GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

EVEN PARKEEREN.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

EVEN PARKEEREN.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Mijn broeder met de manchet. •)

Eenige mijner brooders hebben de manchet van den verbeers-agent omgegord en zich geposteerd op de paden der wereldgehjkvormigheid om allen, die zich christenen noemen, van het betreden van die wegen af te manen. Zij staan daar bij hun stopbord met een broederiijk harte. Of echter d!e hand, die met die verkeersmanchel getooid is, rustig genoeg is en of het oog van de agenten scherp genoeg onderscheidt, zie, dat is voor mij. zeer de vraag.

Allereerst is het voor mij niet zeJcer oï de opleiding tot verkeersagent, die onze broeders hebben genoten, wel de meest gewenschte is geweest. De schrijvers noemen zelf als hun instructeurs: onze godvruchUge vaderen! Van welke generatie? zou ik willen vragen. Want dit maakt juist bij een onderwerp als dit zulk een machtig verschil. Denk alleen maar aan het standpunt tegenover de Zondagsviering! Noch Calvijn, noch Ursinus zouden hun paraaf gezet hebben onder deze regelen voor dien Zondag en er zijn godvruchtige vaderen uit den besten tijd van ons gereformeerde leven, die verschrikt zouden toeroepen: Stop! gij zijt op den weg van het sabbathisme! Daarom zegt het mij heel weinig, als de schrijvers betoogen, dat onze god^ vruchtige vaderen vreemd van onzen tegenwoordigen wandel zouden opzien. Natuurlijk zouden zij, maar wij vaak niet minder van de hunne! Als'wij hun loonboekjes en staten van arbeidsduur onder de oogen zouden krijgen, als wij kennis namen vau hun sociale en koloniale opvattingen, wij zouden om de terminologie van de schrijvers over te nemen, hen toevoegen: Hier staat uw stopteeken! Wij moeten op een hoogere school gevormd worden dan op die der traditie, op die scltool, waarin do psalmist tot de erkentenis kwam: wij hebben gezondigd mitsgaders onze vaderen. (Ps. 106:6.)

Wij zullen ons uitgangspunt anders moeten kiezen, in de Wet des Heeren, de Wet van den Verbonds-God. Die Wet, die niet maar geldt voor allen, die zich christenen noemen, maar voor da gansche creatuur. De Wet, die ia het Verbond weer gebracht moet worden tot het gansche volk. Zij, die zich christenen noemen, mogen evenveel en even weinig als alle menschen. Alleen de Farizeër, die de Verbondsgemeenschap prijsgaf voor het comité der chasidim, der rechtvaardigen, haalde den neus op voor de schare die de Wet niet kent. Dien dieperen toon van het: mijn ziel herdenkt met heilig beven... mis ik zoo zeer in; dit goedibedoelde geschrift. Ik geloof in de kracht van niets anders dan alleen in die van het Woord Godte. Van Gods Wet! Van Gods Evangelie. Als wij met iets anders dan met Gods Wet het leven wUlen binden, als wij met iets anders dan met bet Evangelie Gods het leven willen vrijmaken, ook daiï zijn wij der wereld gelijkvormig geworden!

Hoe kan ik nu den inhoud van deze brochure het best omschrijven?

Ik zou er dit opschrift boven kunnen plaatsen: toen gaf mijnheer mijn broeder de volgende instructies: Gij zult niet naar den schouwburg gaan. Gij zult geen samenspraak houden. Gij zult geen tableau opvoeren. Gij zult niet naar den bioscoop gaan. Gij zult geen schoolfüm projecteeren. Gij zult geen zendingsfUm doen opnemen. Gij zult naar geen concert gaan. Gij zult geen neutraal dagblad lezen. Gij zult ia een christelijk blad geen sensatiebericht opnemen. Gij zult niet met de Vierdaagsche meedoen. Gij zult niet dansen. Gij zult niet kaarten. Gij zult niet fietsen op Zondag. Gij zult alleen naar de N.C.R.V. luisteren.

Zooals het altijd met zulk een eigengemaakte zondenlijst gaat, zijn er groote leemten in. Van een roepende zonde als de geboorte-beperking wordt met geen enkel woord gerept. Daarentegen zullen er broeders zijn, die de lijst nog zouden willen aanvullen met bepalingen als deze:

Gij zult den tijd niet verzetten. Gij zult het haar der vrouwen niet afsnijden. Gij zult niet naar een badplaats gaan. Broeders, geloof mij, op deze wijze is de tiende vermeerderde druk van uw geschrift nog onvolledig!

Het is jammer dat de schrijvers hun doel zoo voorbijschieten, want tot ernstige bezinning over ons leven is waarlijk reden genoeg. Maar dan moet deze zaak meer centraal, meer ia het hart worden aangegrepen.

Heel het leven onder de tucht van Gods Wet! Heel het leven in den glans van het Evangelie.

Heel het leven in Het Verbond.


1) Naar aanleiding van het geschrift: Waar staat ons Stopteeken? Gratis verspreid door het „Comité tegen de wereldgelijkvormigheid" uit verschillende Kerken.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 juli 1938

De Reformatie | 8 Pagina's

EVEN PARKEEREN.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 juli 1938

De Reformatie | 8 Pagina's