GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De Haagsehe parade

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De Haagsehe parade

GEËIST AFBREKEN DER ZONDEN DOOR GERECHTIGHEDJ.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

(V)

Wie nog eenige verwachting had van de Haagsehe synode, moet door haar besluiten wel diep zijn teleurgesteld.

Omkeering, en terugkeer van den eenmaal ingeslagen, noodlottigen weg? — geen sprake van. Verwerping van de genomen zondige besluiten? — men denkt er niet aan.

Opheffing van de schorsingen en afzettingen? — de sjmode niet gezien.

Maar de synode heeft toch schuld beleden? O neen. Met drie stemmen meerderheid sprak ze haar leedwezen uit over datgene, wat in de handelingen der vorige synoden blijkens de aangenomen conclusies niet of niet geheel juist was. Dus: iet nauwkeurig; niet precies. Wie doet altijd alles nauwkeurig en precies? Er is geen enkele synode, geen enkele kerkelijke vergadering, of ze doet sommige of vele dingen, tot in haar uitspraken toe, die niet in alle opzichten nauwkeurig en precies zijn. Is dat nu een si c h u 1 d b e 1 ijd e n i s ? Een schuldbelijdenis, als van deze synode mocht verwacht worden? Geen enkele „onjuistheid" is genoemd. Van geen enkele concrete „onjuistheid" wordt belijdenis gedaan. Schuld belijden is: e dingen bij hun naam noemen. Als David schuld beUjdt, zegt hij: ijn zonde maakte ik U bekend, en mijn ongerechtigheid bedekte ik niet. Ik zeide: k zal belijdenis van mijn overtredingen doen voor den Heere (Ps. 32 : 5). Wie schuld belijdt, kan niet verder. Het-moet er uit. Dat hij, niet eerst menschen, maar zijn hemelschen Vader beleedigd en bedroefd heeft (Ps. 51 : 6). — Is van zulk een schuldbelijdenis bij de Haagsehe Synode iet s' gebleken? „Onjuistheden". Nog niet eens met name genoemd. Anders niet.

Verder sprak de synode uit: ons is geen, meerdere concrete schuld gebleken. Zij wascht dus haar handen, behoudens de „onjuistheden", in onschuld. Maar, gaat ze voort, bij samenspreking zal men trachten elkaar van schuld te overtuigen. Wel, dan kan het best zijn, dat het toch blijkt, als men ons overtuigt, dat er inderdaad schuld is. En als men elkaar niet ten volle van schuld kanovertuigen, nu, dan laten we dat maar zitten. Dat laten we dan over aan den Koning der kerk, en gaan, kerkelijk „hereenigd", verder.

Alsof het gold een kwestie van „waar twee kijven". Alsof het zaken gold, die pas door ., samenspreking'' opgehelderd kunnen worden. Alsof het heel niet duidelijk is, waai'om en waarin men misdeed. Alsof wij niet tot schamens toe op alle punten de synodocratie van ongelijk hebben trachten te overtuigen Alsof vanaf 1936 niet met bewijzen uit Schrift, Belijdenis en Kerkorde is aangewezen, dat de synode een verkeerden weg ging. Alsof op haar eigen vergaderingen, met name door de predikanten Ds D. van Dijk en B. A. Bos en door de professoren Greijdanus en Schilder, niet elke voet gronds van het ingeslagen onheilspad haar betwist is. Alsof vanaf 1943 tot en met 1946 niet tusschen de 350 en 400 bezwaarschriften (het aantal is wegens onvoldoende omschrijving in de Acta, niet met nauwkeurigheid vast te stellen) ov°r haar ongoddelijke leer-en kerkrechtelijke uitspraken de synode bereikt hadden. Alsof de tientallen thans ingekomen gravamina, met zooveel bezwaren, dat naar het woord van Prof. Dijk, indien elk punt behandeld was, de Valkenboschkerk de menigte der rapporten niet had kunnen bevatten, de synode onkundig had

gelaten, waarin nu eigenlijk haar „concrete schuld" bestond. Alsof onze pers niet rusteloos der waarheid getuigenis had gegeven. Om van het overige, van dat „overlaten aan den Koning der Kerk" maar te zwijgen.

Maar nu komt het verrassende. Met 25 tegen 15 stemmen werd besloten „aan dit besluit geen uitvoering te geven". Ra ra wat is dat? Als een kerkeraad besluit, een kerk te bouwen, maar daarna van oordeel is, aan dit besluit geen uitvoering te moeten geven, dan is dit te verstaan. Doch wat is dit: leedwezen .(spijt, droefheid) betuigen, maar er geen uitvoering aan geven? Men heeft leedwezen, of men heeft het niét. De synode zei: wij hebben leedwezen. En ze sprak dit uit. Maar ze geeft er geen uitvoering aan. Een halve buiging, zei een der prae-adviseurs. Een in-droeve vertooning, zeggen wij.

Is dit ernstig handelen in zóó ernstige zaken?

Ziedaar de kwestie van de „schuldbelijdenis".

De conclusies der Haagsche Synode komen hierop neer:

Ie. er is niet te eng gebonden; met de „Verklaring van gevoelen" laat de synode zich niet in; er staat, dat aan haar „geen rechtsgeldigheid wordt verleend", wat het punt in kwestie heel niet raakt;

2e. de synode-uitspraken over Toelichting en Praeadvies geven alleen maar aanleiding tot de gedachte, dat men gehouden was de leeruitspraken te verstaan in den zin van Toelichting en Prae-advies, meer niet; wie meende aan T. en P. gebonden te zijn, had beter uit zijn oogen moeten kijken.

3e. candidaat (thans Ds) H. J. Schilder is terecht geweerd; jammer, dat in een der rapporten een onjuiste voorstelling is „INGESLOPEN".

4e. er is door de synoden nooit gemeten met twee maten, want de ambtsdragers, die zich thans tot de sjoiode wenden (blijvende in de voorheen gevolgde lijn zou het, wilde men eerlijk zijn, thans moeten luiden: die veel ernstiger het „gezag der synode" aantasten dan ooit door Prof. Schilder e.a. geschiedde) blijven in den „kerkdijken vreg".

5e. de uitlegging en toepassing van de K.O. in de artikelen 30, 31, 50, 79 en 80 was goed en juist; wie wegens ernstige gewetensbezwaren zich niet kcin conformeeren (dat deed b.v. Prof. Schilder!) mag niet onmiddellijk geschorst of afgezet, maar moet integendeel naar den eisch der christelijke liefde met de uiterste lankmoedigheid behandeld worden.

En toch geen meten met twee maten!

Het lust ons niet, nader op deze conclusies in te gaan.

Hier is, na drie Revisie-synoden, in wezen alle onrecht gehandhaafd.

Verharding.

De Haagsche parade. Men heeft zich aan den overkant aan dat opschrift gestooten. Wij zijn van oordeel het ten volle te moeten handhaven.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 26 november 1949

De Reformatie | 8 Pagina's

De Haagsehe parade

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 26 november 1949

De Reformatie | 8 Pagina's