GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Met Hem lijden.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Met Hem lijden.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

En indien wü kinderen zijn, zoo zgn wij ook erfgenamen, erfgenamen van God en medeerfgenamen van Christus: oo wy anders met Hem lijden, opdat vvij ook met Hem verheer-.•«': ; Ji.lpf^ï lijtt worden. Rom. 8:17.

CHrtsfliïdom is lijden, heeft iemand gezegd. •-Velen vielen hem hierin bij.

Men toornde tegen de christenen, die een plaats der ©ere innamen, macht oefenden, erkenning vonden om hmi gaven zelfs bij de wereld.

Heit officiëele christendom, zoo stelde men het voor, is de vijand van het ware christendom.

Laat u, o ziel, • hierdoor niet misleiden.

Het christendom is niet enkel lijden.

God maakt den. christen ook een lachen, omdat deze een Plaatsvervanger in het lijden heeft gehad.

De Heere bezoekt ü, mijn ziel, niet-alleen, met smarten, maar ook met vreugde des heils, omdat de lijdende en stervende Christus uw H'eiland was.

Doch zwenkt nu niet geheel naar den anderen kant.

Loochen de noodzakelijkheid van het lijden voor den christen niet.

Christendom is niet enlcel lijden, maar het is ook lijden.

Dit is niet het lijden, dat ieder mensch overkomt oi althans kan overkomen. '^^^Ê^& SÊB--

Neen, het is met Hem lijden. "'" ' "

En spreek, mijn ziel, beantwoordt uw lijden hieraan wel genoeg?

Is de praktijk van het met Hem lijden u niet uitermate zwaar?

Met Hem lijden, het wil niet slechts zeggen, dat gij Hem inzonderheid in de passieweken met heel uw oog, met , al uw krachten, ook met uw gevoel op den lijdensweg volgt.

Zeker, het is dat ook.

Zoo gij onbewogen blijft onder de lijdensprediking, zoo gij geen echte lijdensmeditatie kent, is er reden om aan uzelf te' ïwijfélen.

Dan moogt gij u weleens afvragen, of Jezus waarlijk om uw overtredingen is verwond, om uw striemen verbrijzeld. •ftSsfe*''

Het indringen in Christus' smarten, het u'-'éfg'ëh: maken van Christus' wonden, ' is noodig, is zalig, maar het is niet genoeg.

Met Hem lijden, wil oiok niet zeggen, dat gij in het lijdeai, waarmee gijzelf wordt bezocht, in ziekte, in huiselijk leed, in maatscbappelijken ramp, in stervensnood gedragen voelt door uw lijdenden Borg.

Zonder twijfel, niets kan beter uw leed verzachten dan deze zielservaring.

Het kan u .daaronder zoo. wonderlijk te moede worden, dat het u is, alsof de pijn uit het lijden wordt wéggenomen:

Een lijden zonder pijn, is dat niet iets eenigs op de wereld?

Toch behoort dat tot, het bevindingsleven van den christen, M

De dierbaarheid van Christus kan door den Geest onder uw lijden zoo verhoogd worden voor uw zielsbesef, dat de pijnen er door worden gestild'.

AndeTon beklagen u, dat gij het zoo hard' hebt, maar gij wijst ben terecht: mijn lijden'heeft niets te beteekenen bij de blijdschap, welke mijn Heere my doet pro.even. .

loch heeft dit in Zijn gemeenschap, in Zijn nabijheid lijden u nog niet op' het hoogtepunt' van het met Hem lijden gevoerd.

Daar bevindt gij u pas, wanneer, gij werkelijk oni Zijns naams wil lijdt.

Wanneer men u verdrukt, o.mdat gij Jezus liefhebt.

Wanneer men u smaadt, omdat gij aan den Kruiseling vastho.udt.

. Wanneer uw tegenpiartijders u als met doodsteek m uw beenderen honen, omdat gij niet twee heeren wdt dienen, maar Christus alleen.

Dat lijden mag niet gemist.

Ook al zoudt gij genade vinden in de oogen uer menschen, dat kan niet vo^artdiirend zoo blijven.

Ook Christus begon Zijn leven in zulk een genade, maar Hij eindigde het hier op-aarde in verachtina «siife'^i^? -

«siife'^i^? -Want Hij was bezig-Ét'^'SPdingen Zijns Vaders.

Indien gij niet de menschen, maar uw God alleen naar de oogen ziet, dan zult giji in de wereld verdrtdïking hebben.

En wees nu eens eerlijk. Zoekt gij niet te veel juist van dat lijden af te komen?

Maar gij kunt er niet afkomen, zonder uw geloof in te binden.

Zonder over Hem, die uw Lof en uw Lied moet zijn, te zwijgen.

Zonder de wereld te ontzien en uw Heiland ontrouw te worden.

De wereld is nooit lief tegen den. geestdriftigen belijder van den Christus. Zij is alleen maar vriendelijk tegenover den makken belijder. Zij juicht zijn halfheid toe. Zij leeft in de hoO'p-, dat die halfheid in heelheid zal overgaan, in heelheid voor

de wereld. Indien de wereld steeds even lief tegen u is, is de liefde van Christus niet in u.

Dan lijdt gij niet 'met Christus.

Dan - ^ want dat is de diepte van het lijden met Christus — we-rkt Zijii lijden niet in u na.

ÏMaar dan zult gij ook niet met Hem yerheedijkt worden.

Geef er u toch, mijn ziel, in deze weken ernstig rekenschan van of gij ook in dezen zin met Christus lijdt.

En zoo niet, dan moet het bij u tot innerlijke reformatie komeü. , ,

Dan moet gij u met al wat Wnnen in u is conformeeren aan de . liiidensvoorspelling van. Christus. .-aSsK^: , .; «: : >

HEPP.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 april 1927

De Reformatie | 8 Pagina's

Met Hem lijden.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 april 1927

De Reformatie | 8 Pagina's