GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

UIT DE SCHRIFT

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

UIT DE SCHRIFT

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

En Hij openbaarde zich aldus Joh. 21:1b.

De ultbrsifling der Kerk verzekerfl.

Johannes zegt: „En Hij openbaarde zich aldus." De opgestane Heiland heeft deze verschijning gewild en voorbereid. Hij werkt immers zeer systematisch aan de „dingen, cUe haast geschieden moeten"? Wij mogen deze Paaschverschijning dan ook niet verldaren van uit Zijn discipelen, maar van uit Hem, Die reeds opvarende is.

Hij heeft Zijn discipelen op den Paaschmorgen doen boodschappen: „Zie, Ik ga U voor naar Galilea". Zoo konden zij weten, dat het werk zou worden voortgezet, dat schoone werk, in Galilea aangevangen, dat den armen het evangelie gepredikt wordt. En deze Paaschboodschap: „Ziet, Hij gaat U voor naar Galilea", is verder aangc- %nild door Maria Magdalena: „Ik vaar op tot Mijn Vader en Uw Vader, en tot Mijn God en Uw God". Zoo zijn dus twee dingen komen vast te staan. Het werk wordt voortgezet. Nog is het einde niet. En Jezus gaat naar den heme 1. Het zal worden een werken zonder Hem. Dus hoe zal dat wezen? Zij hebben drie jaren met Jezus gewerkt. Dat is Inm vertrouwd geworden, die eerste werkperiode. Maar nu zullen zij moeten werken met en onder een Heer in den hemel. Hoe zal dat zijn, die tweede w e r k- periode ?

Hoe dat zijn zal? Wel, dat leert Hij hun hier aan de zee van Tiberias. Reeds vanzelf denken wij bij deze tweede wonderlijke vischvangst aan die eerste, waarvan wij lezen in Lucas 5. In Lucas 5- vangt aan Jezus' eerste werkperiode. Hij heeft dan Zijn werkcentrum gekozen van uit een huis in Kapernaüm (Matth. 4:13). Hij gaat dan werken als Jezus, de Christus, Die door Zijn lijden en sterven in Zijn heerlijkheid moet ingaan (Luc. 24:26). En bij den aanvang van deze eerste werkperiode heeft Hij Zijn discipelen meegekregen na een wonderbare vischvangst. Zoo trok Hij ze mee.

En toen was het een meegaan met Jezus, Die voorop ging. Die de kracht bezat om Israel tot één te vergaderen in Zijn koninkrijk, de samentrekkende kracht. Zij hadden dan ook na dit wonder alles verlaten: vrouw en huis en bedrijf, O'm Hem te volgen. Hij had hun Zijn h e e r 1 ij k h e i d geopenbaard, Jezus, de CHRISTUS, met Zijn samentrekkende kracht. En zoo waren zij. Hem volgende, geworden de oog- en oorgetuigen van Zijn kruis en van Zijn opstanding. Zij hebben Hem in Zijn heerlijkheid zien komen.

Maar nu gaat Hij Zijn tweede werkperiode in. Hij gaat nu centraal van uit den hemel werken. Zijn werkcentrum is niet meer een huis in Kapernaüm, maar het huis des Vaders in den hemel. En ook in deze tweede werkperiode moeten zij met Hem mee. Het wordt nu Zijn laatste en schoonste werkperiode. Hij gaat ze nu allen tot Zich trekken. Hij zal dat doen centraal van uit den hemel. Het is niet meer Jezus, Die, wijl Hij ook „levende ziel" is, gebonden is aan één plaats, 't zij Kapernaüm, 't zij Jeruzalem, maar het is nu Jezus, de levendmakende Geest (1 Cor. 15:45), Die nu van uit den hemel overal werken zal om alle gegcvenen des Vaders tot één te vergaderen. En dat Zijn discipelen ook met Hem mee kunnen in deze tweede werkperiode, bewijst Hij hun nu met deze wonderbare vischvangst. Zij moeten wel achterblijven. Zij moeten het evangehe prediken „al de volken". Maar overal, waar zij komen, zal ook zijn Jezus' samentrekkende kracht.

Het werkperspectief is totaal veranderd. Jezus in den hemel, zij op aarde. De uitbreiding der kerk staat op het program. Aan die uitbreiding zal Hij nu centraal werken van idt den hemel. Die uitbreiding is verzekerd. Overal zal ook zijn Zijn samentrekkende en samenvergaderende kracht. Zij gaan nooit alleen. Zij zijn zelfs niet eens de eersten. Het eerste zal steeds zijn die groote samentrekkende kracht van hun Heer in den hemel. En zoo zal het geschieden. Dat is nu de glorie van Zijn tweede werkperiode. Hij legt opnieuw beslag op hun leven en krachten. Hij vraagt opnieuw alles te verlaten. Zij zullen Zijn getuigen worden te Jeruzalem, te Judea en Samaria, en tot aan het uiterste der aarde. Hand. 1:6. Zij hebben zich afgevraagd: „Hoe zal dat wezen? " De wereld is zoo wijd en zoo' breed. En hun Heer in den hemel. Maar nu zien zij het. Zij gaan Zijn tweede werkperiode in. Overal zal nu komen Jezus' samentrekkende kracht. Dat heeft die wonderlijke vischvangst zoo wonderbaarlijk gemaakt. De uitbreiding der kerk is verzekerd.

Nu willen ook wij deze Paaschverschijning niet missen in de kennis onzer zaligheid. Jezus als levendmakende Geest werkt centraal van uit den hemel. Hij gaat in het samentrekken en samenvergaderen voorop. Hij is de eerste. Dat Hij U dus waarlijk iii Zijn koninkrijk wil intrekken en tot het eeuwige leven wil vergaderen, dat bewijst U nu elke bediening des Woords. Op alle plaatsen Zijner heerschappij is thans Jezus' samenvergaderende kracht.

Zijn tweede werkperiode is de laatste en de schoonste.

Zoo is Hij naar U toegekomen naar des Konings heerlijkheid: centraal samentrekkende van uit den hemel.

Durft gij nog te zeggen: „Mag ik het wel gelooven?

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 april 1940

De Reformatie | 8 Pagina's

UIT DE SCHRIFT

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 12 april 1940

De Reformatie | 8 Pagina's