Willen de vrijgemaakten niet het anderste uit de kan hebben?
Zulk een opmerking wordt wel in synodale kringen gehoord.
Is ze juist?
Ik geloof er niets van.
Aan 't genoemde spreekwoord ligt de gedachte ten grondslag, dat iemand al te begerig is; dat hij overvraagt; dat hij meer wil dan hem toekomt.
'k Ben me niet bewust, dat de vrijgemaakten meer vragen dan ze met Schrift, Belijdenis en Kerkorde in de hand mogen vragen.
En moeten vragen.
Er zijn nu eenmaal in de Gereformeerde Kerken Formulieren van Enigheid. Het accoord van kerkelifise gf meenscliap. En een op grond dasLrvan aanvaarde Kerkorde.
't Gaat er niet om, het onderste uit de kan te willen hebben.
't Gaat er om, als we bij 't beeld blijven, dat we na , , hereniging" drinken uit één kan, DIE GEVULD IS MET KLARE WIJN, en niet met een mengsel van Schrift + menselijke wijsheden, zoals b.v. de Improvisaties van Dr Kuyper over 't verband van doop en wedergeboorte, of de onsehriftuurlijke, noodlottige kerkrechtregels van de
(omgezwaaide) Dr H. H. Kuyper en Dr Nauta.
Nagilt Orgelfonds
Onder vriendelijke dank van N. N. uit Zwolle via een
iir. .uit Kampen ontvangen f 1.—.
P. D.
Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt
voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen,
vragen, informatie: contact.
Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing.
Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this
database. Terms of use.
Bekijk de hele uitgave van zaterdag 21 juni 1952
De Reformatie | 8 Pagina's