GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Verdienste of genade? - pagina 36

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verdienste of genade? - pagina 36

Rede ter gelegenheid van de achtenzeventigste herdenking van de stichting der Vrije Universiteit

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

staan. We zien soms de schaduwen vallen over de exegese vanuit de dogmatiek, bv. bij de R. K. Weisz, die tot de conclusie komt, dat ze allen evenveel kregen, omdat de arbeiders, die later aan het werk gingen, toch óók de wil gehad hadden om te werken en deze wil wordt dan als werk gerekend en als zodanig beloond. De pointe van de geHjkenis zou dan zijn, dat de eerste arbeiders „aktuell" 12 uur gewerkt hadden en de werkers van het elfde uur „elf Stunden habitueU und eine Stunde aktuell" ^•'^®), zodat de evenredigheid bewaard blijft en de loonkanon wordt gehandhaafd. Deze exegese van Weisz heeft maar weinig instemming gevonden, omdat men algemeen besefte, dat dit moeilijk de pointe van de gelijkenis kon zijn. Men zag vrij algemeen de werkers van het elfde uur in feller en sterker hcht, het licht van het evangelie der genade en R. K. en Protestantse auteurs •^^*) legden verband met de polemiek tegen het farizeïsme, niet zonder verwijzing naar het slot van de gelijkenis over de eersten, die de laatsten en de laatsten, die de eersten zullen- zijn, terwijl niet vergeten mag worden, dat het skandalon juist Ugt in de goedheid van den Heer, een bijzonderheid, die door Weisz volkomen wordt verwaarloosd als centraal motief van de gelijkenis. Men zou ietwat speels kunnen zeggen, dat Bruce Marshall er meer van heeft verstaan dan Weisz en men kan er zioh slechts over verheugen, dat dit zeker niet de „behebte katholische Auslegung" is^^®). Zo immers kan er uitzicht komen op d e boodschap van het N. T., waarin wel een wonderlijk en reëel accent wordt gelegd op de relatie tussen werk en loon, maar waarin tegelijkertijd de aard van dit verband 11^) K. Weisz, Die Frohbotschaft Jesu über Lohn und Vollkommenheit" (N. Abhandl. XIII, 1927), pag. 88. 114) Denis Buzy (La Sainte Bible Tom. IX, pag. 263): „un nouvel épisode de la polémique centre les pharizeens" met kritiek op Weisz; voorts Pesch, a. w. pag. 11: „Die Sondermeinung von K. Weisz musz abgelehnt werden." Weisz is z. i. niet typisch katholiek in zijn exegese, „wie leider auch heute noch immer behauptet wird." In dezelfde lijn als Buzy ook Klostermann (Das Evang. nach Matth. 1938, pag. 159) en Schniewind (Matth. 1954) over het skandalon. Lagrange (Études bibliques, 1927) legt een ander verband: „Ie plan divin assure, même aux converts de la dernière heure, la recompense de la part de Dieu." iis) Pesch, a. w., pag. 11 contra G. Bomkamm, a. art.

34

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's

Verdienste of genade? - pagina 36

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's