GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

GEESTELIJKE ADVIEZEN

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

GEESTELIJKE ADVIEZEN

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

(Alle inzendingen, deze rubriek betreffende, aan Ds D. van Dijk, Akkerstraat 26, Groningen.)

Bioscoopbezoek.

II.

Voor een mensch, die als christen wil laven, teer en trouw, is er geen plaats ia de bioscoo|). Wie zich in de schemering van d© bioscoopzaal neervleit om op zich in te laten werlcen, wat op het doek wordt vertoond, geeft zich daardoor over aan de beïnvloeding door een geestesrichting, die zich laat leiden door de vraag naar geld en genot, die eenvoudig lachen zou, als "ge haar den eisch steldet, dat zij zich zou laten beheerschen door den eisch van Gods Woord,

Nadat ik het vorige artikel schreef is mij dat nog duidelijker geworden.

Mij kwam onder oogen een artikel „Censuur en Moraal" dat handelt over de beteelceais van filtnkeuring, geschreven door iemand, die voorstander is van de bioscoop.

Die mijnheer beweert n. b., „verontwaardiging over zedefcwetsend© voorstellingen kan niet anders zijn idan een bekentenis van ontstellende weerloosheid of een onnatuurlijke miskenning van polariteit der geslachten".

Alle menschen alzoO', die zich verzett/eo tegm de vertooning van naakte vrouwen of (wat erger is) half naakte vrouwen in allerlei geiwaagde houdingen en bewegingen, zijn minderwaardigen, die niet genoeg weerstanidsvermogen bezitten, die al te gemakkelijk verkeerde neigingen bij zich voelen wakker worden; óf het zijn dwazen, die ©en opkomende neiging te haastig zonde noemen.

Hoe weinig begrip deze schrijver voorts heeft van „zedeloosheid" komt in zijn artikel wel heel duidelijk naar voren.

Van zedeloosheid is volgens hem alléén sprake, als de opgewekte neiging geen bevrediging kan vinden.

Zedeloos is een film dus alléén omdat mm de kijkers naar huis laat gaan met brandeade driften, en zij hebben de gelegenheid niet om daaraan te voldoen. Alléén om een zekere wreedheid, die daarin ügt tegenover den mensch, is hier sprake van zedeloosheid, maar of de opge-

driften ' op zichzelf tegem Gods gehod injji daarom bekommert hij zich niet.

%óis wet heeft voor hem geen bestand, ffji in zulk een wereld, waar dergelijk© gedachten inzichten den toon aangeven, zouden wij in-

"Neen; ook dan niet naar de bioscoop als daar jens een „goed" stuk opgevoerd wordt. Afgetoch van de b ij v o e g s e 1 e n, die men daarkj op den koop toe krijgt, geeft men door zulk L film te gaan zien, zijn steiun aan ©en instelr . die vi^el graag de centen heeft van de vrome liii'maar die die oenten weer gebruikt om zijn Juber werk voort te zetten.

Bovendien loopt men gevaar om op die maaier jji het bioscoop-be'zoek t© gaan weamen en langjjjierliand daaraan leen plaats in zijn leven te .jan geven.

Maar hoe komt het nu toch, dat omze jonge lensclien zoo naar de bioscoop kunnen hunbe^ ij9 En, laat ik dat er dadelijk bij zeggen, niet alléén de jonge mensohen; er zijn Oiok wel ouderen, Ie schijnbaar moeilijk meer buiten de geneuchten vjn de rolprent kunnen. Hoe komt dat?

Naar mijn overtuiging komt dat hierdoior, dat , i in het algemeen, als geloovigen, te weinig tennen de blijdschap, de genieting des geloofs. Wij genieten veel te weinig de vreugden over I vergeving der zonden en de wetenschap', dat ^ Gods kinderen zijn, dat ons leven is, een Jienen van God, een bouwen aan Zijn koninkrijk; dat wij den hemel en het Nieuw-Jeruzalem tegemoet gaan. Die dingen zijn voor ons zoo weinig werfcelijkleid.

En hoe komt dat weer? is het niet hierdoor, dat wij te weinig leven uit ; t geloof? Dat echte', kinderlijke, klare weten des ge^ loots, dat wij in Öhristus Gods kinderen zijn, kl is zoo weinig bij ons.

Daarom kan de vreugde der kinderen Godsi ook 10 weinig in ons leven wezen. Daarom is het middel om de bioscoop buiten m leven te houden, niet: het aldoor verbieden: jij zult niet"; al zou het onsi daardoor gelukken fe menschen van de bioscoop terug te houden, als lat niet uit het geloo'f geboren wordt, dan zal er een andere zond© voor in de plaats komen. Ook baat het niet ©en christelijke bioscoop er toor ia de plaats t© zetten; in d© eerst© plaats lii dat niet gelukken; in de tweed© plaats wordt tardoor de mentaliteit, di© naar d© bioscoop drijft, liet weggenomen.

Veelmee'_r wordt zij daardoor gevoed en zal straks ch weer de bioscoop indrijven. Wat wij noodig hebben dat is het leiven uit it .geloof, waardoor elk© vorm van wereldsgeïiidbeid, van binnen uit zal worden uitgedreven. „Uit het geloof leven", dat is het medicijn tegen Ie vt, rwer©ldlijking.

En zoo kom ik tot ©en nieuw© serie van artiilen waarmee ik nu nog een begin maak; n. 1.

„Zelfbeproeving".

I. „Zelfbeproeving", dat is een, in onze kringen, jeliefd en veelgebezigd woord. Hoe vaak, wanneer men spreekt over da ©ischen, 'ie, naar men m©ent, aan een goede prediking gesteld moeten worden, wordt er gezegd: „dominé, vergeet u toch niet aan te dringen op ernstig zelfonderzoek, op zelfbeproeving".

In de besluiten van de Synode van 1905 hebben onze kerken zelfs officieel uitgesproken, dat de eisch tot ernstig zelfonderzoek in d© gemeente gehandhaafd moest blijven.

Ook ons Avondmaalsformulier dringt, in overeenstemming met het woord der Schrift: „Maar de mensch beproeve zichzelf 'en ©te alzooi van bet brood en drinke van den drinkbe'Ker (1 Co'r. 11:28), ernstig op zelfbeproeving aan.

Niemand, die wil buigen voor Schrift ©n Belijdenis zal dus Inmnen ontkenn'en de noodzakelijkheid van de zelfbeproe'ving.

Het is alleen maar d© vraag, wat men onder Schriftuurlijke zelfbeproeving heeft te verstaan en wat, bij het licht der Schrift, als zoodanig moet worden verworp-en.

In enkele artikelen in deze rubriek hopen wij voor velen, die nu vaak tobben, en maar niet verder komen op hun pad, over dezei dingen e©nig licht te mogen ontsteken.

Bij schrijven en lezen mogen wij daarbij er voor bewaard worden, dat wij ons zouden laten beheerschen door de begeerte om eigen inzicht te doen triumpheeren öf oude, overgeleverde begrippen te handhaven.

Alle partijzucht zij verre van ons.

Het moge er ons enkel o-m te 'doen wezen rustig en '©©rlijk te overwegen, wat in deze dingen 'de meening des Geestes zij.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 mei 1936

De Reformatie | 12 Pagina's

GEESTELIJKE ADVIEZEN

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 29 mei 1936

De Reformatie | 12 Pagina's