GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

EVEN PARKEEREN.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

EVEN PARKEEREN.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Man-eater!1)

Heden verwissel ik hel stuur van mijn Opel-letje met het rad van een touringcar en rijd u zonder haltes de zaal van Enkrateia binnen.

Dat is nog altijd een waagstuk, want aan advocaten van het advocaatje ontbreekt het ons niet.

Tot de terafim van het calvinisme (met een kleine e s.v.p.) behooren de glazen goden miet hun logge buiken en d'e slanke godinnen op hun ranke voetjes uit de bel-étage van een buffet.

Boven dezen kristallen tempel hangt men dan gaarne de bleeke, magere trekken van Johannes Calvijn.

Zoo krijgt men als het ware een Scliuttersmaaltijd op Gereformeerden grondslag.

Aan een meestal matig gebruik uit die glazen gaat een onmatige vereering van die glazen gepaard en dat laatste is zeker het bedenkelijkst!

Mijn Broeder in den heiligen dienst van Jezus Christus op deze aarde, ik moet een woord met u spreken.

Wéét u, dat er onder ons volk — dat volk dat wij moeten roepen tot de gehoorzaamheid des Verbonds en tot het leven Gods — dat er onder ons volk een vergunning of bierverlof is op elke 250 inwoners? Het spreekwoord is niet waar, dat zegt: als God een kerk bouwt, zet de duivel er een kapelletje naast. Neen, als God één kerk bouwt, stampt de duivel een dozijji kapelletjes uit de grond!

Wéét u, dat er onder ons volk twintig duizend volslagen dronkaards zijn? Herinner u dat de Heiland eens een zeereis maakte om één bezeten mensch te genezen, wat doet gij voor de twintigduizend ?

Wéét u, dat er jaarlijks als slachtoffers van het verkeer onder ons volk 700 dooden vallen en tienduizend menschen worden gewond? Dat het slokje van den bestuurder beteekent een bloedplas op den weg? Als een tijger in Indië één mensch verislindt, weergalmt de kreet door de dessa's: maneater ! de buksen worden geladen en het ondier neergeveld', zult gij uw vrouwen en kinderen laten doodrazen en daarbij zeggen: Prosit?

Wéét u, dat het Alcoholisme — aanvankelijk energiek teruggedrongen — weer veld wint en in haar banier heeft geschreven: De Jeugd naar de kroeg? Wee dezen verwoester, die niet verwoest wordt!

Neen, ik beticht u niet van onmatigheid, ik geloof dat gij slechts bij gelegenheden drinkt... ei, mijn broeder, waarom toch al die ampele verontschuldigingen ?

Maar herinner u, dat gij een Calvinist zijt!

Als Calvinist moogt gij u nooit isoleeren van uw volk, maar hebt gij krachtens uw beginselen mede te werken aan een volkscultuur, die van de zonde afgekeerd is en gegrond op de geboden Gods!

Gij zijt er niet mede af, dat gij redteervereenigingen hebt die met gebed beginnen, maar gij hebt heel het leven van uw volk, ook op de teireinen van recreatie en ontspanning, te brengen onder de tucht der genade.

Onze vaderen hebben dat beter verstaan dan wij.

Een voorbeeld.

In mijn jeugd voerden de Calvinisten een feilen strijd voor de afschaffing van de kermissen. Waaróm toch? Zij gingen er toch niet heen! Zij hadden gezag genoeg over hun kinderen om die te weerhouden, zijnde toen nog anti-revolutionair óók in hun huisgezin. Maar zij wisten één ding heel goed, dat hun stad van Jezus Christus was en zij zeiden het in de gemeenteraden, dat men in een stad Gods geen kermistent zou spannen!

In die dagen kende ik een vroom christen, die niet van de gereformeerde confessie was. Hij waarchuwde wel zeer trouw de menschen, maar voor en strijd tegen de kermis voelde hij niets. Zijn edeneering was ongeveer; zoo: God gunt 'iZijn kinderen zooveel, laat die arm© wereld de kermis maar hebben!

Deze man was een onthouder in zin en daarom voelde hij voor een onthouding niets. principiëelen methodische

Maar gij, die geen onthouders zijt, die in Christus alles het uwe weet en uzelf met dat alles Gódes, gij zuil'b u aan de worsteling voor een christelijke volkscultuur niet mogen onttrekken, ook op dit terrein niet.

Waar noodig, ook door methodische onthouding.


1) Menscheneter.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 september 1936

De Reformatie | 8 Pagina's

EVEN PARKEEREN.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 september 1936

De Reformatie | 8 Pagina's