GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Beschouwingen over het Huwelijk, inzonderheid met betrekking tot de persoonlijke verhouding der echtgenooten onderling - pagina 86

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Beschouwingen over het Huwelijk, inzonderheid met betrekking tot de persoonlijke verhouding der echtgenooten onderling - pagina 86

Rede, gehouden bij het overdragen van het rectoraat der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

u van het huwelijk ligt dan ook niet bovenal in de levenseenheid der echtgenooten, maar voornamelijk in de voortplanting van het geslacht. De zoo even aangehaalde schrijver zegt zoo ook: ,dass in der römischen Ehe das Weib nicht urn seiner selbst willen in Betracht kommt, dass jene ein Verhaltniss ist nicht des Mannes zum Weibe, sondern des Vaters zur Mutter, wie denn die lateinische Sprache die Ehe als Mutterthum (matrimonium) bezeichnet." ^) Lucius Porcius werd gestreng bestraft, — hij toch werd onder de aerarü gerangschikt, — als hij zich aan ongepaste scherts schuldig durfde maken, door aan den censor Cato op diens vraag: »ex tui animi sententia, tu uxorem habes"? ten antwoord te geven: >habeo equidem uxorem, sed non hercule ex mei animi sententia." ^) Porcius zou hier ongeveer in gelijken trant gehandeld hebben, als Spurius Carvilius met betrekking tot de door dezen voor den censor afgelegde verklaring. Het „liberorum quaerendorum causa" was de objectieve, niet de subjectieve, grond voor het aangaan van een huwelijk ^). Hiertoe werd in de eerste plaats de echt geacht te dienen: zich eene nakomelingschap te verwerven; kinderen te hebben, die als de vruchten van den vader gelden. En te minder wonder daarom, dat de Instituten van Justinianus de bepaling van het huwelijk in den titel geven, die over potestas handelt: „Inpotestate nostra sunt liberi nostri," zoo vangt bedoelde titel (I, 9) aan,»quos ex iustis nuptiis procreaverimus. Nuptiae autem sive matrimonium est viri et mulieris coniunctio, individuam consuetudinem vitae continens." Het huwelijk wordt in dat leerboek slechts behandeld als een middel, waardoor patria potestas kan geboren worden. Opmerkenswaard is dan ook de tweeërlei rechtsbetrekking, waarin de vrouw tot haren man kon staan. Of zij bevond zich in manu; was als al wat overigens zich in de familia bevond en in gelijken trant aan zijne potestas onderworpen, ót wel zij stond geheel daarbuiten; bleef, schoon getrouwd, onder het gezag haars ') T, a. p., p. -15. °) Cf. von Savigny, Vermischte Schriften, I. p. 87. ^) Cf. von Sn,vigiiy, t. a. p., I. p. 83. Wachter, t. a. p., p. 85.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1884

Rectorale redes | 102 Pagina's

Beschouwingen over het Huwelijk, inzonderheid met betrekking tot de persoonlijke verhouding der echtgenooten onderling - pagina 86

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1884

Rectorale redes | 102 Pagina's