GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 54

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 54

Rede gehouden bij de aanvaarding van het hoogleeraarsambt in de theologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

53 reikt, want de organische-ideologische methode is evenzeer eisch voor de Weltgeschichte. De theologische methode moet daarom niet met Räbiger in de ideologische opvatting der Kerkgeschiedenis gezocht worden, maar in het principium unicum Theologiae, het Woord Gods. t 87) F. SPANHEMIUS F., Introductiö ;d HiSt7);iam Sacram utriusque Testamenti ac praecipuè christianam, Lugd. Bat. 1694. 88) H. VENNEMA, Institutiones Historiae Ecclesiae Veter is ac Novi Testamenti, Leov. 1777, t. VII. 89) W. à BRAKEL. Th. f. AOrIK~ AaTpEia dat is Redelijke Godsdienst, uitgave van D. Donner, Leiden, 1881, Dl III, p. 143 en vv. 90) P. VAN MASTRICHT, Theologia theoretico-practica, Traj. ad Rh. 1724, p. 1044 en vv. 91) K. R. HAGENBACH, Encyclopädie und Methodologie der Theologischen Wissenschaften, Leipzig, 1889, 12 e Aufl., p. 264. 92) F. CHR. BAUR, Die Epochen etc. legt er nadruk op, dat de idee van de Kerk uit de werkelijkheid moet gekend worden, maar het is zelfbedrog, wanneer hij meent, dat zijn idee: de eenheid van God en mensch aàn de Kerkgeschiedenis is ontleend. Ieder erkent, dat BAUR aan de HegeliaansChe pbilosophie zijn idee van de Kerk en haar geschiedenis heeft te danken. 93) Niet alleen Stäudlin, die openlijk erkende een Kantiaan te zijn (B. Ter Haar, 1. c. st. III p. 63 vv.) maar heel de rationalistische school zoekt in de moraliteit het eigenlijke wezen der Kerk (cf.. SemIer, Baur, 1. c. p. 134) en toonde daarmede haar afhankelijkheid van Kant, die in zijn: »Die Religion innerhalb der Grenzen der blossen Verounft" al het »statutarische" in de Kerk voor bijzaak verklaarde en op de moraliteit als het wezen van het Christendom nadruk lei UEBERWEG, Grundriss der Geschichte der Philosophie, 8 e Aufl. Bd. III, 1, p. 312, 313). 94) Bij de Groninger school staat in de Kerkhistorie op grond de gedachte: »quo modo Deus per Jesum Christum genus hu~ manum informaverit et homines hac informatione ipsi usi sint"; cf. P. HOFSTEDE DE GRoot, en L. G. PAREAU, Encyclopaedia Theologi ChTistiani, 1844, p. 66; P. HOFSTEDE DE GROOl', Institutiones Historiae Eccles. Christ. Gron. 1835, p. 195; en van denzelfde : Geschiedenis van de opvoeding der menschheid door God, 1849. De verwantschap van deze school met LESSINGS »Die Erziehung des Menschengeschlechts" springt in het oog (F. DE ROUGEMO T, 1. c. II, p. 551.) 95) F. CHR. BAUR, 1. c. p. 247-269; zie de critiek op dit standpunt door B. Ter Haar, 1. c. st. III p. 290 en vvo 96) BAuR, 1. C. p. 205. 97) BA UR, 1. C. p. 120. 98) Dr. O. ZÖCKLER, Handbuch der Theo1. Wissen schafte in encyclop. Darstellung, Bd. U, 1884, p. 7. 99) DI. J. F. RÄBIGER, 1. C. p. 348 ziet in de Kerk de Entwickelung van de Idee des Christenthums" ; Ma nellH~f!."l'II

$

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 januari 1900

Inaugurele redes | 59 Pagina's

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 54

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 januari 1900

Inaugurele redes | 59 Pagina's