GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 60

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 60

Rede ter gelegenheid van de 56e herdenking van de stichting der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

$6 zzi

224 22j 22e 227 228 229

230 231 232 233 234 235 236

De persoonlijke verhouding, welke wij hier bedoelen, dient bij alle opvoedingshandeling primair te zijn. Dit heeft uit den aard der zaak met personalisme niets te maken. Cf. ƒ. Woltjer, „Kennen en Kunnen", 1903, Opstel „Eenheid", pag. 42 sqq., 46. N. Hartmann, a.w. pag. I I o. Maar met het gezegde bedoelen we voornamelijk uitdrukking te geven aan de gedachte, dat de verhouding tusschen onderwijzer en kind afgeleid is van die tusschen ouders en kind. ƒ. Woltjer, a.w. pag, 13 en 14. Cf. H. Bavinck, „Verzamelde Opstellen", 1921, pag. 214. Cf. ƒ. Woltjer, „Kennen en Kunnen", 1903, pag. 11. Cf. "W. Stern, „Psychologie der frühen Kindheit" ®, 1930, pag. 180 sqq., 366 sqq. en speciaal 427 sqq. Cf. Ed. Spranger, „Psychologie der Jeugd", (vert.), 12e dr. 1930, pag. 35 sqq. Zie voor de beteekenis van dit verschijnsel o.m. ƒ. Waterink, „Bioscoop en Onderwijs", Paedag. Tijdschr. v. h. Chr. Onderwijs, 19e Jaarg., Mei 1926, pag. 9 sqq. A. Messer, „Empfindung und Denken" ^, 192S, O. Selz, „Ueber die Gesetze des geordneten Denkverlaufs", 1922, en F. Copei, „Das fruchtbare Moment im Bildungsprozess", 1930. H. Wiedling, „Wille und Willenserziehung beim Kinde und beim Jugendlichen" (Vierteljahrsschr. f. Jugendkunde I, 1931, pag. 106.) R. Casimir, „De psychologie van het normale kind in den schoolleeftijd in verband met de problemen der geestelijke hygiène", 1931. Cf. pag. 21/22. A. A. van Schelven, „De school met den Bijbel en het onderwijs in de geschiedenis", 1934, pag. 5 sqq. Cf. T. Hoekstra, „Psychologie en Catechese", 1916. Joh. Calvijn, „Institutie", Vert. A. Sizoo, I, pag. 180. ƒ. Woltjer, „Kennen en Kunnen", pag. 19.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1936

Rectorale redes | 64 Pagina's

Innerlijk beleven en kennen in de structuur der opvoeding - pagina 60

Bekijk de hele uitgave van dinsdag 20 oktober 1936

Rectorale redes | 64 Pagina's