GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Volkenrecht - pagina 73

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Volkenrecht - pagina 73

Rede, gehouden bij het overdragen van het rectoraat der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

63 juist het recht om zijn woord te breken verloren heeft. Want volkssouvereiniteit is emancipatie, mondigheid. Het jaar 1789 is voor Frankrijk eene verklaring van staatkundige meerderjarigheid geweest. En het eerste recht des mondigen is, dat hij zich verbinden kan. Van dien tijd af is de mensch door de minste zijner verbintenissen voor onbepaalde toekomst gebonden. Zoude hier geene misvatting zijn.'' Is de volkssouvereiniteit gelijk, zij zich aanstonds o.a. in doodelijken haat tegen alle gezag geopenbaard heeft, inderdaad zoo onschuldig als de Broglie haar voorstelt? „Met billijken afschuw van een stelsel, dat op wettiging van elk diplomatiek misdrijf, op een £-rande/airocinmm, uitloopt," merkt Groen van Prinsterei op, „eischt de edelmoedige schrijver regularisatie van de volkssouvereiniteit. Hij begeert onderwerping, ook van deze, gelijk van elke aardsche oppermagt, aan de eischen van regt en goede trouw. Vruchtelooze wenschl Immers die regeling is juist in strijd met het pri7nHm verum der revolutie, met losbandigheid van een volkswil, die oorsprong van het regt is, die geen wet boven haar eigen wet kent, die zich, ook van de souvereiniteit Gods, onafhankelijk stelt." ^^i) Als een volk geen wezenlijk gezag meer erkent, de Overheid dienaresse wordt, niet van God, maar van de menigte, gaat in den Staat alle vastheid te loor; kan de anarchie op den duur slechts door despotisme ten onder worden gehouden, dat echter om zich te handhaven straks afleiding in buitenlandschc wapenbedrijven zoekt, het volk streelt met lauweren op het oorlogsveld behaald, en machteloos zal blijken om de massa te weerstaan, als deze, opgewonden om geen recht of traktaat zich meer bekommerend, den krijg wil zien verklaard. Verderfelijk is de leer, ook door Laurent gehuldigd, en recht door hem heilzaam geacht, ,,en face des nations, de droit." Maar moeten dan de volken opgeofferd worden recht.? Is niet dezer beteekenis alleen in het welzijn der

voor het volkenlesrois n'ont pas aan der Vorsten volken gelegen?

Ja, waarlijk de Vorsten zijn door God den volken ten goede, als zegen, geschonken. En daarom juist is de tegenstelling der revolutie, de tegenstelling van Laurent, geheel valsch. Het gaat niet kortweg om personen, om de rechten van een individu. Zij het al, dat ook die niet eenvoudig aan het goedvinden der meerderheid zijn overgeleverd.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 oktober 1907

Rectorale redes | 174 Pagina's

Volkenrecht - pagina 73

Bekijk de hele uitgave van maandag 21 oktober 1907

Rectorale redes | 174 Pagina's