GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

„Die verderfelijke leer”.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

„Die verderfelijke leer”.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Geachte Redactie!

Indertijd las ik niet met instemming het oordeel van C. B. in het Nr van 11 Dec. 1931 over „De Gids" onder het hoofd: „Zending en Evangelisatie". Mag ik daar nog even op terug komen? Het boekje zelf is mij onbekend, maar wat C. B. er van zegt, lijkt mij toch niet erg overtuigend. Het zou, volgens den recensent, de algemeene verzoening leeren, evenals „Het Zoeklicht" e. v. a. Hier wordt nog eens een ongemotiveerd oordeel over „Het Zoeklicht" uitgesproken, hetvrelk al 200 dikwijls van Gereformeerde zijde is gelanceerd en bi.jna even vaak door den „Zoeklichf'-redacteur op overtuigende gronden is weerlegd. Wie geregeld „Het Zoeklicht" leest, weet dan ook wel beter. Want dit blad leert de algemeene verzoening niet, maar „predikt het Evangelie aan alle creaturen" in volkomen Bijbelschen zin. Het ware gewenscht, dat ook onder de Gereformeerde voormaanen het gezegende werk van „Hex Zoeklicïit" o-p de rechte wijze werd gewaardeerd.

Aangaande „De Gids" zegt G. B., dat deze „die verderfelijke leer" der aJgemeene verzoening op bijna elke bladzijde duidelijk leesbaar voorstelt. Als voorbeeld daarvan worden dan aangehaald de volgende uitspraken, die voor mij niet het karaJcter dragen van de genoemde verderfelijke leer.

Zoo b.v.: God heeft reeds voorlang al wat voor uw redding noodig is, volbracht". (Hiertegen. kan moeilijk bezwaar worden ingebracht, want de HeiUge Schrift leert het duidelijk). Verder: Hij had u zóó lief, dat Hij Zijnen eeniggeboren Zoon voor u in den dood deed gaan". (Dit is m. i. in overeenstemming met een bekende strophe uit den Engelenzang en met hetgeen de'Heere Jezus Zelf heeft gezegd en voor ons opgeteekend werd in Joh. 3 : 16, 17. Tot „de wereld" behooren toch zeker ook degenen, voor wie „De Gids" bestemd is). En eindelijk: Zoodra gij erkent, een zondaar voor God te zijn, en gelooft, dat Jezus op Golgotha's Kruis is gestorven en onder het oordeel Gods is geweest, om ook u zalig te maien, hebt gij het eeuwige leven". Dit „u" is gericht tot alle lezers van het boekje, zegt G. B. ÏDus zonder het voorbehoud van de uitverkiezing. Maar de Heere Jezus sprak zelfs tot de Joden, die Hem vervolgden en Hem zochten te dooden, de woorden van Joh. 5 : 24. Ook bij deze toespraak tot verklaarde vijanden wordt de uitverkiezing niet op den voorgrond gesteld, evenmin als door Paulus bij zün bekend antwoord tot den stokbewaarder (Hand. 16, vers 31).

De leer der uitverkiezing staat vast voor eiken Schriftgeloovige. Maar het is de vraag, of dit element van het Goddelijk raadsbesluit bij de Evangelisatie op den voorgrond moet worden gebracht, dan wel het ruime aanbod van genade aan een iegelijk (dus ook aan de lezens van het gewraakte boekje), die in den verhoogden Heiland als Middelaar Gods en der menschen gelooft. Zijn de lezers van het boekje door Gods genade zoover gekomen, dan zullen zij het stuk der uitverkiezing ook weldra leeren verstaan en met lederen begenadigde zuchtend uitroepen: „O, God, wie ben ik, dat Gij mij zulk een groote zaligheid waardig hebt gekeurd! En dat Gij mij, die eertijds Uw vijand v/as, uit de duisternis hebt willen voeren tot Uw wonderbaar licht!"

God beschikt over vele middelen en wegen om Zijne uitverkorenen tot die dankbare erkentenis te brengen. Of de door C. B. gewraakte „Gids" daartoe dienstbaar kan zijn, is mij niet bekend, maar dat „Het Zoeklicht" zeer velen tot zegen is geweest, daarvan ben ik vast overtuigd. De eeuwigheid zal het openbaren.

EEN GEREFORMEERDE,

die den „Zoekliohf-arbeid hoogeb, )k waardeert.

Het is niet mogelijk, in een onderschrift, dat slechts kort kan zijn, breed in te gaan op wat de geachte inzender schrijft. Slechts een paar opmerkingen.

1. De „Zoeklichf'-Redacteur heeft nog nooit aangetoond, en kan dat ook niet, dat hij niet de algemeene verzoening leert, d. w. z. de meening, dat Christus voor alle menschen stierf. Want dat is inderdaad zijn meening. Zooals ik indertijd in een breede studie heb aangetoond en weerlegd. Want die meening is in strijd met Gods Woord. Daartoe verwijs ik den inzender naar het boet van Dr Kuyper: „Dat de genade particulier is", en mag ik hem misschien ook bescheidenlijk wijzen op mijn boek: „Geen algemeene verzoening". Wie het in dezen met „Het Zoeklicht" eens is, komt in strijd met Gods Woord en als hij Gereformeerd is, met zijn eigen Belijdenis in de Dordtsche Leerregels.

2. Wanneer mijn geachte inzender meent, dat de zin: Hij had u zóó lief, dat Hij Zijnen eeniggeboren Zoon voor u in den dood deed gaan" in overeenstemming is met Joh. 3 : 16, kan ik hem alleen maar aanraden, eens dien tekst goed te lezen, liefst met behulp van een Gereformeerde uitlegging, of in de genoemde studie van Dr Kuyper.-Dan zal hij wel tot de ontdekking komen, dat die tekst voor den bedoelden zin niets, in het geheel niets, zegt.

3. Ik verbaas en bedroef er me gedurig over (dat zeg ik nu in het algemeen, zonder alleen te denken aan den inzender), dat er tal van Gereformeerden zijn, die blijk geven, hun eigen Belijdenis niet meer te kennen en niot meer te weten, wat Gereformeerd is, en Gods Woord op dit punt niet te verstaan. Worden deze dingen niet meer op onze catechisaties onderwezen? Zal er straks een geslacht zijn opgegroeid, innerlijk vervreemd van de Gereformeerde Belijdenis? Wee ons, indien het zoo ware!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 maart 1932

De Reformatie | 8 Pagina's

„Die verderfelijke leer”.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 18 maart 1932

De Reformatie | 8 Pagina's