GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Gemengd Nieuws.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gemengd Nieuws.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Als men weten wil hoe men in Hollandsche kringen van Amerika denkt over het goed praten van de beslissing der Synodus contracta van orthodoxe zijde, moet men lezen wat de Hope daaromtrent zegt:

Een loopje met de Voorzienigheid\ — Men weet hoe de Hervormde Kerk in Nederland eenen Dr. Bahler, den Boeddist, — niet een onzer ÏJahler's, zooals een van de lezers der Hope het vermoedde — onlangs vrijsprak, niettegenstaande het orthodoxe provinciale bestuur van Friesland hem had aangeklaagd omdat hij openlijk verkondigde, dat de heidensche Boedda het beter wist dan Jezus.

Deze vrijspraak door den »Synodus Contracta, " een soort groote Commissie der Synode, werd dezer dagen te Utrecht aldaar dus verdedigd:

Het personeel van dien Synodus Contracta wordt door het lot aangewezen.

Het lot toch besliste dat in de Synodus Contracta de meerderheid liberaal was. In het lot ligt een goddelijk bestel.

En dus »lag het in het Goddelijk bestuur dat thans geen leertucht zou geoefend worden.”

Kan het koddiger? — Neen, kon het grover, door hen die zich Dienaars des Goddelijken Woords noemen!

Een Brahma zendeling. Een Brahma zendeling, naar N.-Amerika uitgezonden, Marayan Krishna, hield eenige weken geleden een rede van den Kansel van All Souls' Episcopal-kerk in Kansas City. Hij was daartoe uitgenoodigd en sprak in den loop zijner rede aldus:

»Wij zijn overladen met Christen zendelingen. Negentig percent hunner hebben geen verstand, en behalve dat begeeren wij uwen Godsdienst niet, met uw heilig boek. Wij hebben van ons zelven meer Godsdienst dan wij op kunnen, en willen er gaarne wat van afstaan. Dus bid ik u, Amerikanen, houdt uwe zoogenaamde zendelingen thuis.

Wilt gij ons verchristelijken zendt ons dan mannen die bekwaam zijn om te onderwijzen; geleerden, die hun eigen schriftuur kennen. Tot zoolang zijn de Vedas, onze vier boeken van wijsbegeerte, voor ons voldoende.

Toont mij een land waar Christelijke zendelingen geweest zijn, dat voorspoedig is; het bestaat niet. Er waren geen hongersnooden, geen plagen in Indië, voordat de Engelschen er kwamen. Ik ben hier in het belang van Indië.

Onder deze opmerkingen verlieten leden der gemeente de kerk, en later maakte de predikant Charles Ferguson zijne verontschuldigingen over de opmerkingen door Marayan Krishna gemaakt. Maar het feit dat hij den Brahmaan liet optreden, teekent. Zeker is de heer Ferguson een geesverwant van den ten onzent bekenden Dr. Bahler, die zijn sympathie voor het Boedhisme niet onder stoelen of banken stak.

Dat de Amerikaansch-Episcópaalsche Kerk meer vreemde elementen in haar schoot koestert blijkt uit het volgende, het geen wij in de Hope vonden:

»In de Episcopaalsche Kerk heeft men thans een Kerkelijk proces onder handen tegenover de geloofsuitingen - of liever, o«geloofsuitingen van zekeren Dr. Crapsey. De beschuldigde beweert onder meer, dat de oude belijdenis-schriften geen voorschrift des geloofs mogen heeten. Die_ moeten met de tijden gewijzigd worden - zooal niet door herziening, dan toch in allen gevalle in hare uitlegging. En dat loopt hierop uit, dat men de leer der H. Drieëenheid, ter vertolking, in de handen der hedendaagsche, eigendunkige theologische beschouwing moet overhandigen - en de anthropologie, of leer aangaande den mensch, aan de mannen der wetenschap, die naar geen Bijbel vragen, overlaten moet, (Dr. Clarke). En wat de opstanding betreft, die moet niet als lichamelijk in wezenlijken zin worden opgenomen. Die was «geestelijk ' - en daarmede bedoelt men niet, dat het lichaam een geestelijke hoedanigheid bekwam, zooals Paulus er over spreekt (i Cor. 15), maar het houdt slechts in, dat de Heer verscheen als een «geestelijk persoon", zichtbaar alleen voor de zoodanigen, die in een geestelijke gestemdheid vatbaarheid bezaten om Hem waar te nemen. , Het lichaam bleef in de spelonke rusten - de persoon, alsof Hij weer ten leven gekomen ware, vertoonde zich nu en dan als een geestelijk wezen uit de geesten-wereld. De voorstelling en gedachte van een lichamelijke opstanding, volgens het dictum van Dr. Crapsey, behooren tot de bloote traditie, en moeten als verdichting beschouwd worden - bedrog, hoe vroom ook de bron waaruit ze ontstond".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 10 juni 1906

De Heraut | 4 Pagina's

Gemengd Nieuws.

Bekijk de hele uitgave van zondag 10 juni 1906

De Heraut | 4 Pagina's