GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De datum, van Kerstfeest.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De datum, van Kerstfeest.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Heel de wereld, die aanspraak maakt op den naam christelijk, viert op 25 December haar Kerstfeest.

De vraag kan gedaain worden, waarom juist op dien datum het Kerstfeest valt.

Mag men onderscheiden schrijvers gelooven, dan hangt deze datum samen met het feit, dat er omstreeks den tijd, waarin ons Kerstfeest valt, zoowel bij de Latijnsche als bij de Germaansche volkeren, heidensche feesten in zwang waren, die samenhingen met het feit, dat in deze dalgen de zon aan kracht en invloed gaat winnen.

De Romeinen hadden hun zonnefeesten en de Germanen hun julfeesten, en zoo zegt men, toen heeft de christelijke Kerk zich daarbij aangesloten , en het feest van de geboorte van den Heiland in dezen tijd geplaatst.

Zonder meer is deze gedachte echter zeker onjuist. En dat in de eerste plaats wel omdat aanvankelijk het allerminst de bedoeling was de geboortedag van Christus als een feestdag te vieren.

Nog in de tweede en derde eeuw vond men het vieren van een geboortedag een heidensch gebruik. Men heeft aanvankelijk allerminst bedoeld van Christus' geboortedag een feestdag te maken.

Daarbij komt, en dat in de tweede plaats, dat de datum van Kerstfeest zeker niet samenvalt met de Romeinsche zonnefeesten, welke in ieder geval op 23 December reeds waxen afgeloopen, en ook niet samenvalt met de Germaansche julfeesten, welke hun hoogtepunt hadden op onzen Sisten December.

Dan blijft de vraag interessant, welke dan de aanleiding geweest kan zijn voor het stellen van Kerstfeest juist op 25 December.

Aanvankelijk werd, althans in het Oosten, de ge^ boorte van Christus herdacht op het z.g. Epiphanienfeest op 6 Januari. Dit was dan tegelijkertijd het feest van den doop van Christus. Tusschen de jaren 300 en 400 vinden we echter het gebruik doordringen om de geboorte van Christus te gedenken op 25 December.

Aanvankelijk, gelijk we reeds opmerkten, niet overal als een feest. Nog in de 5e en 6e eeuw was de 25ste December een dag waarop bijvoorbeeld geen vacantie gegeven, werd, en waarop de rechtbank zitting had. Toch werd toen reeds de 25ste December als geboortedag van Christus aangemerkt.

Hoe komt men nu aan de berekening van 25 December ?

Er zijn een zeer groot aantal verklaringen voor het nemen van dezen datum.

Niet onwaarschijnlijk is het, dat in ieder geval erkend moet worden, dat er geen enkele grond is om aan te nemen, dat Christus inderdaad op 25 December is geboren, hoezeer men ook poogt langs verschillende wegen dezen datum vast te stellen.

Waarschijnlijk is de datum als volgt ontstaan: vanouds leefde in de christelijke Kerk de gedachte, dat de schepping der wereld plaats gehad heeft in het voorjaar; dat wil dan zeggen, het voorjaar van het noordelijk halfrond, op welk halfrond de christelijke Kerk zich toen bevond. 25 Maart, de dag waarop men de overwinning van den dag op den nacht na de dag-en nachtevening kon opmerken, werd dan als de scheppingsdag beschouwd.

De gedachte vond nu ingang, dat de ontvangenis van Jezus op denzelfden dag als de schepping der wereld had plaats gevonden, om welke reden men dan zijn geboorte negen maanden later, dat is op 25 December, stelde.

Ook oj) andere wijze heeft men gepoogd, den datum van 25 December te beredeneeren. Men stelde de verschijning van den engel aan Zacharia op het Loofhuttenfeest, de bevruchting van Elisabeth op 25 October, terwijl dan uit den aard der zaak de verschijning van den engel aan Maria, die zes maanden later viel, geplaatst werd op 25 Maart, waarmee dan weer de geboorte van Christus kwam op 25 December.

Ieder gevoelt echter hoe speculatief men op deze wijze te werk gaat; tevens maakt men zelfs een simpele physiologische fout, die in onzen tijd wel bekend is.

We zien dus, dat van verschillende zijden wel gepoogd werd om den 25sten December chronologisch vast te stellen als den datum van de geboorte van Christus, maar dat het bewijs voor de juistheid van dezen datum toch ten een en male ontbreekt.

Trouwens eerst omstreeks het jaar 350 werd in Rome vooT de eerste maal op 25 December hei Kerstfeest gevierd. In het Oosten bleef men nog vrij lang nadien 6 Januari als datum van Kerstfeest behouden. Geleidelijk echter werd 25 December over de geheele wereld de algemeen erkende datum.

Maar de dag waarop onze Heiland werkelijk geboren is, kennen wij niet. Zelfs weten we, dat, naar .onze jaartelling, Christus geboren is vóór het jaar 1. Ook de jaartelling zelf is in de war.

ir^, Tenslotte doet dit allesniet ter zake. We'Vieren de gedachtenis vaii dé - komst • van" onzen Heiland in het vleesch; zalig hij, die door Zijn • geest getrokken, Hem aanschouwt als Zijn Heer en Koning in de kribbe.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 december 1930

De Reformatie | 8 Pagina's

De datum, van Kerstfeest.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 19 december 1930

De Reformatie | 8 Pagina's