GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Godsdienst en godgeleerdheid - pagina 36

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Godsdienst en godgeleerdheid - pagina 36

Rede gehouden bij de aanvaarding van het hoogleeraarsambt in de theologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

40 gansche wereld te winnen, indien hij zijner ziele schade leed? Het wordt dan ook algemeen erkend en is niet wel voor tegenspraak vatbaar, dat elke godsdienst bepaalde voorstellingen insluit. E r is geen religie zonder eenige stemmingen des gemoeds, zonder een in- en een uitwendigen cultus, zonder een of anderen vorm van gemeenschap. Maar er is ook geen religie zonder eenige leer, zonder eene belijdenis over God en mensch, wereld en leven, zonde en verlossing. Hoe zou het daarbij dan mogelijk wezen, dat al die verschillende voorstellingen vormen zijn van één wezen, formuleeringen van ééne gemoedsstemming, dat zij alle tegelijk waar of valsch zouden zijn? Is het dan onverschillig, of men aan de godenwereld van den Otympus gelooft, dan wel op den Vader van den Heere Jezus Christus zijn vertrouwen stelt? Is het maar eene quacstie van vorm en van smaak, of men Buddha of Mohammed dan wel Jezus den Christus als hoogsten profeet erkent? Zelfs ten aanzien der kerken, die op een gemecnschappelijken Christel ijken grondslag staan, is dit indifferentisme niet vol te houden. Het heilig avondmaal en de paapsche mis kunnen niet samengaan, en als verschillende uitdrukkingen van een en hetzelfde geloof beschouwd werden. Zij zijn logisch niet onverschillig; maar zij zijn het ook religieus en ethisch niet. De meening toch, dat het er niet op aankomt wat men gelooft, indien men goed leeft, is verouderd en ook door Rauwenhofï en Tiele prijsgegeven. Want om goed te leven, moet men weten, wat het goede is, en tot het doen van het goede in staat zijn. Goede vruchten zijn alleen van een goeden boom te verwachten.

Zoo gaat dus alle wetenschap van onderstellingen uit en is bepaaldelijk de studie der godsdiensten op het geloof aan

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van woensdag 17 december 1902

Inaugurele redes | 65 Pagina's

Godsdienst en godgeleerdheid - pagina 36

Bekijk de hele uitgave van woensdag 17 december 1902

Inaugurele redes | 65 Pagina's