GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

EVEN PARKEEREN.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

EVEN PARKEEREN.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hemelsblauwe striklisjes.

Dit schijnbaar vreemde opschrift is een Bijbelbekst, ontleend! aan de voorschriften yoor dien bouw en de inrichting van den Tabe'rnalisl. Uitvoerig vinden wij bestek en teekeningen van het Heiligdom beschreven in Exodus 25—31.

Dit zijn dorre hoofdstukken... voor diorre menschen! Den dorre is alles dor!

De bemoeiemssen Gods met de kleinste onderdeelen, met de kapiteelen en de rlchelen, met de voorhangen en de dekkleeden, ja, met de ringen en de lusjes schijnen ons aan de Goddelijke MajesteiH zoo onwaardig. 'Voor de theologie van den Verborgen God moeten het wel onvörteörbare hoofdL stukken zijn.

Maar voor ons, slordige mensohein, is dtez© strakke metihodiek van het Heiligdoim ook veWra van aantrekkelijk.

Dubbel onbegrijpelijk als wij letten op de mannen, die God met dit werk heeft belast.

Bezaleël en Aholiab zullen wel mannen van de kunstnijverheid' geweest zijn.

Mannen van artistiek initiatief!

Zooals Mozes onderwezen was in de wijsheid), zoo zijn zij onderwezen geweest in de kunist dieir Egyptenaren.

Mannen, aan wie men wat kon overlaten en toevertrouwen!

Maar hun toerusting tot dat werk blijft bij dia Egyptische vooropleiding niet staan, zij worden krachtig geïnspireerd door den Heiligen Geest!

Laat ze hun gang gaan, die mannen! Doch hier leeren wij wel heel duidelijk, wat geinspireerd zijn beteekent. Het volstrekte tegenbeeM van wat wij initiatief noemen.

"Wij laten ons moeihjk binden, menschen van artistiek initiatief in de laatste plaats.

Maar deze kunstenaars bij de gratie van den Heihgen Geest worden gebonden aan de letteir.

Hun geest is geen oogenblik vrij.

Tot in de kleinste kleinigheden gebonden , aan Gods bestek naaien zij de strikltsjes en de haakjes aan de dekkleeden, gouden haakjes aan de fijtnbewerkte linnen — en koperen haakjes aan de geiteUbaren dekkleeden.

Ooh, hun vleesch zal daarbij wel eens gezucht hebben: wat houdt dat precies, het mag ook geen haartje afwijken van Gods bestek!

Naar onze opvattingen van piarticulier initiatief en bewegingsvrijheid moet deze arbeid voor ben ongeveer d'e dood beteekend hebben.

Vóór zii dan ook hun werk nog aangevangen waren, heeft even het particulier initiatief in den godsdienst der menschen gezegevierd.

Dat particulier initiatief bouwde... het gouden kalf! Dat particuher initiatief bracht het bondsvolk aan den rand der verwerping!

God wil onze gouden kalveren niet. Hij eisdht van ons de gouden haakjes en de hemelsWauwe striklisjes van Zijn bestek.

Laat ons alle eigenwilligheid schuwen als de doodl

Geïnspireerde menschen zijn gebonden menschen! Dan pas komt de heerlijkheid Gods blinken over ons werk.

Van een huldiging van Bezaleël en Aholiab leaen wij niets. Mogelijk zijn de makers van het gouden kajf wel een oogenblik op de schouders rondgedragen, maar de geïnspireerde bouwers van den tabernakel hebben geen persoonlijke eere ingeoogst.

Doch de Heerlijkheid des Heeren daalde neelr in de Tent der Samenko'mist en grooteT' eere eü rijker vreugde was voor hen niet denkbaar.

"Wij zulLen goed doen ons bij de evangelisatie hiet Schriftwoord van de hemelsblauwe striklisjes gedurig te herinneren. In geen christelijken , arbeid! zijn wij nog verder van de principiëele bindingi dan in dezen arbeid.

Het werk is verpractiseerd.

Wij hebben voor een groot deel een „hanidigte menschen-evangelisatie!"

Leve de man, die er den slag van heeft!

Wie wil heen wijzen naar de ordeningen dies Heeren voor dit werk, op die 'binding aan het! Woord in de toespraak, de vertelling, het lied; op de binding aan het ambt in de organisatie, stuit af op een verwonderd niet-begrijpen, op een Lijdelijk verzet.

De persoonlijkheid moet het immers doen, , oiok de sympathieke dominee is welkom, maar de kerk moet op den achtergrond blijven, mag hoogstensi de lieve geldschietster zijn!

En de Bezaleëls leven benauwd: wat staat er, Aholiab, wat staat geschreven in Gods bestek?

Maar God verheugt zich in Christusl over (hum gehoorzaamheid. Hij spreekt: zoo- gij in de striklisjes getrouw zijt geweest, zoo zult gij ook in het groote getrouw zijn, arbeidt voort in de Vreugde

Uws Heeren.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 juni 1937

De Reformatie | 8 Pagina's

EVEN PARKEEREN.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 juni 1937

De Reformatie | 8 Pagina's