GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

PERSSCHOUW

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

PERSSCHOUW

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

KOME EN DE HEBBENIGESTG; EEN WAAKSCHUWING.

Ds C. v. d. Waal schrijft in Kb. Leerdam:

Het tegenwoordig in verband met de actie ds B. A. Bos veel gebruUrte woord „hereniging" wordt ook door

de roomse kerk veel gehanteerd. Zij ziet zich als-de oude moederkerk. Zij ijvert op allerlei wijs ervoor, dat ieden vac andere kerken zich met haar „herenigen". Zij heeft hiervoor zelfs aparte monnikenorden, die zich geheel aan de reünio, de „hereniging'' vjrijden. Bekend is b.v. het herenigingsklooster te Amay sur Meuse Behalve op protestanten en anglicanen hebben de roomsen het oog gericht op de oosters orthodoxe kerken in Roemenië, Polen, Tsjecho-Slowakije, etc. In de loop der jaren is het Rome gelukt om fragmenten van deze kerken weer onder de paus te brengen. Deze worden dan „geünieerde kerken" geheten. Haar worden verschillende concessies gedaan. Haar priesters mogen huwen, ze mogen haar oosterse ritus behouden, het latijn als kerktaal wordt haar niet opgedrongen, ZÖ mogen op haar eigen wijze haar mystisch geloofsleven uitdrukken, enz. Als ze maar de paus erkennen en zich conformeren aan de roomse leeruitspraken tot 1870 toe. Een bezwaard kleurtje mogen deze „herenigde kerken" — tegenwoordig worden zij nogal eens vervolgd — wel dragen, als ze maar de roomse dogmatische en kerkrechterlijke leeruitspraken aanvaarden. Feitelijk komt deze reünio, deze hereniging dus neer op capitulatie voor de paus. De anglicaan, de „protestant", de grieksorthodoxe, hij mag zijn markante eigenschappen en tradities bewaren, DOCH HIJ WORDT VOLLEDIG INGELIJFD IN DE ROOMSE „MOEDERKERK".

Hereniging-reünio-anno Domini MCML. Indien de Haagse synode dit woord gebruikt, betekent het precies hetzelfde mutatis mutandis als bij Rome. De Haagse synode handhaafde Immers alle leerbesluiten. Weliswaar werden er vriendelijke gestes gedaan. Maar de schorsingen en bindingen bleven. Wie zich dus „herenigt" met de synodale kerken, erkent daarmede, dat de synodale uitspraken van 1942 e.v. goed waren. De vrijgemaakte die zich „herenigt" met de synodale kerken kapituleert evengoed, als de grleks-orthodoxe, die zich stelt onder de paus, ook al wordt de oosterse ritus en het priesterhuwelijk getolereerd. „Hereniging" betekent bij Rome en Den Haag (synodaal en hervormd): ZICH LATEN INLIJVEN IN DE HIËRARCHIE.

De vrijgemaakte kerken staan óók , , hereniging" voor. 'Zij roepen ledere gereformeerde op zich metterdaad te herenigen met de kerken, die de reformatorische belijdenis en die alleen, handhaven.

ONBEHEEKSCHT FANTASEEREN?

Ds C, V. d. Waal schrijft in Kb. Leerdam'.

Prof. Holwerda heeft in een lezenswaardige brochure: „De kerk in het eindgericht" de opvatting verdedigd, dat de deerne uit Openbaring 17 de afvallige, valse kerlï Is. Nu heeft hij in dat opzicht een enigszins andere exegese dan prof. Greijdanus. En ook dan andere exegeten van. vandaag, die in de hoer uit Openbaring 17 de aanduidin.g van Rome, de cultuur, de „wereld" zien.

Prof. Herman Riöderbos heeft nu een scherp artikel geschreven in het Gereformeerd Weekblad tegen de uitleg van Prof. Holwerda. Dat is zijn goed recht. Maar waar we ons over verbazen, is dat prof. Ridderbos de concrete 'uitleg van prof. Holwerda typeert als geestelijke zwendel, ressentiment, verwoestende kraclit, onbeheerst fanfaseren, rasechte dweperij, etc.

Immers, prof. Holwerda is niet de eerste die Openbaring l'ï zo uitlegt: oer = valse kerk. I. De Kanttekenaren (Statenvertaling 1637) zeggen bij Openb. 17 : 3: , Gelijk de ware kerk van Christus bij een eerbare vrouw, bekleed met de zon en versierd met twaalf sterren vergeleken is (Openb. 12 : 1); alzo wordt hier de afvallige kerk vergeleken bij een prachtige hoer gelijk van de Israëlitische kerk en de stad Jeruzalem ook gesproken wordt; Jes. 1:21; Jer. 3:1; Ez. 16:15". Waren de kanttekenaren rasechte dwepers ?

n. De Schotse Geloofsbelijdenis van den reformator John Knox (1561) spreekt in Caput 18 over de kentekenen, waardoor de onbevlekte bruid van Christus (ware kerk) onderscheiden kan worden van die verschrikkelijke hoer, de kwaadwillige kerk.

Kennelijk wordt hierin op Openb. 17 gezinspeeld. Was John Knox voor het calvinisme een destructieve, kracht ?

III. Ds Hendrik dé Cock schreef in 1835 een brochure tegen „De zoogenaamde Evangelische gezangen, de oogappel der vervoerde en verleide menigte in de synodaal-Hervormde kerk, ja zelfs nog van sommige van Gods kinderen uit blindheid, en omdat zij dronken geworden zijn door de wijn harer hoererijen".

De laatste passage is kennelijk een zinspeling op Openbaring 17 : 2. Zoals Knox Openbaring 17 toepaste . op de roomse kerk, paste de Cook dit hoofdstuk toe op de hervormde kerk, de afvallige kerk van zijn dagen. Was de Cock een onbeheerste fantast, die leefde uit ressentiment ?

Prof. Ridderbos moet zich goed realiseren, dat indien hij prof. Holwerda in de sectarische hoek duwt, hij dat ook anderen doet. Overigens: Het gaat prof. Ridderbos niet om een exegetisch verschil. Maar om de conclusies, die uit die exegese getrokken worden. Prof. Ridderbos (en anderen met hem) weigeren een concrete toepassing te aanvaarden. Indien oud-testamentlsche teksten over geestelijke hoererij tussen , , Israël en de Baals" toegepast werden op de kerkelijke afval van onze dagen, zou wellicht prof. Ridderbos zich wéér verzetten. Ik kan het niet helpen, maar Ik zie in deze dingen een gevolg van de doorwerkmg van de geest dezer eeuw in de kringen van prof. Ridderbos CS. Het barthianisme waarschuwt ook altijd tegen concrete prediking. Je mag niet positief opkomen voor Zondagsheiliging, Christelijke politiek, reformatie, want niets-is-zeker-en-alles-valt-wel-mee. Onze vaderen dachten in navolging van de Schrift anders. Zij spraken absoluut. Het waren de roomsen, die allerlei foefjes verzonnen om van de concrete schriftuitleg der reformatoren af te komen. Hét waren de vrijzinnigen, die de schriftuurlijke vermaning van gereformeerde afgescheidenen spottend als fantasie en dweperij betitelden.

K. S.

WELK ANTWOORD ONTVINGEN DE 31 STUDENTEN?

Ds C. V. d. Waal schrijft in Kb. Leerdam:

De 31 studenten vroegen de synode van Den Haag de schorsingen etc. op te heffen. Zij ontvingen een niet veel zeggend antwoord. Zij hadden volgens Den Haag, de beslissingen der synode te lichtvaardig In twijfel getrokken. Ik sprak nu laatst een lid van de haagse synode, dat me zei, dat de 31 studenten wel degelijk een duidelijk antwoord ontvingen. De synode, zo zei hij, heeft immers later alle schorsingen en bindingen geliandliaafd. Toen ik vroeg, of ds B. A. Bos dan was gecapituleerd, was het antwoord toestemmend.

Dat er dus een wonder is geschied, dat bindingen en schorsingen weg zijn, is dus een onwaarheid. Men late zich niet misleiden.

K. S.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 17 juni 1950

De Reformatie | 8 Pagina's

PERSSCHOUW

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 17 juni 1950

De Reformatie | 8 Pagina's