GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Ongelukkige dilemma's

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Ongelukkige dilemma's

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Metseen paar korte opmerkingen willen we ons woord over Sen onverdienden aanval van Rev. Ophoff op de predikanten De Jong en Kok besluiten.

Het is een droef verhaal van ongelukkige dilemmatiek en van doorslaan.

Eerst wordt, volkomen fictief, geponeerd, dat deze predikanten thans liggen onder een dikke wolk van verdenking! "Wel ja, — en dan moet je erbij geweest zijn, dat ds Kok en ds D. van Dijk mekaar om de beurt van ik weet niet wat voor zware woorden naar het hoofd wierpen, vEuiwege hun onderling niet kloppende theoretische constructieSi Maar dat ging allemaal met een glimlach en een handslag; en het eert ds v. Dijk, dat l'ij 7, qr> preekstoel hielp openzetten voor een amerikaanschen broeder, die de drie formulieren eerlijk onderteekende. Ik noem die vechtpartijtjes over de „verbonds-leer" slechts als één der vele bewijzen, hoe dwaas het is, juist deze predikanten suspect te verklaren binnen hun kerken, als hadden ze hier hun opvatting verloochend. Waar hier geglimlacht werd, omdat men bij alle Verschil van gevoelen toch wist: één belijdenis, één trouw, één gemeenschap van lijden tegen domme en brutale bindingen, daar is ginds ineens het woord suspicion (verdenking) op papier geworpen. Wordt de kerkelijke nervositeit dan nooit eens met een flinke dosis geloofsmedicijn verholpen?

En dan, wat een misbruik van den (nog niet gecoUationeerden) brief van prof. Holwerda. Die schreef — volgens de weergave in The St. B. — zoo iets, dat de opvatting van den eenen theoloog ginds over de , , verkiezing ENZ." door den ander niet gedeeld werd. Let op dit: „ENZOOVOORT". Natuurlijk beteekent dat in een haastig briefje: de opvatting over het verbond, dat hetzij van Godswege, hetzij in de prediking, bestaat, c.q. aan te wijzen of theolpgisch te construeeren is tusschen verkiezing en verbond, gelijk dit laatste de kerk met geopenbaarde woorden en stiputatles van belofte en bevel reguleert. Dat is nog al duidelijk, voor wie iets weet van de kwesties. En nu laat Rev. Ophoff dat woorde „enz(oovoort)" verder buiten beschouwtog, aj neemt hij het wel op in zijn citaat. En hij roept dan uit: zou niemand daaraan gebonden zijn? Ik antwoord: NEEN. Jullie zijn ginds niet gek, maar heel gewone verstandige menschen, zou ik zeggen, als ik gemoedelijk mocht spreken. Want ik neem aan te bewijzen, dat zelfs Rev. Ophoff en coU. Hoeksema weer onderlinge verschillen zouden hebben, zoodra ze • maar op dit „ENZOOVOORT" zouden doorredeneeren een uurtje achtereen.

En nu weer een stapje verder op het pad der valsche dilemmatiek: die vrijgemaakten zouden in hun leer terecht komen bij de arminiaansche algemeene verzoening. Kom, kom, laat zulke nonsens liever over aan Strijdende Kerk-redacties, maar laat Rev. Ophoff zich ervoor wachten. , , De bondsbelofte IS, voor alle gedoopten", leest hij, en hij zegt: ziet ge wel, het staat er toch? Ja zeker. Maar wat is „IS"? Gelden? Wat Is „gelden"? Is „gelden": vervuld worden? Of: rechtsgeldig obligeeren, zooals wanneer David nog net op tijd Salomo „aanbiedt" (offers) als koning, om dood te slaan, wie hem niet ac­ cepteert? Praat toch eens even door over de beteekenis van de woorden, en sla niet plat wat net aan 't groeien is. Men moet oppassen voor de zonden van zijn vijanden. Ik begrijp niet, dat men in ' Amerika in 1924 zelf van nabij gezien heeft, hoeveel ellende onbeholpen dileAmajtiek kan aanstichten in de kerk, en zelf er onder geleden heeft, en dan toch na 25 jaar op een ander punt in hetzelfde euvel zich verstrikt. Valsche dilemmatiek en nietvoltooide probleemstelling is ALTIJD een ongeluk, niet alleen in de gemeene-gratie-leer, doch ook in de verbondsleer.

Het lust me niet verder te apologiseeren. God afhankelijk van den mensch, pelagiaansche vrije wil, en al die nonsens, die wij dagelijks bestrijden, ik geloof er geen sikkepit van, dat die onder ons sympathie zouden hebben of in het verlengde van De Cock of Bos zouden liggen. Maar ik wil dan ook graag een beetje meer geduld zien oefenen in het overwegen van de vraag, hoe een ander zich het verband der dingen construeert.

We hopen dat ds de Jong. die nederlandsch spreekt, en zijn weetje weet — zich door deze , , suspicie" niet zal laten verontrusten en onze menschen in Canada rustig zal gaan helpen. Öe waarheid overwint alle haastig mis­ verstand.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 3 september 1949

De Reformatie | 8 Pagina's

Ongelukkige dilemma's

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 3 september 1949

De Reformatie | 8 Pagina's