GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Paaschfeest en mystiek.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Paaschfeest en mystiek.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Opdat ik Hem kenhc en de kracht Zöner opstaliding en de gemeenschap Zijns lijde'ns. Zijn dood gelijkvormig wordende: f ik eenigszi'ns moge komen tot de wederoJstanSi'ng der dooden. Filippense'n 3:10, 11.

Paaschfeest ligt weer achter u.

Hoe hebt gij! het gevierd?

Heeft bet verheffend oip uw zieleleven g©werkt?

Bovenal: beeft bet u verinniging gebracht?

Heeft bet de intimiteit tusscben uw Heiland en u verhoogd?

Zijt gij ©r deior gevorderd in heilige mystiek?

Feest en mysti iscbijben niet zelden op gespaimen voet met elkander te verkeeïen.

Verlangend wordt door het öhristenhart pomcs naar bet naderend Paschen uitgezien.

Het heeft , er behoefte aan zicih in vreugde jte lat©n gaan.

Het beloiOfft ©r zioh zooveel inzameling van levenskracht van.

Het stelt zich ioo gaarne voor, dat het jzijii genieting niet óp zlal kunnen.

Het hoort zich al juichen: De Heere is jsvaajtr lijk opgestaan en jk heb door het geloof Hem gezien. Het was mijl als stond Hij' voor mij. Als greep ik Zijn .voeten en aanbad Hem'.

Maar o, wat valt dit gewoonlijk tegen.

Over wat wreed© ontnudxtering heeft dan u, w hart t© klagen.

Paschen is voorbij^ zoo zucht ge. Maar mij bradht het geen zegen. IK, trok het feestkleed aan. Jfc dacht, dat d© feeststenüning over mij' kwam.

Doch de nawerking is bijj mSji zoo gering.

Ik voel mij' zoo leeg.

Zoo angstig leeg.

Het christeÜjfe feest lijkt niet bevorderlijk aan de christeHjk© mystiek.

Beide (Stellen zoo geheel andere eischen. Het feest kan alleen aardeh in de gemeenschap der menschen en in de buitensfeer van bet leven. Wie vieri; er feest in alleenheid?

Wie slnit .zicb oni' recht© feestvreugde t© & mak©n op in zijln kamer?

Neen, gij' roept uw vrienden en geburen te zamen en noodt: Weest blijd© met mij.

Bij ©en feest behooren zooal piet palmtakken, dan tocb op a'n minst stralende gezichten.

Op onz© christelijk© feesten vergapen we ons niet aan bloemenpracht. Maar ho© sober gij' het

ook inricht, gij kunt niet misisea de vroolijkh-eid, di© zich uit. Het moet u en uw broeders ea !zusters zijn aan te zien, dat zij een hoogtij beleven. Gij wilt, dat in heit bedehuis, dal ook' in uw '(woning de liederetn. elkander zullen opvolgen.

Vooral het Paaschfeest roept om het uitwendige.

Wordt g© op den 'Kierstdag, door het nachtelijk duister, waarin de geboorte van uw Heilainid plaats vond, door de sombere omgeving, waar Hij Zijn eerste kreet deed hooren, als vanzelf tot eehigjei soberheid gestemid; wordt ge 'door het Pinfcsteirfeest herinnerd aan de verborgen werfangen van den onzichtbrein G-eest in het schuilende hart en alzoo bij alle uiterlijkheid nog naar de itinérlijkheid heengoleid, de Paaschmorgen laat zich niet deïikfen zonder glans, zonder e-eïi blijdschap, die aansieekit, zonder discipelen, die elkahider van verre het groote nieuws jubelend toewerpen.

Van het Opstandingsfeest nioiet er, zal uw gevoel eienigszins bevredigd worden, suggestieve kracht uitgaan. Gij zoudt de trage.massa der christenep. op dien dag in beweging willen brengien. Het loflied moet zich verbreeden zoovet het kan. Gij wilt den iziang werkelijkheid zien woxden:

De stamtaen, paar Gods piaam genoemd, Gaan deirwaartis op, daar elk zich buigt Naar d'Ark, die van Gods gunst getuigt; Daar elk Zij'n naam belijdt en roemt.

Vergelijkt daarmede nu eens de mys'tiek. Aan zichzelf overgelaten, mijdt zij' de luidruchtigheid.

Haar fcliniaat is de afzioinidering.

Zij verkeert het lief& t in gedempt buitenlicht^ opdat zij zich bade in het ruime, volle bianenlicht.

Zij legt er alles op toe om' zich voor de stemmfen uit de wereld te vei^doioven, opdait d'e stem van Jezus toit de ziel uit het Wioord worde vetno^ men en het antwoord der ziel aaa haar Jezus daarop volge.

Zij is bang voor het uitwendiigte, omdat hel zoo afleidt.

Zij weet, dat feeslvertoon zoo handig geüiis ftan godsvrucht kan verbeirgen.

Haar gevoelig oor werd pijhlijk' aangedaan door zoo menige dissonaint in den Paaschpsalm, die niet tot oplossing Icwam..

Haar 'mijmerend oog onderscheididie m'et één ppslag, dat zooveel feestelijke vroolijkheid waB opgeschroefd.

Wat geeft zij! om het masisale. Eén of weinigen, die in algeheel© zelfovergave den Held, die glorie won, aanbildidlen, stemtoen , haar inniger dato ©en bonte m'enigte, die uit de m-eest uiteenloopende motieven haar Paaschvreugde doet blijken.

Zij kan bijha wehschen, dat het .oibrspronkelijke denkbeeld der oujde Gereformeerden ware 'doorgevoerd en d© heilsfeiten door de christenheid p.iet op vastgesteld© dagen werden her-djaoM en gevieïld.

En toch... feest en mystiek' behooren• elkander te vinden.

Hot uitwendig© len het iïiwenidiige, hel massale en het ©enziame moeten m©t elkander in harmonie gebracht.

Zoo wil het de Opgestane.

Hij verscheen juiet slechts in den h'of aan de Magdaleensche, toen zij' daar doolde ganschkllèen.

Hij' vertioond© Zich ook aan Zijn discipelen ^is zij' saapavergaderd waren.

Ja, Hi| bescheidde al Zijn broidderen, ten getale van 500 op een berg in Galilea.

De verbinding tu& schen Paaschfeest en myatiek z; al wis bij' u worden gelegd, wanin'eer gij' u die Paulinisch© begeert© eigen maakt: opdat ik Hem kenne en de kracht Zijher opstanding.

In die begeert© hebt gij; het Paaschfeest te ver­ beiden.

Die begeerte heeft u ook, als de Paaschklankein zijn weggestorven, toit Inabetrachting te leiden.

Die begeerte dient uw levensbegeerte iB zijtn.

„Opdat ik Hem kenne en de Icracht Zijner op­ standing."

Als dit christelijke ideaal ook uw ideaal is. geworden, als gijl daarover kunt zinnen bij klagen, soms ook 'bij' nachten, als dat u gedurig bezighoudt, dan hebt gij' bet Paaschfeest noodig om wat gij zoolang, bij u hebt opgesloten, in vreugde t© openbaren.

De deuren van uw binnenkamer mogen niet ge­ grendeld blijven.

Zij moeten op tijd ©n sloinid wijd word'ön opengezfet.

'Gij moet het ook eens luid© uitroepen: „opdat ik Hem kenne len de Icraoht Zijher opstanding.''

Zoo is dan uw Paasch psalm van mystiek door-

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 april 1921

De Reformatie | 8 Pagina's

Paaschfeest en mystiek.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 april 1921

De Reformatie | 8 Pagina's