Volkenrecht - pagina 49
Rede, gehouden bij het overdragen van het rectoraat der Vrije Universiteit
39 nicht weiter die Rede sein und jeder rechtschafifene Privatmann, der solches Egoismus sich schamt, ist mit echterer und rcalerer Majestat bekleidet als die Haupter der Nationen. ,,Auch dieses PseudoPrinzip erleichtert das Revolutioniren in hohen Grade. ,,Jede Nation ordnet ihre Angelegenheiten selbst", wenn diese Ordnung auch im Guillotiniren ihrer Könige und Königinnen besteht, oder eine Ordnung ist wie die, welche so eben Paris den Mördern und den Flammen preisgegeben hat. Vergewaltigt eine gröszere Nation eine kleinere, so darf keine andere grosze Nation drein reden; denn „was geht es sie an.''" „Seit dieses Prinzip um sich greift, verlieren die schutzbedürftigen kleinen Staaten mehr und mehr das Bewusztsein der Rechtssicherheit. Sie fiihlen sich reif annectirt zu werden." i^") § 4. De revolutie in het volkenrecht heeft in de vierde plaats meegewerkt aan, moeten brengen tot het zich nederleggen bij het fait accompli, het aanvaarden van het tot stand gekomen feit, het huldigen van eene staatkunde van feiten, gelijk ook Mancini leerde, in tegenstelling van eene politiek die zich aan verdragen houdt; het niet-onderwerpen, het niet-toetsen van de feiten aan het recht, maar omgekeerd, het erkennen van alle feiten als recht, om eenvoudig daarop voort te bouwen, waardoor het volkenrecht ten slotte niet anders werd dan regularisatie van het voltooide onrecht. Trouwens waar was na het loslaten van fundamenteele rechtsbeginselen een maatstaf.? „Neem het hooger beginsel weg: geen veerkracht dan voor het kwaad; geen drijfveer, dan het eigenbelang; geen regt dan in het zwaard, geen eerbied dan voor het geweld." i") Waaraan zoude men kracht ontleenen om revolutie te keer te gaan, nadat men zelf hare leeringen in toepassing gebracht, of daarvoor gebogen had} Hoe moest niet met ingenomenheid worden begroet al wat slechts dienen kon om nieuwe uitbarsting, voor het oogenblik althans, te voorkomen? Terwijl de pantheïstische strooming van den tijd nog kon strekken om het geweten te sussen, als zwichtte men slechts voor hoogere noodzakelijkheid, of beter nog, als had men zich te conformeeren naar de hoogere openbaring van den wereldgod.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van maandag 21 oktober 1907
Rectorale redes | 174 Pagina's
Bekijk de hele uitgave van maandag 21 oktober 1907
Rectorale redes | 174 Pagina's