GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Huiswerk.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Huiswerk.

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Overal, waar men over school en huis denkt of spreekt of schrijft, komt ook de kwestie van het huiswerk aan de orde. Het verwondert ons daarom stellig ook niet, dat Dr Vor der Hake, die een drietal lezingen in het licht gaf onder den verzameltitel van: „Wij, onze kinderen en de school", één daarvan wijdt aan: , , Huiswerk—ontspanning". Er zijn op dit terrein ook reeds allerlei richtingen openbaar geworden: voorstanders en tegenstanders. Hel verheugt mij, dat Dr V^or der Hake zich beslist, schaart aan de zijde van de menschen, die een matig huiswerk heelemaal niet schadelijk achten voor onze lieve, opgroeiende jeugd. Alleen, hij wil, dat het goed gedaan wordt en wie zou hem daarin geen gelijk geven. Hij vertelt in bedoelde lezing, dat de leeraren op het Baarnsch Lyceum eens bij een eerste klas de eerste drie Aveken de jongelui het huiswerk des avonds op school hebben laten maken in hun tegenwoordigheid. Zij kregen toen de gelegenheid, menig oppervlakkig jong^ mensch, die wel graag alleen maar eens over de dingen heenkeek, te leeren, wat nu gigenlijk het goed kennen van een les is. 't Zou voor heel wat jongelui bij het begin van hun studie-loopbaan wel heel goed zijn, dat ze zulke lessen kregen.

Of de ouders dat dan niet kunnen doen".' In 't algemeen niet. Heel wat ouders hebben zelf die • studie niet gemaakt en missen ook vaak den tijd, om van dat controleeren. en overhooren veel werk te maken. Als gevolg daarvan laten ze zich door hun kinderen ook nog wel zoo een en ander wijsmaken. Als er slechte cijfers op de rapporten voorkomen, weten ze die wel te verklaren uit de eigenaardigheden van den leeraar, bij wien niemand, of althans het lieve zoontje niet, een goed cijfer kan krijgen.

’t Is daarom wel verstandig, ook in zulke gevallen eens bij den betrokken leeraar te informeeren en maar niet mee te zingen in het koor over den onmogelijken leeraar, die met zulk wonderlijk werk de kinderen in huis bezig laat zijn. Met een enkele vraag als: , , Moet jullie zulke onmogelijke stukken uit je hoofd leeren".'", of „Heb je nu al weer zoo'n berg werk op".'" geeft men meer dan men isschien bedoelt, voet aan de jongelui, die wel et een beetje minder werk willen volstaan.

Neen, de taak van de ouders bij het huiswerk s een andere. Ik wil eerst nog wel even toegeven, at er leeraren zijn, die onverstandig kunnen doen, die wel eens te veel werk opgeven, die ook in riftige buien een pak strafwerk meegeven, maar wie de zaken onderzoekt, merkt wel eens, dat het niet altijd zoo is, als de gestraften willen doen voorkomen. Voorzichtigheid is daarom allereerst geboden, wil men namelijk bevorderen, dat 4e kinderen zooveel mogelijk van de school genieten.

Laten we daarom maar eens beginnen met de vraag goed te overwegen, of wij zelf soms niet te veel van onze kinderen vergen. Kunnen ze het onderwijs volgen van de school, waarop wij ze geplaatst hebben? Een school is gebonden aan haar program, dat dikwijls ook weer van een massa factoren afhankelijk is. Willen wij nu misschien de school dwingen, haar plan te veranderen ten gevalle van ons kind, dat van te weinig capaciteiten is, om de geheele stof te bemachtigen".' Of nog erger, krijgt de school, krijgen er de leeraren de sehuld van, dat wij er een baasje bij hebben, die liever op het voetbalveld staat en draaft, dan zijn lessen te leeren? Missen wij soms de macht, om hem 's avonds thuis te houden en zoudon wij dan maar willen, dat de leeraren voor zijn luiheid, voor zijn speelschheid uit den weggingen?

Laten we maar liever met elkaar vasthouden aan de gedachte, dat er een groote zegen in ligt, dat onze opgroeiende jonge menschen druk werk hebben, dat ze met hun tijd moeten leeren woekeren, om zich er door te slaan. Wie het aan zijn kinderen in de jeugd al te gemakkelijk maakt, onverschillig of ze al gauw de _practijk ingaan of dat ze voor de verdere studie bestemd zijn, bewijst ze daarmee heusch geen dienst. Indien men de overdrijving weet te mijden, is er alles voor te zeggen, dat ze regelmatig aan den arbeid zijn.

In dit verband hebben wij als ouders iiog op iets te letten, ook Dr Vor der Hake wijst daarop in zijn bovengenoemde lezing. Hoe gaat het met de ontspanning van de kinderen? Die moeten, ze natuurlijk hebben. Maar blijft het ontspanning of wordt hel een nieuwe inspanning? Ik noemde zoo pas al het voetbalveld. Dan zijn daar de vereenigingen en clubs en kringen, waar ze graag lid van worden. , , Iedereen is daar op". En daaraan zijn dan verbonden de feesten en jaarvergaderingen en reünies en partijtjes. Als men de jongelui, ge looft, dan zijn al deze dingen zeer noodzakelijk en daar gaan heel' wat kostelijke uren mee heen, die in vele gevallen wel wat beter hadden kunnen worden besteed. Zonder twijfel zit er een goed element ook in het vereenigingsleven van de jongelui, , : , maar de ouders hebben te waken, dat hier de overdrijving niet aan. het woord komt. De jongelui hebben daar wel neiging heen." Ook kan vanuit de school in vele gevallen wel eenige leiding worden gegeven. Zoo moet in ieder geval voorkomen worden, dat dergelijke feestjes tot diep in den nacht duren. Ook mogen ze van de jongelui niet zooveel inspanning vragen bij de voorbereiding, dat 'het schoolwerk er enkele weken onder lijdt, om nu niet te zeggen, door in de war is.

Onze tijd vraagt om vrijheid, ook voor den jongen mensch. Daar js iets goeds in. Maar vrijheid is vQor den zondigen mensch, vooral voor den jongen mensch, een gevaarlijk goed. Menig jong mensch heeft er zich den dood aan gegeten. En ook onder onze kinderen zullen er slachtoffers vallen, wanneer wij niet den moed hebben, ze te binden aan de regels, die even noodig zijn als , een betamelijke mate van vrijheid. Een voornaam ding daarvoor is regelmatigen arbeid en. daarbij bekleedt het rustige huiswerk voor de grootere, schoolgaande kinderen een voorname plaats.

G. MEIMA.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 juli 1928

De Reformatie | 8 Pagina's

Huiswerk.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 6 juli 1928

De Reformatie | 8 Pagina's