GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Liberale politiek.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Liberale politiek.

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Wee dengenen, die zich diep versteken willen voor den HEERE, hun raad verbergende.... Ulieden omkeeren is alsof de pottebakker geacht werd als leem.') Jes. 29:15, 16.

Men doet in Juda in de dagen van den profeet Jesaja dwaze dingen. De angst vooir den ondergang heeft het volli en de overheid, den Ideinen man en de aanzienlijlceu des vollts aangegrepen.

Assyrië dreigt van ver met vernietiging. Reeds is liet brocdervolii der Tien Stammen in de ballingschap gegaan, en het ziet er naar uit, dat over Juda een zelfde lot beschoren is. Men ziet reeds aankomen, dal Sanherib zijn legers ook tegen Jeruzalem zenden zal; een vrees, die bewaarheid geworden is.

Wat zal men nu doen? O, er is wel raad. In het geheim zoekt men in Juda steun bij Egypte, den concurrent van Assyrië, en van Egypte verwachten speciaal de grooLen, de leidslieden. de politici, in Juda hulp en redding van het Assyrische gevaar.

In het geheim. Want hierbij vragen ze zelfs niet naar den Heere. Hun plannen en de richting van hun politiek onderwerpen ze niet aan het oordeel van Jesaja, opdat hij vrage over deze dingen hun God. Diep versteken ze zich voor den Heere, zegt toornend in den naam van zijn God de profeet.

Die mannen in Juda, die grooten, de politieke leidslieden, hebben nog wel hun godsdienst, hun tempelgewoonten, maar daarbij hebben zij een eigen meening: in de politiek moet men daarbij den Heere niet vragen. De politieke vragen, en de belangen van het openbare leven, en de richting, waarin men moet gaan tot heil des volks — die gaan om buiten den profeet en buiten God zelf.

God en Gads profeet, ja, zeker, men moet er naar vragen. En men moet ook godsdienstig zijn — alleen, op z'n plaats. Waar zulks behoort te geschieden. In den Tempel. Op den Sabbat. Maar de groote vragen van den dag en de richting der politiek, — die gaan oai buiten God, want daarin zal het denkend verstand van de leidslieden wel wijzen den weg, die moet worden begaan.

Niet waar, zóó is de liberale wijsheid ook van deze eeuw: wees maar godsdienstig; dat is erg nuttig en goed. Zeker, een mensch kan niet buiten wat godsdienst en stichtelijkheid en vrome \vijding en religieuze ontroering en verwarming van de verkleumde en hongerende ziel aan de ideale Christusfiguur.

Maar — Tjlijf met uw godsdienst alstublieft binnen de deur; van uw huis en uw kerk, en als het heelemaal niet anders kan, maar eigenlijk is dat óók al sectarisme, van uw school; om maar niet te spreken van den radio-omroep. En laat, als ge gaat spreken over de groote dingen, die het openbare leven beroeren, laat uw God daar builen, want die moeten worden opgelost door 't denkend menschenverstand van de grooten dezer eeuw!

Hoe snerpend is het oordeel, ja, het óórdeel, van Gods profeet over deze wijsheid; van Juda's dagen en van dezen tijd: ulieder omkeeren is alsof de pottebakker geacht werd als leem!

Men heeft in alle lijden, waarin liberale wijsheid aan het woerd was, de dingen omgekeerd en het averechts voorgesteld: den pottebakker als het leem aangezien.

De pottebakker kneedt het leem in zijn beide handen, zonder te vragen naai' de wijsheid van' het leem, om er van te maken, wat hij wil. En de Almachtige God bestuurt door den Heere Jezus Christus, Wien immers alle macht is gegeven, heel de geschiedenis mei haar gangen en haar oordeelen en haar crisis en nood. Zonder dat Hij daarbij het oordeel vraagt van het nietige raenschenkind, dat die geschiedenis en die wereldcrisis over zich komen en om zich heen razen ziet.

Maar de wijsheid van Juda's grooten, die bij hun plannen maken niet vragen naar God, omdat ze meenen, dat godsdienst en politiek te scheiden zijn, keeren de dingen om; ze vragen niet naar God, omdat er maar één is, die over de juiste richting oordeelen lean en over de beste methode om te geraken uit de ellende van de crisis: de mensch, de politicus.

En de wijsheid van de liberale pwlitiek is niet anders: God heeit geen plaats in de raadzaal, omdat de mensch den weg wel wijzen zal.

Zoo is het in onze dagen.

De crisis slaat de wereld met ellende. De nacht valt over de volken van het Oosten en het Westen.

't Schepsel beeft en staat verwonderd, nu de God der eere dondert.

En de menschen? En de volken? En de leiders?

Ze confereeren en overleggen. In nationale en internationale centra, waar de draden samenkomen van het leven en van de volken.

En die volken, die regeeringen, die bonden, die leiders — doen ze één ding ook: bidden ze ook? Schrijven ze ook bidstonden uit voor de wereld in haar diepe jammeren?

Immers neen: want de wijsheid, in Liberalisme en zijn kinderen en verwanten belichaamd, antwoordt daarop met een glimlach van zelfvoldoening: over die dingen is het woord aan den mensch. Laat daar den godsdienst buiten. Zing uw psalmen in uw huis en in uw kerk, maar niet op het publielie erf; met godsdienst en met bidden komt men er niet. Daar slaat, ja, eigenlijlc staat God zelf daarbuiten!

En toornend roept hel woord van Gods profeet over deze verdwaasde dagen heen: ulieder omkeeren is alsof de pottebakker geacht werd als leem. Ge hebt, o kind dezer eeuw, de dingen omgekeerd.

Zeker, temidden van deze ellende neemt ons land een bizondere positie in. Hier zijn leiders, die buigen voor God en Zijn Woord. Met sterker accent dan lang mogen we nu weer spreken van een Christelijlv land. Maar — de geest van het Liberalisme met zijn Evangelie, dal godsdienst privaatzaak is, waart ^nder ons nog rond. En dien geest veranderen zelfs Christelijke leiders van ons volk niet.

Dit volk keert zich niet tot dien die het slaat, en den Heere der heirscliaren zoeken ze niet.

De ellende onzer dagen is veel en velerlei. Werkloosheid. Verminderde inkomsten; geen kans op verbetering; geen perspectief.

Maar de wortel der durende ellende is, dal de dingen zijn omgekeerd.

En als men vraagt aan den Heere, ook onder belijders van den Christus Gods, vanwaar het toch is, dat er nog geen licht daagt over hel openbare en over het persoonlijke leven — zal dan menigeen onder ons misschien ook van Hem hooren het ontzaglijke woord: ulieder omkeeren is alsof de pottebakker geacht werd als leem?


*) De Statenvertaling is naar de letter voor verbetering vatbaar, maar geeft materieel de gedachte goed weer, waarom ik me met die kwestie hier ook niet heb bemoeid. '

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 december 1933

De Reformatie | 8 Pagina's

Liberale politiek.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 8 december 1933

De Reformatie | 8 Pagina's