910 bl. 448.

Varieties bl. 447. ID., Pluralism and Religion, Hibbert Journal, July 1908. pluralistic universe. London 1909. Mc. TAGQART, Some dogmas of religion. London 1906 bl. 221. Verg. mijne Wijsbeg. der Openb. bl. 90, 179.

JAMES, ID., A

37) Aldus RAUWENHOFF in zijne Wijsbeg. van den godsdienst, maar zie voor het symbolisme vooral SABATIER, Esquisse d'une philos. de la religion bl. 390 v. Verg. ook ED. LE ROY, Dogme et critiques Paris 1907.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1911

Rectorale redes | 60 Pagina's

Modernisme en Orthodoxie - pagina 53

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 20 oktober 1911

Rectorale redes | 60 Pagina's