GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

PERSSCOUW.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

PERSSCOUW.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Polemiek van „De Rotterdammer".

„De Rotterdammer" hseft geantwoord op wat ik' hier schreef. Algemeene titel is: de hoornstoot van ds Schilder tegen oos blad.

Blijkens thema, en verdeeling, die na de inleiding behoorlijk in drie panten gegeven is, valt o-nder dat é^ne begrip „hoornsto-ot" (hetwelk naar mijn beste weten een aanvallende beweging is) alles wat ik hier, voornamelijk in tweoder instantie schreef. In eerster instantie schreef ik ongeveer 6 regels (ik heb het niet nageteld momenteel; als het er dus 7 zijn of 8; verzoek ik niet van handigheidjes beschuldigd te worden). Die 6 regels waren inderdaad aanvallend. Wil de heer Diemer ze een hoornstoot noemen: het zij zöo; ieder zal van deze originaliteit en geestigheid niat hetzelfde denken. iVIaar de rest van wat ik schreef was in elk geval alleen verweer, en dus geen hoomstoot.

Ik zal deze week nog niet schrijven, omdat het register op den jaargang deze week komt en ik dus van de beschikbare ruimte zeer onzeker ben. To later dan.

Over huisbezoek.

Ds P. van Dijk, de prettige kroniekschrijver van Geref. Theol. Tijdschrift, zegt in dit orgaan:

Misschien vinden de ideeën over 't huisbezoek en de zielszorg van den Amerikaanschen Dr Moses R. Lovell in ons nuchtere Holland beter onthaal.

Ze worden echter op een manier ge'i'ntroduceerd, die al van te voren een paar rimpels op 't voorhoofd brengt.

In de N. R. C. van 20 Aug. leest ge:

„De organisatorische moeilijkheden der hedendaagsche Kerkgenootschappen berusten op een tweeslachtigheid in het uitgangspunt •.. Eensdeels is de kerk nog steeds uitdeelster van de goddelijke waarheid en anderdeels tracht zij te worden de geneesmeeisiteresse der menschelijlsie ziel."

Het ligt zeker aan mijn antiek-religious begrip', dat ik zoo'n uitspraak ongeveer gevoel alsof een medisch blad schreef:

De moeilijkheden van den arts berusten goeddeels op de tweeslachtigheid in zijn arbeid. Eensdeels reikt hij het eenig juiste geneesmiddel (, , g oddelij ke " waarheid!") anderdeels tracht hij zijn patiënt 'te genezen-

Maar die introductie daargelaten: Dhr Moses R. Lovell heeft ook een nieuwe methode voor huisbezoek ontdekt-

Dat is er geen voor de dorpen; en ook geejn om alleen op jaardagen toegepast te worden-

In zijn gemeente te Washington heeft hij „The Life •Adjustment Centre"; in '{Hollandsch: „Het centrum voor het in orde brengen van'het leven"-

Dit heet de rationaliseering van de kerkelijke zielszorg. Ze is een afzonderlijke tak van dienst Zielszorg op wetenschappelijke wijze-Het centrum bestaat uit den predikant, twee geneesheeren, vijf psychiaters', onder wie een speciaUteit voor kinderen, twee maatschappelijke werkers, één directeur voor godsdienstige opvoeding, en één algemeen raadsman-

Wat de predikant onder wiens persoonlijke leiding deze staf staat, zelf doet is waarschijnlijk Committee-Adjustment: Het in orde houden van al die comité-heeren-

In ieder geval heeft dit Centrum niet minder dan drie maanden proef genomen die zoozeer slaagde, dat de nieuwe tak van dienst permanent geworden is-Menschen in allerlei levensmoeilijkhoden hebben reeds baat gevonden-

De enthousiaste aankondiging eindigt met deze woorden:

„Ongetwijfeld verdient navolging van deze proeve oók ten onzent overweging-Allicht biedt een derge­ lijke methode inzonderheid m de groote steden meer kans tot wat men zielsbehoud noemen mag. dan het zinloos naloopen van leden trap-op, trap-af". -

Alweer dus komt ons ouderwetsche in 'tgedrang-huisbezoek

Het is ook al niet duidelijk hoe dit werkt-Het kan zijn, dat zelfs .tot in onze kleine dorpen toe reeds jaren lang op die manier gewerkt is, al hebben dominee en kerkeraad er steeds voor gepast ook zelfs maar èen titel voor zulk werk te bedenkem-

Want ook een dorpsdominee stuurt een gemeefltehd wel eens naar een geneesheer, of een zenuwarts; en een 'boerenkerkeraadslid neemt af en toe een bestuurslid van Patrimonium in den arm om eens te gaan praten met een weirkman, die zit te tobhen.

Onzen directeur voor godsdienstige opvoeding hebben we in het Hoofd onzer Christelijke school-

Maar als 't wat anders is, als het de bedoeling is om een wetenschappelijk, rationalisoereaid, experimenteerend heir van zielszorgers den msnschen op hun dak te sturen, dan hoop ik voor alle Nederlandscbe kerken "zonder onderscheid, dat de oprichting van zulk een „centre for life adjustment" nog jaren lang achterwege zal blijven-

Vele koks verzouten de brij', zeiden onze verstandige vaderen­

wij denken aan de waarschuwing van Bergson, die we zonder twijfel op het religieuse leven nog beter kunnen toepassen dan op welk ander teireinj.: „De psycholoog komt tot sceptisisme als hÜ na eerst de ziel dood te hebben geanalyseerd de ziel zoekt.

De ontleding brengt ons alleen met het relatieve in aanraking, maar er is een soort intellectueel invoelen dat ons den toegang tot den binbenkant der verschijnselen ontsluit: de intelleotueele auscultatie van het leven.

Men. kan wel afdalen'', ^& ï1iö.Mntu'i'tie naar de analyse, maar een opldimming vah de analyse naar de intuïtie is en blijft onmogelijk-"

Als ik goed begrijp, leer ik hieruit dat de ziel van zulk een Washingtonschen christen te minder voor een dominee met diiens religieus invoelen bereikbaar wordt naarmate zij meer onder de bewerking van de adjustment-analisten is geweest-

Ik verbeeld mij dat dit invoelen van het religieuse leven zijner schapen b6J; er aan den ouderwetsohen intuïtieven dominee met zijn geregeld huisbezoek is loevertroawd dan aan het geleerd „bureau voor het in orde brengen van hst leven"-

Maar we erkennen dat wij nog, behooren tot hen die het antiek-religieus begrip' huldigen dat de ge^ zondheid der ziel onafscheidelijk samenhangt met de aanvaarding van de goddelijke waarheid in de Heilige Schrift-,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 7 september 1929

De Reformatie | 4 Pagina's

PERSSCOUW.

Bekijk de hele uitgave van zaterdag 7 september 1929

De Reformatie | 4 Pagina's