GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

REFORMATORISCHE WENSCHEN.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

REFORMATORISCHE WENSCHEN.

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Meer centraal.

I.

De reformatoriscli© leuzie is idan door nieuwe steinmen, , met nieuwe fcrachibeia ^angeliev©!!.

En zij vindt toit iin de aclilieiEsta gtraitien van aas kerkelijk Jeruzalem wieierklank.

Het mag zeker opmerkelijk lieeten, dat zelfs niet het minste gemompel v: an verzet of 'afkieuring •sv0rd vernoimen.

Van alle kanten gtroomiden de sympathie-betuigingfen toe.

Als iets dan ooK .als yastsitaande geclonstateieiid mag worden, dan is het wel dit, idat de dranig tót reformatie in onze 'G-erefarmieerdQ klerkein algemeen is. • : ~

De iGrereformiöerde Pers gaat daarin voor. Onze gro'Ote organ^em met name. Wijken onzentijid te begrijpen ien iaaast kriüek oij^ wat van den rechten weg afvoert^ zit blijkbaar het streven voor met de veranderde tijldsomstandigheiden rekening te houden en tot voorlvaï'en aan te' sporen.

Gelijk 'ik reeds vroieger schreef, .eisöht ons blad volstrekt niet de ©er op aan de reformatorische beweging van heden den stoot it© hebben gegeven. Die > eer komt ons niet toe.

De historie zdf wijbt dit uit.

Ook meenen wij .tniét, ' dat wij alleen, aan dez© beweginig 'stuwkracht geven.

Dat Ziou de ijldelheid gekroond zijn.

Wij 'hopen een stuwiejndie kracht te zijn. Meer niet.

Doch wel weüschen wij^ J.at alle onze organen iiï deze een weid& trijjd aangaan om de grootste stuwende iktacht • te woapden.

't Craat immers niet om eigien roelm.

Maar om bet welvaren der Kerk', die ons Hef is'.

Om höt gehoiorzamen aan den nood, die pns allen is opgelegid.

Om het verkondigen vaja de deugden Gods.

Doch z; al de reform^aitorisdhe beweging oazer 'dar gen het gewensdhte verloop hebhen, dan moeten wij ook weten, wat wij yillen.

Dan mag maar niet te hooi en te gras wordetoi aangewezen: dit moet vernieuwd en dat veranderd.

Maar er behoiOrt plan te zijn in onze actie.

En daarvoor is noodig voiortdurende bezinning.

Daarom wü ik thans uiting geven aan bezinning over de reformatorische beweging, zooals die iiot heden openbaar werd.

En dam mioiet het mij' allereerst valn het [hiart, dat men zöoi dikwijls het karakter van de refot-Waitie, ..^lelke deziei tijd vordert, niet verstaat.

Reeds eer werd in ppö blajd uiteengezet, dat 'wij; hier te doen hebben mfet leen voortgaande reformatie.

Wij hebben voort te bouwen op de acties vajx '34 en '86. -

Wij behoeven niet va)n vorön , af aan te beginnen. • Toch bereiken ons telkens .nog stemmen, die, wat onze voortrekkers deden, zooal niet aegeeiren, dan toich te las^ aanslaan, .

Moest men hen geloov^, dialn zou geheel nieuwe reformatie , eisch zijn.

Dan is de toeistand zóó scheef ein zóó verwrongen, dat een ©ven diep ingrijpen als in de , ? eis'-> 'tiende neeuw weer noO'dzakjelijk is.

Wie daarvan uitgaat, zal alleen afgaalnde op den titel van ons blad, bitter' teleurgesteld worden. Dan — hierover genoieg.

Ook dient gewaarschuwd te worden tagein het eigenaaEdige begrip van reformatie, dat enktelén blijken te huldigen.

Voor hen is reformatie zooiets als opteratie.

Gij hebt de ©en of - andere misvorming of woekering in uw lichaam: . Dain gaat gij' naar den chirurg, ge neemt plaats in den operaties toel of strekt u uit op de opteratietafel, de alv/ijkinlg' woridt wieggenom'en, jde wond geneest. Gij zijt van alles af.

Zoo zouden zij willen, dat ook de reformatie, zich toedroeg.

Er worden door, hai verschillöide misstanden aangewezen.

Waarom, zoo spoediger in? vragen ze, grijpt de kerk niet

Vele gebreken waren in een amerijtje te verhelpen. ' '; -

Maar de kerk is te bang.

Zij houdt te veel.refenmg miet de trage massa.

Scheuring is haar naohtinerrie.

Om die te voorkomen, . stelt zij' zich aan h'et gevaar van verettering en. verpressing bloot.

Zoo luidt hun ernstige Kvschuldiging.

En zij Men er 'in één adem-op volgen, dat de kerk beter deed met de conservatieve elementeü., die altijd tegenwerken, lois te laten. Zij zou daar-•door aanstonds , in gunstiger conditie kom-en en intenser haar roeping kunnen naleven.

In deze beschuldiging zit iets waars'.

De 'elf-ien^dertig-meithoide, in .-ons dierbaar vaderland in zwanjg, wordt ook jin d© kerk maar al te druk-toegepast.

De kerk komt werkelijk in vele opzichten achteraan.

Wij praten som-s te veel en. handelen tó weinig. En inderdaaid .houdt ook vrees voor scheuring niet zelden van bedlzaiu'e daiden terug.

Toch past het tegenover vele van die besohuldigers een min of meer gereserveerde houding aan te nemen.

Laten zij hun wenschen eeins schriftelijk, .jnet redenen omkleed, uitwerken!

Dan bemerkt giji ; al te vaak, dat z-i| in algemeenheden bÜjiven hanigen.

Dan voelt gij direM, dat zij met de konstekweta.ties van hun reformiatoosche vedalngens geen rekening houdeni.

Dan blijkt, dat hun saSng^ainjsdh temperament hen parben speelt.

Wij roepen hen toe: Reformeeren? Niets liever. Voortvarend zijn? Wij' sluiten ons bij u aan.

Maar wijl vragen tevens: waar is uw ïïeformatie-plan ?

Waar is de eenheid in uw reformatorisch^ wettschen? '

Wij mogen toch geen lapwieirk levereh.

Niets is scshaöelijker dan efen symptom'a; üs.che( reformatie voor de leigenlijke reformatie aan te zien.

Als een hartlqlder klaagt over duizelingen en benauwdheid, dan kan 'de geneesheer wel iets voorschrijVen om .flie verschijnselen te doen op: houden.

Maar als de dokter hem in den waa'n brengt, dat hij weer de oudie is, dat hij kan leven als eelü wien niets mankeert, dan Zial dit treurige gevolgen hebben.

Neen, op ide hartspier zelf mojet worden ingewerkt.

De kwaal moet centraal worden behaliideld.

Misschien kan inmiddels de pati^ent van enkele onaangename symptomen worden bevrij'd.

Maar het dient hem aan [bet verstaiid te woliden gebracht, dat daarvan geen geïiezing is te hopen.

Dat hij de gepaste voorzichtagheid heeft in aoht te nemen, totdat van. uit het .cientmm! beterschap is bewerkit.

Men zal begrijpen, dat ik dit niet z'eg, om het reformatorische vuur te dooven.

Hoe hooger het opvlamt, des-te liever.

Ik hoop altijd ten aterkste op verhooging van reformatorisch en ijver aan te drinjgien.

Menschen van' de uitstel-tactiek' vinden in mij geen - advoöaat. ,

Evenwel dien ik te wij'zein op die groote gevaren van symptomatische reformatie.

Deze brengt u in deta. dujnk, dat refdrmatie toch eigienlijfc niet zoo'm moeilijk wlerk is.

Dat men m'at wat goeden wil fein inspanning in korten tijd veel katn bereikeo.

Zijl voerit tot de klacht, die wij betrteffe: nde - oös blaid reeds vernamen: het Schiet mfet die reformatie niet haild op.

Neen, rnijin waarde, dat kiain ook niet.

Reformatie is geen böenoperatie, waar hoogstens zeis weklen miefè' gemoeid zijjni.

Reformatie betaalt niet in het ingeven van een drankje, dat ha 24 uur reelds zijln uitwerking doet gevaren. .

Reformatie voïidert diepte gtudi© en hard werken.

Reformatie vraagt om eien tot in oniderdeelen dooMacht 'en uitgewerkt plan.

Reformiatie is niet helt werk' van jee'n paar pjersonen, maar va|n de kerk in haar, gi^etel.

Reformatie moet als drijlfkracht hebben een opleven van het geloof.

Reformatie moet geslteund wordein dpor eteW gebed van dag' en hacht.

Reforniatie moet door het hart h'eleng'aan.

En nu magijdezie vraag weleeins gesteld: wordt er onder onsi werkielijfc genoeg om: reformatie ge: worsteld? Geworsteld met God? Geworsteld gelijk

Luther, Caivijn, Kuyper en zooveiel anderen deden? Of is reformatie onldarikö allen afkeer van-intellecitualisme en roepen om mystiek nieit teveel een zaak van geredepeer ©p; kritiek gebleven?

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 april 1921

De Reformatie | 8 Pagina's

REFORMATORISCHE WENSCHEN.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 22 april 1921

De Reformatie | 8 Pagina's