GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Schoolstrijk in Duitschland.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Schoolstrijk in Duitschland.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Ook Duitschland heeft zijn scihoolstrijd. Die is op, 1 J.uli 1.1. door de indiening van een nieuw wetS; O'ntwerpi bij den Rijksdag door Minister von Keudell aan een merkwaardig punt gekomen. De tro'uwe lezers van „De Standaard" hebbe'n daax' al iets van kunnen lezen. Ook hier moge er iets over volgen.

Volgens het nieuwe ontwe'rpi wo-rdt dei Dpitsche Volksschool ondersC'heiden in:

a. 'de niet naar confessie gesplitste volk'sscho-ol (Gemeinschaf tsschule);

b. 'de co'nfessioneele school (Be'kènntnisschuls);

e. de niet-öonfessioneele school (weltliche ode'r Weltanschauungsschule).

De onder a bedo-elde school is to-egankelijk voor alle schoclplichtige kinderen. Het godsdienstonderwijs is voor alle klassen een gewoion leervak. De leerlingen worden hierbij gesplitst naar de confessies. Daarom wO'rdt er bij de aa, nstelling van onderwijzers ook' ..zooveel mo'gelijk rekeaiing gehou-'den met 'de confessionee'le schakee'ring der leerlingen. Bo'Vendien benoemt de Staat, opj voordracht van de kerkelijke gezindten, personen met ervaring in schoolzaken, om zich op, de hoogte te stellen (en te houden) van het godsdienstonderwijs. Aan de hoogste autoriteiten der kerkelijke gezindten moet gelege-nheid worden gegeven, zich ervan te overtuigen, of het godsdienstonderwijs wordt gegeven O'veree'nfcomstig de beginselen der kerkelijke gezindten. Ook dit onderwijs wordt dus door den Staat gegeven. Alleen, wanneer het aantal kinderen van een bepaalde gezindte te gering is voor afzo'nderlijk godsdienstonderwijs, mogen particiulieren dit ko'men geven op verlaaigen der ouders en daarvoor moeten dan verlichte 'en verwarmde lokalen wo-rden beschikbaar gesteld.

De Bekeimtnisschule, onder b bedoeld, is de volksschool, ingericht naar een bepaalde kerkelijke belijdenis. Ze is bestemd voor kinderen van een bepaalde confessie of van ee'U verwante ciO'nfessie (als zoodanig door de hoogste autoriteiten der betrokken gezind: 'en w, „deizij'd'3 erkend). Er moet dan een rechtspersoonlijkheid bezittende religieuse gemeensch, ap bestaan, op grond van deze belijdenis georganiseerd. Als vaste leerkrachten kunnen aan zoo'n school alleen aangesteld worden zij, die van dezelfde co'nfessie zijn, als door den grondslag der school is aangegeven. In het leven der school wordt aan religieuse gebruiken, feest-en gedenkdagen een plaats gegeven, zooals die uit de eigen belijdenis voortvloeit.

De onder o genoemde niet-oonfessioneele school is bestemd voor kinderen, wier ouders geen gods-

dienstonderwijs voor hen begeereii.> Zij vervult haar taak als Dnitsche volksschool door OiUdervvijs eu Oipvoeding oip een algemeen-zedelijken grondslag, zonder aan een bepaalde belijdenis of levensbeschouwing gebonden te zijn. Godsdienstonderwijs wordt niet gegeven.

Aan deze soort van' scholen is het onderwijs in een bepaalde levensbeschomwing gewoon leervak en ook in het gewone onderwijs moet met deze levensbeschouwing rekening worden gehoudeu, als voor de ontwikkeling en beoefening dezer levensbeschouwing een vereenigiug bestaat, die reohtspersoonlijkheid bezit en wanneer de omiders van ten minste twee derde der kinderen, die de school bezoeken, zulks aanvragen. Geen kind kan tegen den wil der onders gedwongen worden aan dit onderwijs deel te nemen.

Men ziet, er worft hier een belangrijke stap gedaan in de richtmg van vrijheid van O'Uderv^ijs, in dien zin dan, dat de rechten der ouders erkend worden, wanneer het gaat over den goidsdienst of over de levensbeschouwing, die o< p school zal worden gepropageerd. Men zou zoo zeggen, hiermee zal men aan de linkerzijde aceoord gaan, maar neen, met groote felheid bestrijdt men van dien kant het ontwerp. Ook daar blijkt de vrijheid: begeerlijk voor eigen belang, maar met die va, n een ander mag geen rekening worden gehouden. Het blijkt, dat het verloop van den schoolstrijd in Nederland aan de linkerzijde in Duitschland niet veel heeft geleerd.

Wie een en ander naleest, voelt, met hoe groote dankl)aarheid wij op onzen schoolstrijd kunnen terngzien. Dat ontwerp brengt volstrekt niet, wai wij • in Nederland hebben. In Diuitschland is de inmenging van de zijde van den Staat altijd veel grooter geweest. Immers ook in godsdienstzaken heeft in de Luthersche landen de Overheid veel meer invloed gehad dan in de Gereformeerde landen. Een vrije school brengt dit ontwerp aan Duitschland niet. Op zijn best de faciultatieve splitsing, een wooid ook in onzen schoiolstrijd wel bekend.

Laten we hopen, dat dit ontwerp voor de Duitsche volksschool de mogelijkheid opent, dat ieder onder zijn kinderen mag zien onderwezen in de beginselen, die hem dierbaar zijn. Voor de Christenonders zou dat een belangrijke stap, zijn in de goede richting.

G. MEIMA.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 september 1927

De Reformatie | 8 Pagina's

De Schoolstrijk in Duitschland.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 16 september 1927

De Reformatie | 8 Pagina's