GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Verdienste of genade? - pagina 22

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Verdienste of genade? - pagina 22

Rede ter gelegenheid van de achtenzeventigste herdenking van de stichting der Vrije Universiteit

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

o

dit punt de breuk te continueren. Immers: zulk een annihilatie is — in welke vorm ook — met het evangelie in flagrante strijd. Wat moet men met het woord „annihilatie" of „devaluatie" beginnen ten overstaan van de verkondiging van de Immanuel en van Paulus' woord over de mensenHefde, de philanthropie van onze Heiland? Het is ook aan de Reformatie bekend geweest, dat deze Goddelijke liefde niet annihileert, maar redt en zegent, vensters opent en ruimte schept. De mens, die hier in zicht komt, is niet de mens, die van zijn activiteit beroofd, tot passiviteit des levens is gedoemd tot meerdere eer van God. Geen enkele angst is hier geoorloofd. Wat Kreling aanduidt als remedie tegen de protestantse angst, wordt reeds in Bavincks dogmatiek expressis verbis vermeld, wanneer hij protesteert tegen de idee, dat Goddehjke en menselijke vrijheid elkaar concurrerend zouden beperken en dan zegt, dat God de zelfstandigheid en vrijheid der schepselen „niet vernietigt, maar juist schept en handhaaft" ^°). Bavinck zou zeker hebben ingestemd met de studie van Jean Daniélou over „La jalousie de Dieu" ^•^), waarin deze het jaloezie-begrip — de „ijver des Heren" — exclusief betrekt op God tegenover die mens, die zich van God distantieert. Het is de jaloersheid des Heren, de ijver van Jahve tegenover de afgoden en tegen de aantasting van de verhouding tussen God en mens, die onder het beeld van het monogame huwelijk wordt aangeduid. Deze jaloersheid is scherp te onderscheiden van elke jaloezie tegenover de mens en het menselijke als zodanig. Tegenover deze jaloezie staat de liefde, die eeuwig gemeenschap zoekt en stimuleert. Welk een duister Godsbegrip rijst er op achter de annihilerende jaloezie! Het is het tegenbeeld van de ware God, die roept tot de navolging Gods en van Hem, die aan de deur staat en klopt om — binnengelaten — aan te zitten aan de maaltijd der vriendschap. Ware de verwijzing naar deze genade Gods de zin van het verdienste-begrip, de controvers zou alle zin hebben verloren. Want wie zou het „God 50) Bavinck, G. D. II, pag. 338. 51) J. Daniélou in „Dieu vivant", 16, pag. 63—73.

20

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's

Verdienste of genade? - pagina 22

Bekijk de hele uitgave van maandag 20 oktober 1958

Rectorale redes | 92 Pagina's