GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De hoogste vrijheid - pagina 8

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De hoogste vrijheid - pagina 8

Rede, gehouden bij het overdragen van het rectoraat der Vrije Universiteit

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

6

DE HOOGSTE VUIJHEID.

.-^'Sïfjf^.

Protestanten bestond, „ce principe a pénétré partout; il surmonte toutes les difficultés qui non seulement distinguent, mais divisent communément les hommes; ce n'est plus un voeu de philanthropes, ni un système de philosophes, ni une doctrine de parti, mais Ie cri de la conscience publique, l'expression du bon sens public, une de ces vérités enfin a la fois sublimes et communes qui répondent a tous les besoins de la société, parlent clairement aux esprits les plus divers, et qui, attaquées plutót que contestées par les interets et les passions même encore obstinés a les repousser, ont pris place sans retour dans la morale et la raison du monde chrétien i). Edoch, naast dien jubeltoon hooren wij soms andere klanken, die de vraag doen rijzen, of dit zoo hoog geprezen beginsel der godsdienstvrijheid inderdaad wel bestaat; of het althans, ik zeg niet tegen alle menschelijke hartstochten, maar tegen de gewichtige bedenkingen die de menschelijke rede er tegen aanvoert, wel bestand zal blijken? Niet alleen toch hooren wij van sommigen, dat het geweten eigenlijk niets is dan een vooroordeel, Vv^aaruit zou volgen dat gewetens- dus ook godsdienstvrijheid een onding is; maar ook zij, die de rechten van het geweten hoog waardeeren^ verkondigen soms stellingen, welker consequente ontwikkeling en toepassing de vrijheid van geweten en godsdienst in haar hart treffen. Aan de eene zijde staat o. a. de Roomsch-Katholieke Kerk, wier hoofd nog in zijne laatste Encyclica de sinds eeuwen verkondigde stelling herhaald heeft, dat het niet geoorloofd is de verschillende eerediensten rechtens gelijk te stellen 2); aan welke verklaring hare beteekenis niet wordt

i) Rapport sur Ie concours ouvert au sujet de la liberie des cultes; 13 avril 1826; te vinden in A. Vinet, Mémoire en faveur de la liberie des cultes. Paris 1826, p. 323. Dit beginsel is overal doorgedrongen; het stapt heen over alle verschillen, die a;ewoonlijk de menschen niet slechts onderscheiden, maar ook verdeelen. Het is niet meer eene begeerte van philanlropen, noch een systeem van philosofen, noch de leer eener partij, maar de kreet van de publieke consciënlie, de uitdrukking van het gezond verstand van het algemeen, in één woord, eene van die waarheden, die, tegelijkertijd verheven en algemeen, aan alle behoeften der maatschappij beantwoorden, die duidelijk spreken tot de meest verschillende geesten, en die, aangevallen meer dan bestreden door de belangen en hartstochten zelfs welke nog altijd zich halsstarrig tegen haar aankanten, voor goed hare plaats hebben ingenomen in dè zedeleer en het denken van de christelijke wereld. 2) . . . . divini cultus varia genera eodem jure esse, quo veram religionem, Ecclesia judical non licere, . . . . Encyclica „Immorlale Dei". Leonis XIII d. i Nov, 1885, n. 54.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1887

Rectorale redes | 56 Pagina's

De hoogste vrijheid - pagina 8

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1887

Rectorale redes | 56 Pagina's