GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

COUÉ EN DE ETHIEK.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

COUÉ EN DE ETHIEK.

9 minuten leestijd Arcering uitzetten

III.

Veel verwachtte Coué ook van zijn metlicde voor de opvoeding.

Ja, men zou haast kunnen spreken van eeii Coueesche paedagogiek.

Tal van wenken, welke Coué opi dit gebied geeït, liebben met zijn stelsel niets te maken.

Die ga, an we dan ook ongemerkt voiorbij.

Wij willen alleen die naar voien halen, welke met zijn principe rechtstreeksch verband houden.

De moeder, overtuigde Couéïste', moet de'kinderen al vroeg de , aJgemeene formule inprenten. „Zoodra de kinderen kunnen sp-reken, mo-eten zij' 's och-' tend.s ei) 's avonds twintigmaal de gebruikelijke form.ulö opzeggen, die hun ©en lichamelijke en moreele gezondheid zal verzekeren.

reele gezondheid zal verzekeren. Maar dat is nog niet genoeg. ^

Zooidra het kind maar iets begrijpt, aJ kan het iKjg niet spreken, moiet nog opi een andere wijze op het onbewuste bij hem worden ingewerkt. De ouders moeten wachten tot-het kind is ingeslapen Een hunner - treedt behoedzaam de kamer binnen, gaat op ongeveer een ij. afstands van zijn bed staan en herhaalt vijftien of twintig keer fluisterend al wat hij van hem vvenscht te verkrijgen: wat betreft de gezondheid', den slaap', het werk, zijn ijver, zijn gedrag, enz.; dan trekt hiji zich terug 2ooals hij gekomen is, zoxg dragende het kind niet te wekken.

Deze uiterst eenvondige methode geeft de beste resultaten en het is gemaikkelijk te begrijpen waarom. Als het kind slaapt, rusten zijn lichaam en zijn bewuste zelf, zij zijn als het ware in het niet verzonken; maar zijn onbewuste zelf waafet; tot dit la, atste dus wendt men zich en daar het de dingen gemakkelijk aanneemt, aanvaa, rdt het wat men het mededeelt, zonder tegenspraak en langzamerhand gaat het kind van zichzelf maken wat zijn ouders wenschen".

Ook in het dagelijksch leven behoort heel de opvoeding daarmee in overeenstemming te zijn. Blen moet hieraian getrouw blijven: het gaat eiken dag beter en beter, oo'k al is het niet waiar. Coué zegt zelf: „Wanneer een kind lui is en zijn huiswerk altijd slecht malakt, moet men hem eiken dag, ook als het niet Wiaar is, zeggen: „O, vandaag heb je het beter dan gewoonlijk gemiaiakt, goied zoo, kleintje". Het kind zal, gevleid door dit pluimpje waaraan hij niet gewoon is, den volgenden keer zeker beter werken en langz^amerhand zal hij, dank zij met onderscheiding gegeven aanmoedigingen, in werkelijkheid goed gaan werken.

Tot eiken prijs vermijde men, in het bijzijn van kinderen, te spreken over ziekten, want dat zou deze kunnen veroorzaken. Integendeel leere men hun dat de gezondheid de normale toestand van den inensch is en dat ziekte een afwijking is, een soort verval dat men kan ontgaan door op eenvoudige^ geregelde wijze te leven".

En niet alleen de ouders, , maar ook de school moet op Couéïstische leest geschoeid zijn. Coué geeft den leeraren het volgende advies. Na de leerlingen „verzocht te hebben de oiogen te sluiten, zouden ze moeten zeggen: „Kinderen, ik verwacht van u, dat ge altijd beleefd' en vriendelijk jegens iedereen zult zijn en gehooTzaam aan uw ouders en meesters, en dat wanneer dezen u een bevel geven of een aanmerking malden, ge altijd rekening zult houden met het gegeven bevel of de gemaakte aanmerking zonder u er oi^^'er te ergeren. Vroeger daeht ge, dat, als men een aanmerking o> pi u maakle', het was om u te hinderen; na begrijpt ge zeer goed, dat het alleen in uw belang is, dat meir u terechtwijst; dientengevolge, verre van boos te worden op dengeen, die de aanmerking maakt, zult ge hem integendeel dankbaar zijn.

Verder zult ge van uw werk houden, wa, t liet ook .zij; daar dit echter op, liet oogenblik voor u bestaat in stadie, zult ge van alle dingen houden, die ge moet bestudeeren, vooral die waarvan ge vroeger niet hieldt. Als ge dus in de klas zijt en de leeraar u les geeft, zult ge uitsluiteaid en alléén uw aandacht richten o-p wa^^i'-ij' zeggen zal, zoaider u te bekommeren over de dwa, asheden, welke uw kameraden zullen uithalen of zeggen en vooral zonder ze zelf uit te halen of tei zeggen. Onder deze omstandigheden, beste kinderen, zult gij, daar ge intelligent zijt, en dat zijt ge, gemakkelijk alles begrijpen en het ook onthouden: de dingen, die ge hebt geleerd, zullen in een vakje van uw geheugen worden opgeborgen, waar zij to> t uw beschikking zullen blijven en waaruit gij ze, zoo noodig, te voorschijn kunt roepen.

Evenzooi zult ge, als gij alleen werkt, uw les leert of uw huiswerk maakt, wederom uitsluitend en alléén uw aandacht vestigen op het werk, waarmee ge bezig zijt ^n gij zult altijd goed© cijfers krijgen voor uw lessen en uw huiswerk".

Brooks, dien wij reeds noemden, voegt er nog aan toe: „bij jongens schijnt het beter, dat de vader, tegen dat zij zeven of acht jaar oud zijn, de moeder vervangt als suggereerder, terwijl de moeder natuurlijk de taak blijft vervullen voor haar meisjes".

Maa-r bij de individueele opvoeding blijft het niet.

Coué gaf aan zijn methode ©en nog verdere strekking.

Hij wilde die ook toep: assen opi die maatschapp ij en in de allereerst© plaats op de misdadigers. „De toepassing der axitosuggestie' opi het gebied der moraal", zegt Brooks, „is zoO' aanmoedigend geweest, dat Coué traicht zich toegang t© verschaffen tot de Fransche Staats-verbeterhuizen. Tot dusver is de officiëele tegenzin tegen hervoimingen een hinderpaal gebleken, doch er bestaat gegrondi© hoop, dat in de naaste toekomst de aanwending dezer methode voor de behandeling van misdadigers p.anzienlijk zal worden uitgebreid".

„Wat zou", zoo vraagt hij verder, „de houding jegens onze maatschappelijke en internationale vraagstukken zijn van een geslacht, dat van de jeugd af was opgevoed met de kennis en de beoefening van de autosuggestie? "

En hij hangt dit toekomstbeeld op-: . .„Welliclit kan men evenwel de groofst© hervorming verwa, chten in onz© behandeling van misdadigers. De daden waarvoor hij gevangen is gezet, komen uit niets anders voort dan uit kronkelingen en knoopen in de draden van de gedachten, welke in het Onbewuste leven. Dit is de "msening van kn'.tppe auto-]'itciten. Maar autosuggestie voert ons een grooten stap verder en toont aan hoe dezo wanklanken in het karakter kannen worden opgelost. AVaar het Coué gelukt is, moreel© gezondheid terug te ^even aan ©en jongeling met moiorddadige neigingen, zou dezelfde methode niet slagen bij velen der uitgeworpenen, die onze gevangenissen vullen? Ten minste zouden de jongere misdadigers er gevoelig voor moeten zijn. Doch het denkbeeld, dat aan deze houding, ten grondslag ligt, brengt een hervorming met zich van onze strafprocedure. Het beteekent niets minder dan 'dat misdaad een ziekte; is ©n als. zoodanig dient te worden behandeld; dat het denkbeeld van straf moet plaats maken voor dat van genezing; de houding van wraakzucht voor die van medelijden. Zoo komen wij nader tot d© idealen van het Nieuwe Testament eir in werkelijkheid moet de autosuggestie, als een kracht die ten goede werkt, ten nauwste den godsdienst raken".

Hier raakt Brooks een punt aan, dat Coué zorgvuldig vermijdt, n.l. den godsdienst.

Men krijgt van hem den indruk, dat hij zich met den godsdienst niet bemoeit.

Typisch is in deze het vraaggesprek tusschen Coué' en een „godsdienstige 'dam©".

Dame. — „Uit godsdienstig oogpunt lieschouwd, vind ik het onwaardig van den Eeuwige om o-nz© gehoorzaamheid-aan Zijn wil afhankelijk te stellen van wat U noemt een kunstje of ©en mechanische werking: de bewuste autosuggestie."

Coué. — „Of mear wil_ of niet, onz© verbeelding overheerscht altijd onzeir wil, wanneer ze met hem in strijd is. Wij leiden haa, r in de goede banen, die ons verstand ons aanwijst, als wij bewust gebruik maken van de mechanisch© werking, welke wij onbewust aanwenden om dikwijls op. den verkeerden weg te komen."

En de vraagster zeide peinzend bij zichzelf: „Ja, het is toch zoo, dat op dit verheven gebied de bewuste autosuggestie het vermogen heeft ons te bevrijden van de hinderpalen door onszelven geschapen, maar die ©en sluier tusschen |G-od en ons kunnen plaatsen, zooals het gordijn voor een raam de zon kan verhinderen in een kamer door te dingen".

Onder zijn volgelingen beijvert Brooks zich echter om aan het Couéïsme een godsdiezistigen tint te geven.

Hij kiest tot motto van zijn boek de woorden van 1 Kor. 2:11: Want wie weet wAt in den mensch is, dan de geest des menschen, die in hem is".

Hij waarschuwt er tegen de autosuggestie te verwarren of op één lijn t© stellen m©t de „Christian Science". Neen, zoo protesteert hij: „D© amtosuggestie is niet een pseudo-godsdienst zooals Christian Science".

De methode-Coué is volgens hem niet anders dan toepassing van een Nieuw-Testanientisch beginsel. „Autosuggestie slaagt'door strijd te vermijden. Ze verwerft meesterschap over de Verbeelding door de Verbeelding, vervangt slechte gedachten door goede gedachten en brengt letterlijk opi wetenschappelijk gebied het beginsel in toepiassing, da, t in het Nieuwe Testament wordt verkoaidigd': „Word van het kwade niet overwomien, maar overwin het kwade dooi' het goede."

Zelfs heeft hij ten believe van „godsdienstig ge-

zinden" de algemeene formule gewijzigd. „Godsdienstig gezinden, die aan de formule het denkbeeld van Gods zorg en bescherming willen vastknoopen, kunnen dat. op de volgende wijze doen: „lederen dag word ik met Goid's hulp^, in alle opzichten, hoe langer hoe beter". Mogelijk za; l de aandacht van het Onbewuste zich aldus, in sterker mate dan bij de gewone formule, wenden tot zedelijke en geestelijke verbeteringen."

Hij oppert zelfs het denkbeeld, dat de autosuggestie het oude charisme va, n de gezondmaking is, evenwel niet als privilege van enkelen, maar als liezit van allen. „Gesteld, dat wij ontdekken, dat de macht, die Christus aan Zijn discipelen verleende om mirakuleuze genezingen te doen, niet een gave was, geschonken laan eenige uitverkoTen individuen, doch het erfdeel van alle mensdhen; dat het ko-, ninkrijk der hemelen binnen in ons, waiarvan Hij sprak, op een eenvoudige wijze kon worden aangewend voor de loutering en opheffing van ons dagelijksch leven, om een sterker gezondheid en een liefderijker gemoedstoestand te verkrijgen. Is de verklaring in Coué's formule niet een soort gebed ? Doet ze niet een beroep opi iets, dat boven het leven van het zelf uitgaat, op. de oneindige kracht, die achter ons ligt?

Autosuggestie vervangt den godsdienst niet; ze is eerder een nieuw wapen, toegevoegd aan de godsdienstige wapenrusting. Waar zij als louter wetenschappelijke techniek zulke resultaten kan opleveren, wat zou ze dan niet kunnen doen als de uitdrukking van die hoogere verlangens naar volmaa.ktheid welke de godsdienst belichaamt? "

Hiermee zijn, dunkt ons, onze lezers voldoende georiënteerd om de ethische beoordeeling ook zelf te kunnen beooTdeelen.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juli 1927

De Reformatie | 8 Pagina's

COUÉ EN DE ETHIEK.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 1 juli 1927

De Reformatie | 8 Pagina's