GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

POPULAIR-WETENSCHAPPELIJKE SCHETSEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

POPULAIR-WETENSCHAPPELIJKE SCHETSEN

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Serglus Paulus. Hanfl. 13 : 4-12.

I.

De eerste Christengemeente uit de Joden zien we op den Pinksterdag te Jeruzalem.

Enkele jaren later is er ook reeds een groote Christengemeente uil de heidenen in Antiochië, de derde stad van 't groote Romeinsche Rijk.

De groole scheidsmuur tusschen Joden en heidenen was hier weggevallen. Als broeders werkten hier nu samen allen die in Christus geloofden.

De gemeente van Jeruzalem was nog zoo ver niel. Zij hield nog vast aan de Jood'sche gebruiken in den tempeldienst. 't Was geen wonder, dat er vreemde geruchten onder de Christenen in Jeruzalem liepen over de gemeente van Antiochië.

Toen zond de gemeente van Jeruzalem Barnabas, den zoon der vertroosting, op onderzoek uit. En, zij had moeilijk een beter gezant kunnen zenden, want hij was een goed man en vol des Heiligen Gees les en des geloof s. Hij zag het werk Gods onder de heidenen en verheugde zich. De band met Christus sprak méér dan de band van hel Jodendom. Die heidenen leefden uit het geloof — en hij, Barnabas, leefde ook uit het geloof — en niet uit de wet.

Barnabas haalde ook Saulus van Tarsen, die hem indertijd had medegedeeld, dat de Heere Jezus hem had aangewezen als een uitverkoren instrument om Zijn Naam onder de heidenen te verkondigen.

Van uil Antiochië heeft de Heilige Geest dan straks Barnabas en Saulus uitgezonden voor de eerste zendingsreis.

Deze zendingsgemeente hield een samenkomst. Men vastte en bad en legde de beide dienaren de handen op en toen reisden ze weg.

De eerste reis zou over Cyprus gaan. Daar kwam Barnabas vandaan. Het land, dat hij indertijd verkocht had om den prijs aan de armen te geven, lag wellicht daar op Cyprus.

Daar woonden vele Joden.

Toen ze overgevaren waren, vonden zij in Salamis dadelijk een synagoge.

Barnabas en Saulus gingen zoo 'tgeheele eiland door, langs den heirweg, dien de Romeinen daar hadden aangelegd, en kwamen zoo in Pafos, de hoofdstad, waar de pro-consul Sergius Paulus het bewind voerde.

Aan dezen Sergius Paulus zijn de krachten des Evangelies bijzonder heerlijk uitgekomen. Daar, vóór Sergius Paulus, is Saulus, die altijd nog als tweede genoemd werd na Barnabas, zóó naar voren gekomen, dal het nu in het vervolg heet: Paulus en Barnabas.

Hier in den strijd tegen de machten van het heidendom is Saulus „Paulus" geworden voor den schrijver der Handelingen. En niel op den weg naar Damascus zooals de traditie altijd zegt.

Ik wil iets meer van dezen pro-consul zeggen. In hem zien we de worsteling van de groole cultuurmachten van dien lijd — en we zien hoe de Heere Christus daarover triomfeert door de prediking van Barnabas en Saulus.

Sergius Paulus was zeer waarschijnlijJs een lid van hel beroemde geslacht der gens Aemilia, ©en der aanzienlijkste families in Rome, die alle den bijnaam Paulus droegen.

De broeder van Claudius Civilis droeg eenige jaren later ook dien naam: Julius Paulus. Welnu, van Sergius Paxüus, wiens voornaam Lucius was, is bekend, dal hij eerst in Rome gewoond heeft.

Onder keizer Claudius was hij lid van een Commissie, die toezicht had op den loop van de Tiber. Alleen Senatoren zalen in die commissie.

Plinius de oudere, de naluurkenner, noemt Lucius Sergius Paulus ook onder de schrijvers, die hij voor hel schrijven van zijn boek had bestudeerd.

Sergius Paulus deed dus natuuronderzoek. Enkele malen spreekt Plinius over Cyprische tarwe en vermoedelijk heeft hij dat van Sergius Paulus.

Galenus noemt hem ook als iemand^ die wèl onderlegd was in de wijsbegeerte. Lucas noemt hem een verstandig man. Dat klopt zeer goed op de bovengenoemde berichten.

Zijn beeld wordt nog verder aangevuld als we weten, dat aan zijn hof een waarzegger was, geen gewone waarzegger, maar een zeer begaafd man op, dat gebied, een valsche profeet, een toovenaar.

Zulke lieden werden door de Romeinsche grooten gaarne aan het hof gehouden en hun orakels werden op hoogen prijs gesteld.

In dit geval was de toovenaar een Jood Een kind van Abraham. Hij heette Bar-Jezus, vermoedelijk heette zijn vader Jezus. Hij had bet geloof zijner vaderen vertalen, hij had in Egypte de magische kunsten geleerd en daar zijn „waarzeggenden geest" tot groote activiteit weten te brengen. Hij was daar ver gekomen, van kracht tot kracht was hij voortgegaan, totdat hij den titel Elymas, toovenaar, had erlangd. De godgeleerden heeten thans in Arable nog Ulemas.

Bar-Jezus, de zoon van Abraham, was Elymas geworden.

En dat legde hem gouden eieren.

Een post als m%giër aan 't hof van den j)roconsul Lucius Sergius Paulus was niet te versmaden.

En zijn woord had veel gezag aan het hof. Zijn invloed reikte ver.

De cultuurmenschen onder de Romeinen geloofden niet meer in hun goden Jupiter, Mercurius, Mars, enz. In 't Lycaonische boerenland mochten de menschen nog dagelijks verwachten, dat Jupiter en Mercurius op een keer naar de aarde zouden wederkeeren — in Rome, en aan 't hof van Sergius glimlachte men over dal ouderwelsche godengeloof.

En praclisch gesproken was de toovenaar met zijn mirakels en zijn geheimzinnige, „opmerkelijk uitkomende", uitspraken de eenige, wiens Jeer waarde scheen te hebben voor het moede heidendom. Want de magiërs deden dan toch maar opmerkelijke dingen, die een gewoon sterveling niet kon doen. Zij hadden dan toch maar een mysterieuze macht... die boeide door haar geheimzinnigheid.

Evenwel, Sergius Paulus schijnt niet ten volle fcevredigd te zijn in de magie — hoe kón het ook.

Toen hij van Barnabas en Saulus hoorde, zocht hij zeer om het Woord Gods te hooren.

Uit al deze gegevens wil ik ti-achten een nog nauwkeuriger beeld te construeeren van het zoeken en tasten naar de waarheid door dezen ver-

standigen, .aanzienlijken Romein.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 augustus 1935

De Reformatie | 8 Pagina's

POPULAIR-WETENSCHAPPELIJKE SCHETSEN

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 9 augustus 1935

De Reformatie | 8 Pagina's