GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

POPULAIR-WETENSCHAPPELIJKE SCHETSEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

POPULAIR-WETENSCHAPPELIJKE SCHETSEN

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Sergius Paulus. Hand. 13 : 4-12.

III.

In Efeze hadden velen dure boeken gekocht om deze mysterieuze macht over de „werkelijkheid" te verkrijgen. Velen waren ook geheel (onder de macht van booze geesten geraakt, zenuwachtig als ze waren geworden. Maar toen Paulus kwam met de verkondiging der waarheid Gods, toen hadden ze er genoeg van en zij brachten die mooie dure boeken op een hoop om ze te verbranden. Voor meer dan 20.000 gulden aan ijdele kunsten, aan nietswaardigen rommel.

Alles bij elkaar genomen, wat gaf al dat mysterieuze ?

Wat gééft die vereering voor het „wérkelijke", voor het mysterieuze leven, voor een dansende tafel, voor ©en kinderachtige mededeeling van dooden ?

Wat schiet een man als Sergius Paulus toch op met „Ulemas"! •

Leert hij er één tarwesoort meer door kennen? Wordt er één zieke door genezen? Een duivel bezworen? Een doode opgewekt? Helpt het hem bij de raadsvergaderingen? Belooft het hem verlossing? Vertelt het hem van den Schepper der wereld? Brengt het hem bij dien God? Verzoent bet hem met dien Almachtige, zoo^ dat deze weer met hem te doen wil hebben?

Komt God Zich openbaren aan hem en vertellen wat Hij met hem voor heeft? Nu — en straks na zijn dood?

Arme levensphilosophie van Ulemas. Kleine kinderachtige macht over het mysterie.

Geen wonder, dat Lucius Sergius Paulus zeer zocht Barnabas en Saulus te hooren, de gezanten van den Allerhoogste van wien men wóndere verhalen deed. God neigde het hart van den verstandigen Romein om Zijn Waarheid te hooren.

Geen wonder ook, dat de afvallige Jood Ulemas de predikers wederstond. Als God komt tot Sergius Paulus, dan is het met Ulemas gedaan. Dan wordt de ijdelheid en het Satanswerk, de verblinding in dienst van de leugen verbroken.

Barnabas en Saulus predikten de waarheid omtrent God die alles schiep en die alle menschen den adem in de neusgaten gaf.

Ook van Gods gerechtigheid en oordeel. En van Jezus, den man van Nazareth, die gestorven was en weer opgestaan, die nu in den hemel was en die straks zou terugkomen om te oordeelen en om te behouden een iegelijk die in Hem gelooft.

Dat was geen abstract begrippenspel.

Zakelijke waarheid was het.

En dat was geen ijdele kunst — maar waarheid omtrent de werkelijke wereld van nu en van straks.

Dat raakte geen hooger I k van Sergius Paulus, maar dat raakte zijn handen en voeten, zijn oogen en zijn mond, zijn bewustzijn en hart en nieren — dat raakte zijn verleden en toekomst en zijn Romein-zijn, alles was hier in begrepen.

Elymas trachtte hem van 't geloof af te houden. Hij trachtte de woorden van God, die Paulus zakelijk sprak, mystisch te misduiden. Zooals de levensphilosophen onder de afvallige Christenen spreken van 't mysterie van Jezus, van mysterieuze geloofskennis enz. enz. en dat dat wat anders is dan het gewone leven. Zalig, dat is iets godsdienstigs, dat beteekent niet gelukkig zijn — gelooven dat is iets mystisch, niet: God op Zijn Woord vertrouwen van^anscher harte — opstanding, dat is iets mystisch, niet: uit den put op 't kerkhof komen.

Zóó stond Elymas den weg des Heeren, de waarheid Gods te verdraaien — opdat de proconsul maar zijn wetenschap zou blijven waardeeren.

Zoo stond deze Jood Gods Woord tegen bij den Romein.

En toen kwam Paulus, die zich anders bescheiden achter Barnabas hield, naar voren — vervuld met den Heiligen Geest tégen zijn volksgenoot Bar Jezus — en toen kwam de kracht van den vloek des Verbonds over afvallige Joden uit: Paulus hield' de oogen strak op den Jood en zeide:

O gij kind (}.es duivels, vol van alle bedrog en van alle arglisügheid, vijand van alle gerechtigheid! zult gij niet ophouden te verdraaien de rechte wegen des Heeren?

Gij meent geheime krachten te beheerschen — nu, zie, de hand des Heeren is tegen u en gij zult blind zijn en de zon niet zien voor een tijd.

En terstond viel op den man Gods oordeel van donkerheid en duisternis... Wat moet dat schrikkelijk zijn voor een mensch! Wat heeft die man met macht over mysterieuze dingen de hand Gods gevoeld... voorbode yan de buitenste duisternis — waarvan zijn vader hem in zijn jeugd' allicht had verteld.

Angstig tastend' loopt hij rond om geleide te zoeken.

Doch hoe heeft ook de omgeving verplet gestaan. Hier was een kracht geschied' tot bevestiging der waarheid.

't Ging om die waarheid.

Niet om doode begrippen als in de wijsbegeerte. Ook niet over mysterieuze kunsten die geen zakelijk nut deden.

Maar hier was openbaring van God' den Almachtige. Hier was belofte van opstanding des vleesches en eeuwig leven — en van verzoening met God — en van gemeenschap met dien Onbekenden God, die nu bekend was geworden.

Lucius Sergius Paulus was geheel verslagen over deze leer van den Heere Jelzus.

En hij geloofde.

Hier was de kracht des Evangelies heerlijk geopenbaard.

De eenvoudige prediking van Barnabas en Saulus was w ij z e r dan de wijsheid van Griekenland.

De zakelijke kracht dezer waarheid was ingrijpender dan de ijdele kunsten der magiërs.

Niet d e wetenschap en niet hét léven als mysterie — maar de gewone zakelijke mededeeli nge n van d e waarheid omtrent de belangrijkste dingen van ons leven, gedaan in opdracht van den Man in den hemel, Die Gods Zoon is — dat was krachtige leer en 't was meteen levend.

Gods Woord is levend en krachtig.

En als dan Saulus zoo op den voorgrond ger komen is tegen het heidendom en meteen tegen bet valsche Jodendom, dan noemt Lucas hem niet moer Saul — de Joodsche vorm — maar

Pa, ulus — de Grieksche vorm. Hij wordt den Grieken een Griek om Gods Werk

te doen. Hij had zoo gaarne Jeruzalem bekeerd, maar zelfs de gemeente van Jeruzalem heeft nooit met Paulus kunnen opschieten — hij behoorde aan de heidenwereld, niet aan de Joden. God had hetai uitverkoren om Paulus te zijn en niet als Saul

onder de Christenen uit de Joden te werken, - , ^., ..: . . . A. JANSE.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 augustus 1935

De Reformatie | 8 Pagina's

POPULAIR-WETENSCHAPPELIJKE SCHETSEN

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 23 augustus 1935

De Reformatie | 8 Pagina's