GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Zie, het Lam Gods.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Zie, het Lam Gods.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

En het was de voorbereiding van het Pascha, en omtrent de zesde ure toen gaf hij Hem dan hun over, opdat Hij zou gekruist worden. Joh. 19:14, 15.

Het was de voorbereiding van het Pascha; , toen Jezus door den Romeinschen landvoogd werd over­ gegeven om te worden gekruist, schrijft Johannes. De drie eerste Evangelisten zeggen kortweg, dat het dien dag de voorbereiding was; de voorbereiding, dat wil zeggen, de dag vóór den Sabbat, de Vrijdag.

Maar Johannes schrijft ©r nog iets bij: niet alleen, dat het dien dag, toicn de Heere gekruist is geworden, de voorbereiding was, de Vrijdag — maar iets bizonders: dat het toen een heel bizondere voorbereiding was: het was ditmaal de voorbereiding van het Pascha, de Paasch-Vrijdag.

Dat is de eerste tijdsaanduiding.

Een tweede voegt hij er aan toe: het was omstreeks de zesde ure. Het liep tegen den middag.

Het was Paasch-Vrijdag omstreeks den middag, dat de Romeinsche stadhouder den Heere Jezus overgaf om te worden gekruist!

Zoo heeft alleen Johannes het geschreven. Geen

der andere Evangelisten. En dat is niet zonder opzet.

Dat hangt samen met hei geheele karakter en doied van het vierde Evangelie. Johannes teekent Jezus voor ons oog als het Lam Gods, het Paaschlam, dat gegeven werd voor de zond© van het volk van God.

Die draad doorloopt zijn geheele Evangelie. Daarmee begint hij en daar sluit hij mee de beschrijving van het openbare leven des Heeren.

In het begin van zijn Evangelie heeft hij geschreven het woord van den Dooper: Zie, het Lam Gods! En door het geheedte Evangelie heen blijft die toon klinken: zie, het Lam Gods, het Paaschlam, dat God voor de zonde gaf.

En nu, in het eind, nu wijst Johannes wéér den aandachtigen lezer naar het Lam, en zegt weer: Zie, het Paaschlam Gods.

Door die dubbele tijdsaanduiding.

W^ant op den Vrijdag vóór Paschen, de voorbereiding van het Pascha, en omstreeks de zesde ure, pleegt men in Jeruzalem de Paaschlammeren te brengen naar den Tempel en het altaar, om te worden geslacht voor de zonden van het volk.

En tegelijkertijd geeft Pilatus door Gods Raad, di© zelfs den dag en het uur heeft geordineerd, den Heere Jezus over om te worden gekruist. W^at dat beteekent, ziet de heidensche landvoogd niet. Maar Johannes heeft het gezien: op het uur, waarop de Paaschlammeren naar het altaar woiden geleid, op datzelfde uur wordt Jezus naar het altaar van Golgotha geleid om te wordeo gekruist.

Dat is d© all©rbizonderste voorzienigheid Gods, di© in dien sterfdag en in dat sterf uur een prediking heeft gegeven: Zie, het Lam, het Paaschlam Gods!

De prediking der genade en der verzoening, dat de Heere als het Paaschlam stierf, en verzoening heeft gebracht.

In deze weken van passi© staat d© geloovige gemeente weer vol aandacht stil bij het lijden van haar Heere. AUes wijst nu naar Hem en Zijn lijden heen.

Maar laat onze lijdens-meditatie niet verkeerd zijn en onjuist gestemd. Bij het kruis staat Johannes de Evangelist en wijst naar omhoog en roept: Zie, het Lam Gods.

Dat is het Evangelie. Uit die woorden zingt ons een melodie tegen van de liefde Gods. Zie, het Lam Gods — er is verzoening voor onze schuld.

Laat ons de hand leggen op dat offer en gelooven.

Laat zondaars knielen bij dat altaar des kruises en vragen om genade.

Laat wie ontrust werd om zijn zonde het wagen om rust te zoeken bij dit Lam Gods, dat de zonde weggedragen heeft en eeuwigen vrede brengt.

Eens heeft de Dooper met uitgestrekten vinger bij den Jordaan gewezen naar Jezus, en gezegd: Zie, het Lam Gods. Zie.

Bij de overgave van Jezus ter kruisiging staat de schrijver van het vierde Evangelie, ©n oofc hij strekt zijn hand uit en wijst naar Gods Lam ontruste zondaars, en zegt tot hen: Zie!

Bij het kruis staat hij weer, en al die lange bange uren van Golgotha's leed staat hij te wijz©n en zegt: Zie.

En achter hem staat de Geest des Heeren die al de eeuwen wijzend roept: Zie.

Zie! Zie! Gods Lam, voor de zonden op het altaar van Golgotha.

En dat zien, het geloovig zien op dat Lam, geeft vrede aan wie gelooven.

Diepe, stille, blijde vrede, in de wetenschap, dat daar door dat Lam Gods de schuld werd geboet van wie geloovig tot Hem kwam.

En ook als zoo fel de conscientie klopt ©n de zonde benauwt en het verleden beschuldigt en de Satan aanklaagt, dan fluistert de geloovig© ziel in stil aanbidden: Zie, het Lam

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 april 1933

De Reformatie | 8 Pagina's

Zie, het Lam Gods.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 7 april 1933

De Reformatie | 8 Pagina's