GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het teeken van niet-teeken.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het teeken van niet-teeken.

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

En aan hetzelve zal geen teeken gegeven worden dan het teeken van Jona den profeet. Matth. 12:39b.

Ja, die geschiedenis van Jona was een teeken. Een teeken van Gods recht: Zijn oordeel begint van eigen huis. Een teekten van Gods barmhartigheid: de deserteur krijgt Gratie. En vooral — want in het verband gaat h©t daar toch eigenlijk alleen over-— een teeken van zijn profetisch© zending. Een ontslagen knecht, die weer een benoemingsbrief krijgt

376 — wel die heeft ia dat certificaat eea teefcen, e& n. bewijs-stuk van den eersten rang. Zoo was de nieuw© lastbrief van Jona. Greschreven niet met inkt, maar in zijn lijf te lezen: het was, om zoo te zeggen, uit den dood opgehaald.

Een teeken.

Maar dan — alleen voor degenen die hem, en zijn Woord, , , , op hun woord" gelooven.

Voor die ongeloovigen is het geen teeken. Want dat die man, die daar in 't Oosten preekt, daar dezelfde is, als degene, van wien een kapitein in 't Westen in het scheepsjournaal noteerde', dat hij overboord geworpen was in volle zee —, nu ja, dat kan geen mensch bewijzen. Wij zouden het ook niet gelooven van een Mormoon.

Voor die niet-geloo venden is dat geen tee ken.

Want het geloof in het Woord — dat krijgt alleen een teeken extra bij 't geloof.

Dit alles nu is vervuld in Christus.

Hij spreekt in Mattheus 12 tot Israël. Dat was Gods volk, het volk der kerk. D'at volk „geloofde" het verhaal van Jona. Het was dus — als het leefde bij de Schrift — „ingesteld" op de gedachte, dat de profetie kan komen, eigenlijk moet komen z o n d e r u i t e r 1 ij k gelaat. Precies zooals , Iona. ALS hij een profetenmantel heeft gehad, dan bleef die in zijn scheepshut hangen; toen hij in Winivé kwam, kwam hij zóó uit slijm en zeewier. Indien nu die Joden hadden geleefd bij de Schrift, hün Schrift, dan zouden ze niet zich schrap gezet hebben tegen een profeet-zonder-uiterlijk-gelaat. Zoo'n profeet „lag in de lijn".

Maar nu is dit hun „overspel": zij willen weer een profeet-met-uiterlijk-gelaat. Men moet zich door een zichtbaar hemel-teeken kunnen legitimeeren. Anders vertrouwen zij „het" niet. Ttegen een profeet, die enkel het Woord heeft, hebben zi( ernstig bezwaar.

Tot DAT' geslacht nu, dat de Schrift „geloofde", maar de vervulling der Schrift verwierp, en dat eischen stelde tegen de Schrift in, zegt Jezus, dat zij geen teeken krijgen zullen.

Nu ja, alleen dan het teeken-van-nlet-teeken.

Hij Iaat zich begraven — als Jona: en nog erger. Dat Hij opstaat, dat zal niemand zien.

Want Christus legitimeert zich alleen voor wie het Woord gelooft. Voor dat geloof i s Hij al legitiem.

En dat GELOOF krijgt daarna leekenen-in-devolte. Teekenen bij het Woord, maar nooit zonder dat Woord.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 september 1933

De Reformatie | 8 Pagina's

Het teeken van niet-teeken.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 september 1933

De Reformatie | 8 Pagina's