GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

UIT DE SCHRIFT

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

UIT DE SCHRIFT

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Maar het zij verre van mij dat ik roemen zou, anders dan in het kruis van onzen Heere Jezus Christus; door welken de wereld mij gekruisigd is, en ik der wereld. Gal. 6: 14.Van mij edhter zij het verre te roemen, anders dan in het kruis van onzen Heere Jezus Christus, door hetwelk mij de wereld gekruisigd is, en ik der wereld. Gal. 6: 14. (Vert. Prof. Greijdanus, K. V. — Serie Kok, Kampen.)

Ik ben der wereld gekruisigd.

De apostel Paulus heeft eerst gezegd: „Mij^ is de wereld gekruisigd". De wereld naar haar zondige begeerten, naar haar innerlijke strevingen zelf het leven te bouwen en de toekomst zich te veroveren is hem geëxcommuniceerd op Golgotha. Daar heeft God gezegd: „Uit haar worde geen vnicht meer in der eeuwigheid". Daarom zoekt de apostel ook niet meer den roem der wereld. Dat heeft hij een keer gedaan als Parizeer. Maar dat is nu voorbij. Hij zoekt nu de wereld als wereld van God om in die wereld in Christus' krachten te leven uit een waar geloof, naar de wet Gods, Hem ter eer. Want dat is de wereld, die God op Golgo tha voor e e u w i g heeft aangenomen toen Hij' Christus kroonde met eer en heerlijkheid, en Hem deed zitten aan Zijn rechterhand. En hij roemt nu in het kruis van Christus, want door Christus' kruis is die nieuwe wereld van Gods herschepping er gekomen.

De wereld is hem gekruisigd. Maar er is ook een andere kant. Hij is der wereld gekruisigd. God heeft op Golgotha de wereld geoordeeld, haar verstooten, haar geëxcommuniceerd. Maar de wereld heeft op Golgotlia Christus verworpen, uitgestooten, prijsgegeven. En toen zij Christus uitwierp, en uit haar midden voor eeuwig excommuniceerde, heeft zij ook de Zijnen verworpen en verstooten.

De apostel zegt dus: „Op Golgotha is mij gebleken, wat ik van de wereld te verwachten heb. Zij heeft mij reeds gekruisigd. Op dien dag b e n ik al geëxcommuniceerde geworden. Op Goeden Vrijdag heeft zij haar oordeel over mij al geveld. Ik behoef niet meer te raden, wat ik van de wereld te verwachten heb. Ik moet ook niet denken, dat het met haar vijandschap nog wel wat mee valt. Ik mag mij daaromtrent geen illusies maken. Ik h e b haar doemvonnis reeds ontvangen. Op Golgotha heeft God gezegd tot deze wereld: er uit! Maar op dienzelfden dag heeft zij' ook tot mij gezegd: er uit! De wereld is mij gekruisigd. Zij is mii reeds een verdoemde wereld. Maar ook: ik ben der wereld gekruisigd. Ik ben reeds haar geëxcommuniceerde. De lilteekenen des Heeren Jezus, die Paulus in zijn lichaam draagt, worden verklaard uit wat op Golgotha gebeurd is. Zij bewijzen nu de excommunicatie „dezer" wereld. Ik, zegt de apostel, die uit een waar geloof, naar de wet Gods, Hem ter eer wil leven. Ik, die in deze wereld door de kracht van Christus' opstanding weer de wet zoek om naar den stijl der wel het leven te bouwen. Ik, die weer gansch inwendig begeer God te dienen. Ik ben der wereld gekruisigd. Dat begecren, dat streven van mij' als nieuwe mensch, herschapen naar het evenbeeld van Christus, dat sterven en zoeken heeft deze wereld al geoordeeld. Zij heeft er mij al om geëxcommuniceerd. Zoo be^geert zij mij niet. Zoo mag zij mij niet zien.

De Joden zij'n er mee begonnen met deze excommunicatie. Immers het kruis van Christus ontnam hun allen zelfroem. Want het predikte dat ook de Jood niets is voor God, maar dat ook hij' alleen leven kan van Gods genade, die hem - weer be­ kwaamt om Gode te leven. Wat, zal de Jood niets zijn in deze wereld — weg, met dien Paulus! En deze excommunicatie gaat verdei-, omdat deze wereld haar roem wil behouden zelf het leven te kunnen bouwen en te kunnen veroveren. En deze excommunicatie wordt consequenter naarmate haar begeerte consequenter wordt om het leven te veroveren. En wie denkt: het valt nog wel wat mee, die heeft Golgotha niet A'erstaan. Zullen wij dan den roem in hel kruis van Christus maar slaken? Dan zal de wereld ons niet excommuniceeren! Maar het zij verre van mij, dat ik roemen zou anders dan in het kruis van Christus. En de lilteekenen dan, die zoo'n pijn doen, en de slagen en de gevangenissen? Wel die zijn nu onzen roem bij' God! Als de wereld mij excommuniceert om Christus' wil, dan ben ik op den goeden weg. De excommunicatie „dezer" wereld bewij'st nu mijn communicatie met God en Zijnen Christus. De lilteekenen des Heeren Jezus profeleeren nu van mijn kroon met Christus. Want God heeft dezen Cliristus aangenomen. God heeft Hem getuigenis gegeven, dat Hij Gode behaagde. God heeft Hem met eer en heerlijkheid gekroond! En als het eigendom van mijn Heere Jezus heeft God ook mij aangenomen, en ook mij beloofd de sclaoone communicatie aan de bruiloft des Lams. En alleen door het geloof in Ghiistus mijn Heer kan ik de excommunicatie dezer wereld verdragen. En al zou nu de gansche wereld tegen mij' opstaan, 'ik zou nog roemen in het kruis van Christus! Al zou men mij binden en door het vuur doen gaan, ik zou nog roemen in het kruis van Christus!

De wereld zegt tot Chrislus: „er uit!" God dondert „deze" wereld tegen: „er uit!" Wie zal mij nu excommuniceeren? De wereld? God zegt dat zulks beteekent de kroon met Christus.

God? Hij zegt, dat dat beteekent de diuisternis. buitenste

In het kruis zal 'k eeuwig roemen, En geen wet zal mij vefdoemen; Christus droeg den vloek voor mij! Cliristus is voor mij gestorven, Heeft gena voor mij verworven! 'kBen van dood en zonde vrij'!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 februari 1939

De Reformatie | 8 Pagina's

UIT DE SCHRIFT

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 10 februari 1939

De Reformatie | 8 Pagina's