GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

OPVOEDING EN ONDERWIJS.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

OPVOEDING EN ONDERWIJS.

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bij de redactie ^an ons blad is het de gewoonte, |3at ieder redacteur zijn eigen werk aankondigt. Nu mijn „Inleiding tot de theoretische paedagogiek" haar eersten stap in de wereld deedi, en het eei'ste stuk van het eerst© deel rerscheem, wil ik geeni uitzondering op dien regel makm.

Natuurlijk geef ik slechts een kort ovterziöht van den inhoud.

Dat het de bedoeling is yanj het geheel©, in drie deelen te verschijnen, werk!, een wetenschappelijke inleiding te geven tot de paedagogiek, zegt reeds de titel. Schrijver dezes is van ooirdeel, djat bouwen in de eerste plaats beteekènt fundamenten leggen, — en fundamenten, die gelegd zijln, nog eens naproeven en na-keuren. Niet opdat we ons dan in ctitiek op anderen zouden verliezen, maar opdat de éénheid van het geheel verzekerd zijl. En opdat we — waar hier een uiterst gevaarlijik terrein - Wordt betreden — ook ziekerheid hebben omtrent de beginselen. Want juist bij' de opvoedkunde komt net alles op de beginselen aan.

Wanneer dan ook' dit eerste stuk Van het eerste deel der „inleiding" dé vraag behandelt, „of de paedagogiek een wetenschap is", dan voxmt na de inleidende en o-riënteereride paragrafen, het tweede hoofdstuk de hoofdmoot van den arbeid.

En dat wel om zeer begrijpelijfee redenen.

Waar de schiijver uitgaat van het wetenscihappelijk werk van D r A. K u y p. e r S r, en diens opvatting omtrent „wetenschap." in groote trekken weergeeft en overneemt, daar moest wel klare wijn geschonken worden tegenover die riditingen, die poneeren, dat we bij de geestelijke wetenschappen zekerheid kunnen hebben en den weg kunnen vinden zonder anderen norm, dan onze eigen geest. En waar het de wijsgeer Dilthey was, die meende te mogen zeggen, dat biji de geestelijkld wetenschappien een kunnen' zonder andere normen dan de menschelijke geest mogelijk was, daar moest hij wel breed worden behandeldj. Immers het gaat er voor ons om, de stelling te handhaven, da, t z o n-aer norm, zonder een üp'enbaring, omtrent de geestelijke wetenschappen, nimmer zekerheid, nimmer vastigheid, nimmer de waarheid kan worden verkregen. Dit te handhaven is noodig ook tegenover allerlei ethiseerende en moderniseerende richtingen in onzen tijid. V^andaar, dat in dit eerst© stuk onzer studie aan deze vraag zooveel aandacht werd gewijd. Nu hebben we aan 't begin, wil men, in den basis, ©enige vast© punten, waarheen we later in het werk telkens weer kunnen verwijzen.

• In het .derde, _vierdeen vijlf de hoofdstuk' van deze studie wordt dan nagegaan, of de paedagogiek een wetenschap is, doordieai eerst bepaald wordt, welke eischen aan haar te stellen zijn (hfdst. 3) en Vervolgens ten dezen de inhoud (hfdst. 4) en de vorm (hfdst. 5) van dit vak worden onderzocht.

In het zesde hoofdstuk, wordt gehandeld over de plaats van dit vak in de encyclopaedie der wetenschappen, terwijl in het zevende hoofdstuk de g©ldjgheid van onz© paedagogiek', als een paedagogiek uit en naar het Woord Gods wordt besproken.

In dit hoofdstuk meende ik gelegenheid te vinden, om aan te geven, hoie juist de lijhen door K u y-per, J. Woltjer en anderen werden getrokken.

Lijnen, die óók aan de paedagogiek de richting zullen moeten wijzen Voor de toekomst. "

We hopen met ons werk ons onderwijis, en daarin de zaak Gods te dienen.

De ui tg ever waagde een groo't risiöoi. Hij kweet zich, wat de uitvoering van het werk' betreft, oi.i. uitnemend van zijn taak'. Hij' stelde gemakkelijke be taal-condities. Het tweede stuk Van het eerste deel komt D.V. nog dit jaar.

Meer kan ik van dit werk niet zeggen.

God zegene het.

Gereformeerd Schoolverband.

Woensdag 12 Mei werd te Utrecht de Jaarvergadering van „Gereformeerd Schoolvei-band" gehouden. Het blijkt telkens weer, dat er „leven" in het „Verband" zit.

Wie het jaarVerslag leest, wo-rdt daarvan wel overtuigd.

Omtrent de uitgave van een eigen blad luidt het aldus:

De poging van de C. v. U., ondernomen onder aandraag van het Gewest Friesland, om het maandelijksdi Orgaan te vervangen door een weekblad, aan welk pogen de Algemeene Vergadering haar goedkeuring lieclitto, is gelukkig geslaagd. De Co-mmissie vond de firma Jan Haan Ijereid om als uitgever op te treden; de Iieeren Dr Hoekstra, Wirtz en Van der Waals werden aangoAvezen voor de redactie, de laatste als eindredacteur, en een achtbare staf van medewerkers werd genegen' gevonden om aan liet blad te arbeiden. Zoo kon, nadat het Orgaan van Jan. 1912 af tot Sept. 1925, in de laatste twee jaren met uitzondering van de maanden Juli en Augustus, geregeld verschenen was, op 1 October het weekblad „De Gereformeerde School" zijn loop beginnen. Zooals ter Algemeene Vergadering werd medegedeeld, wordt de kas ontlast van de kosten van het Orgaan, maar is het Verband hij contract gehouden den Uitgever een deel zijner kosten te restitueerden, zoolang het getal abonnementen beneden 2000 bUjft. Hiefc verdient dus uit financieel oogpunt aanbeveling, dat de scholen zooveel mogelijk propaganda voeren voor het blad. En we meenen daartoe te mogen aansporen, niet • alleen om geldelijke redenen, maar ook om daardoor de beginselen van de Gereformeerde opvoeding in huis en school krachtig te bevorderen.

Omtrent de „aangesloten scliolen" lezen we het volgende:

Het vorig jaarverslag vermeldde het getal 337 voor de aangesloten scholen. Het lidmaatschap werd opgezegd door Driewegen, Halfweg, Hommerts, en Westernieland. Tot het Verband traden toe de Dr J. C. de Moorschool te Amsterdam, de scholen te Barneveld, Diemen, Harkstede, dat zich een oogenblikje onttrokken haxi, en Ommen, terwijl twee aangesloten schoolvereenigingen te Amsterdam en één te Rotterdam een nieuwe school openden (hoofden respectievehjk H. Schreurs, C. de Koning en C. Esser), zoodat het getal aangesloten scholen op heden 341 bedraagt. Ze tellen gezamenl^k 1590 onderwijzers(essen) en 50242 leerlingen.

Wat betreft een „leerstoel in de Paedagogiek" deelt "het verslag dit mede:

De correspondentie met Directeuren der Vrije Universiteit over een contract inzake den leerstoel in de Paedagogiek leidde tot overeenstemming, zoodat zulk een contract geteekend is. Wij zien nu de benoeming 263 van een buitengewoon hoogleeraar tegemoet uit de voordracht, die de Commissie daartoe aanbood. De benoemde zal dan tevens optreden als adviseur van G.S.V. Er zal nu door de C. v. U. een instructie voor den adviseur moeten worden ontworpen. Aan de Unie Een School met den Bijbel is om steun uit het leerstoelfonds gevraagd.

En van harte sluit ons blad zich aan bij de woorden, waarmede de secretaris, de heer J. v. d. Waals, ' het verslag" eindigt:

Velerwegen wordt er een zoeken geconstateerd naar nieuwe banen voor opvoeding en onderwijs. Dat het hen, die wenschen te blijven voortbouwen op de grondslagen, 'welke de Heilige Schrift naar Gereformeerde'opvatting daai-voor aanwijst, aanvure om hun bouwwerk steeds hechter te maken, om theorie en practijk steeds meer door dat Woord te laten beheerisclien; zoo ook het oude in zekeren zin steeds vernieuwend.

Moge de zich gedurig meer uitbreidende arbeid van bet Gereformeerd Schoolverband in dezen nieuwen jaarkring onder 's Heeren zegen daartoe krachtig medewerken.

J. W.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 mei 1926

De Reformatie | 8 Pagina's

OPVOEDING EN ONDERWIJS.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 21 mei 1926

De Reformatie | 8 Pagina's