GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De verflauwing der grenzen - pagina 71

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De verflauwing der grenzen - pagina 71

Rede bij de overdracht van het rectoraat aan de Vrije Universiteit

3 minuten leestijd Arcering uitzetten

69 philosophic der Vedanta geïntroduceerd door A. BRUINING, Bijdrage tot de kennis van de Vedanta^ 1871. Hierom, en omdat ze ook overigens de meest bekende is, noemde ik haar, om een concreten naam te hebben. In de South Place Institution lectures van '88 (ed. 1890) komen, zoo van het Buddhisme als van de Indische philosophic, een tweetal aantrekkelijke lezingen voor van Mrs.

FREDERICA MACDONALD; zie pag.

112—147.

i8) Kong-tsé, is de naam, die als Confucius meer bekend is. Zijn stelsel mag nauwlijks een religie heeten. Het gaat bijna geheel in plichtsbetrachting op. Lao-tse daarentegen, de stichter van het Taöisme, die zijn stelsel in de Taöte-King achterliet, was een mystiek pantheïst, wiens warmte u aantrekt en wiens diepzinnigheid u boeit. Zie over hem A. RÉMUSAT, •Mémoire sur la vie et les opinions de Lao-tseu^ 1820. M. BALFOUR schetst het oorspronkelijk schoone, en het latere verval van het Taöisme in zijn South Place Institute lecture (ed. 1890) p. 55. 19) De Japaneezen zei ven noemen deze religie Kami no inichi. De naam Shinto is de Chineesche term waaronder deze godsdienst het meest bekend is. Zij werd staatsgodsdienst in 1868, doch is zoo ondiep en oppervlakkig, dat ze in puren vormendienst opgaat en zelfs geen moreel beginsel heeft. Dat velen, die de Shinto zijn toegedaan, zich thans ook Christenen noemen, verklaart zich hieruit, dat ze niet het Evangelie, maar-het Modernisme voor Christendom aanzien. Zie Mrs. BISHOP (Isabella Bird) in de South Place Institute lectures p. -89. Het Buddhisme, dat ook in Japan doordrong, greep veel meer de religieus gestemde gemoederen aan \ en ook nu nog zijn de Buddha priesters in Japan de pleitbezorgers van allen vromeren zin. De lagere volksklasse kleeft meest een vermenging van de Shinto met de Buds-do aan, bekend onder den naam van Piso-bu-Sintho. De geleerden zijn meestal de Sju-to toegedaan, een Japansche vorm van Confucius' stelsel. Cf. J. REND, Ja'ban^ its history, traditions aud religions, London 1880, Deel II. 20) Zie over deze onderscheiding tusschen de verschillende vormen van het Pantheïsme H. MARET. Der Pantheismus in der modernen Gesellschaft, Duitsche vertaling van Widmer^ Schaffhausen 1842, p. 9 2 : sDer Pantheismus bietet uns zwei Ansichten dar, die ihrer Wichtigkeit wegen insbesondere zu betrachten sind; denn ohne diese nothwendige Unterscheidung würde in diese. unsere Darstellung Verwirrung kommen. Der Pantheismus bietet sich uns unter zwei sehr entscheidenden Formen dar, vorerst unter der Form des religiösen Lehrbegriffes; dann unter der Form eines philosophischen Lehrbegriffes; dann unter der Form eines philosophischen Systemes. Die erstere Form des Pantheismus erscheint nur als Entwickelung eines groszen religiösen Irrthums, welche eine der Grundlagen des alten Polytheismus war, und unter dem Namen System der Emanation bekannt ist".

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1892

Rectorale redes | 104 Pagina's

De verflauwing der grenzen - pagina 71

Bekijk de hele uitgave van donderdag 20 oktober 1892

Rectorale redes | 104 Pagina's