GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Verdienste of genade? - pagina 13

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verdienste of genade? - pagina 13

Rede ter gelegenheid van de achtenzeventigste herdenking van de stichting der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

wordt, dat er ook maar énige relatie zou bestaan tussen het aanvaarde meritum en de door Paulus zo fel afgewezen roem. Rome wil kerk van Christus zijn en met Paulus de genade eren, de roem als irreligieus afwijzen. Men verwijt de Reformatie de ongerechtvaardigde en uiterst pijnHjke identificatie van verdienste en roem. Er is geen sprake van, dat de woorden van Christus over de ooxnutte slaaf door het verdienste-begrip zouden worden aangetast. Veelmeer ziet men aan reformatorische zijde een afschuwelijk en bijna onvergefelijk misverstand, in ieder geval een caricatuur, waarin het eigenlijke motief in de leer van de verdienste wordt miskend. Men wil niet minder dan het Protestantisme het legalisme en farizeïsme te lijf gaan en het in zijn on-evangeHsch karakter ontmaskeren en algemeen treft men de afweer aan tegen de beschuldiging, dat de verdienste aan de genade en aan haar souverein karakter zou te kort doen. Men wil daartegenover aandacht vragen voor een waarlijk Christelijk meritum, dat geen enkele schaduw werpt over de genade. Vooral in de huidige R. K. theologie wordt een scherpe scheidslijn getrokken tussen verdienste enerzijds en roem en pretentie anderzijds. Zo schrijft Pesch over „Der Lohngedanke in der Lehre Jesu, verglichen mit der religiösen Lohnlehre des Spatjudentums""), om dan vanuit de tegenstelling tot het legalisme en moralisme tot de conclusie te komen: „Nach der Lehre Jesu kann Gott nie zum Schuldner des Mensohen werden tmd dem Menschen bleibt keine Hoffnvmg auf eigene Leistung" ^^). En op het terrein der dogmatiek horen we hetzelfde geluid in het veelbesproken boek van Hans Küng, die wijst op de pochende verdienste-leer der farizeeërs en daartegenover op de onnutte slaven van Lukas 17 ^*). Hij sluit zich dan aan bij Karl Rahner, die aan de hantering van het menselijk verdienstebegrip voor onze verhouding tot God slechts een analoge zin wil toekennen. Omdat het juist is, wat de Reformatie

'^^) Het werk verscheen in 1955. ^ 16) Pesch, pag. 143. 1®) H. Küng, Rechtfertigung. Die Lehre Karl Earths und eine katholische Besinnung, 1957, pag. 263.

11 •

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's

Verdienste of genade? - pagina 13

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's