GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

De actie van de jonggereformeerden in Zwitserland.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

De actie van de jonggereformeerden in Zwitserland.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

V.

Zoo kwam dan dr Charles Schüle van zijn studiën te Geneve naar Zurich terug. Doch wonder© leiding des Heeren! In Zurich zal men nu een den kleinen kring van jonggereformeerden sterkend schouwspel zien. Een strijd van deze twee: de oudere R. Grob tegen wien de jongere C'. Schüle in het strijdperk zal treden; beiden de wapenen' gescherpt: de een ze ontleend aan het wapentuig in den brief aan de Efeziërs aangewezen; de an; dere ze uit een door den jongere van de twee ontdekt tuighuis te Geneve, geschikt om de jonggereformeerden te bestrijden. Gelukkig neen! Hadden de jonggereformeerden misschien met spanning .gewacht en gedacht bij Schüles terugkeer: wat zal dat nu geven? Tot hun innige blijdschap zien ze dra deze'beiden, de oudere en de jongere, de een meer een blonde gezette Zwitser uit de noordelijke kantons, de ander meer donker en minder forsch gebouwd, samen overleggen, samen spreken, samen handelen en samen strijden voor de beginselen der jonggereformeerden, reeds lief geworden. Och wat! Oppervlakkige onderzoekers en vluchtige lezers kmmen zinnen over de mogelijkheid wapenen te smeden uit Calvijn's werken, geschikt in den strijd tegen de gereformeerden; ja in ons eigen land hebben wij het schouwspel gezien, dat een hoogleeraar te Utrecht metterdaad een strijdmiddel meende te kunnen fabriceeren uit Calvijn'si werken tegen de gereformeerden; doch hij sneed en wondde zich zelf daarmede met een moeilijk te herstellen letsel, toegebracht aan eigen wetenschap^ pelijken naam. Charles Schüle was geen bevooroordeeld onderzoeker; deze jonge geleerde stelde niet do voraussetzung: daar moet en daar wil ik uitkommen. Hij nam zich ernstig voor zich te laten leiden door objectief onderzoek en de jonggereformeerden te Zurich telden hem dra onder hun meest bekwame leiders. De^ze dr Charles Schüle bezocht ook ons land en maakte hier kennissen en vrienden onder onze leidende figuren, vooral op politiek terrein. Wilt ge. nader kennis maken met dezen bescheiden en sympathieken geleerde, schaf u dan • aan No. 4 van de uitgaven van de Jonggereformeerden, getiteld: DieGrundlagendes roformierten Kirchenrechtes von Charles Schüle, zwei te Auflage, mitten durch, verlag der RefO'rmierten Schweizer Zeitung, Buchdruckerei zum Hirzen A. G. Basel. Voor Duitschland te verkrijgen in den Buckhandlung des Erziehungsvereins, Chr. Buyer G. m. b. H., Elberfeld. Het feit, dat dit boek ook te Elberfeld is te verkrijgen, • wijst er op dat de jonggereformeerden van Zwitserland als per intuïtie gevoeld hebben, dat ze contakt hebben te zoeken. Vele Zwitsers, Hongaren, Duitschers en Franschen onder de issues van 'Calvijn bezochten de hoogescholen van Schotland, het land van John Knox. Dat lag voor de hand. Een dubbele overweging leidde daartoe heel gemakkelijk. De gereformeerden in Schotland zijn sterk in aantal; zij hebben in zeer vele centra van het vasteland gemeenten; hadden van oudsher een uitnemenden naam en, door in Schotland een jaar te studeeren verwierven ze zich wel zooveel kennis van het Engelsch, dat zij konden rekenen die taal min of meer machtig te zijn. Echter, Schotland heeft weinig ten goede kunnen doen tot bewaring, ontwikkeling en toepassing van de gereformeerde leer op velerlei terrein des levens, eenvoudig wijl Schotland geen leiding gaf, doch zelf werd geleid door de Duitsche godgeleerdheid. D< e> jonge mannen die in Schotland eenigen tijd gestudeerd hebben kwamen in hun eigen land en kring terug niet met nieuwe schatten, gelijk het geval was bij dr Schüle, doch meestal als enthousiasten voor de eenheidsbeweging.

Zoo ligt er dan een teeken ten goede in dat men van uit Zürichs jonggereformeerde groep contakt zocht eerst met de Duitsche gereformeerden, dan met die van Schotland en door de Duitschers kwamen zij in aanraking met ons. Elberfeld is hier door zijn nonien een omen.

Het kan ons dan ook niet al te zeer verwonderen dat wij op de Tagung van den Roformierten Bund straks mannen uit Zurich zullen aantreffen.

Op de twintigste jaarvergadering van genoemden bond in 1925, saamgekomen te Duisburg-Meidorich, houdt dan ook ds R. Grob-eene rede over: Ernouerung oder Wieder herstellung der Vergangenheit. De titel van dit

oaderwerp zegt genoeg. Geen repristinatie! Toen kende hij onze mannen en onze gereformeerde kerken nauwelijks. Doeh de Heere gaf ook dezen leider klaar te verstaan: geen repristinatie doeh vernieuwing. Waar leven is is wasdom, groei, vooruitgang.

Gij Trant oOik deze rede lezen en ik wil liever dat gij zelf die leest, dan dat ik haar inhoud beknopt weergeef. Dat zou schade kunnen doen. De „Vortrag" is verschenen in 1926 als Left 5, mitten durch, en eveneens te Basel en Elberfeld ie verkrijgen in de Verlagen straks reeds genoemd. Koopt gij Left 5, dan vindt ge daarin nog een tweede Vortrag. Op den 15en November 1925 kwam in Talwil de Bezirksversammlung der Evangel. Gesellschaft en werd door ds Grob een rede gehouden om de vraag te behandelen en daarop antwoord te geven: Was ist das Evangelium?

Met de behandeling van deze vraag stelde hij zich midden in de brandende vraagstukken vaa onzen tijd en vooral voor de landen rondom ons. Hij snijdt daarmede in de eerste plaats het 3chriftprobleem , aan:1st das Evangelium die Botschaft Christi oder die Botschaft von Christus? Zijn tweede vraag is:1st das Evangelium eine individueele oder soziale Botschaft?

Hoe actueel is deze vraag! Zijn oogen reiken verre over de grenzen van eigen land en kring! De derde vraag luidt:

1st das Evangelium diesseitig oder jenseitig gerichtet? Hij besluit met een peloratie als vierde deel. Ik zal het ditmaal hierbij laten. Mij trof ten zeerste hoe bij reformatie in welk land ook, d, e loop der dingen steeds weer dezelfde is. Eerst wordt de kennis der historie verlevendigd. Dan geen repristinatie, doch „weiterbildung". Terug naar de Schrift en dan in overeenstemming met de Schrift naar de richtlijnen reeds vroeger getrokken, verder gearbeid en toepassing gezocht der beleden beginselen op nieuwe terreinea des levens. Zoo ook hier!

Een volgenden keer over zulke terreinen waarop zich deze jonggereformeerden werpen.

G. KEIZER.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 december 1931

De Reformatie | 8 Pagina's

De actie van de jonggereformeerden in Zwitserland.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 11 december 1931

De Reformatie | 8 Pagina's