GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Uit de Pers.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Uit de Pers.

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Uit de bondige rede van Dr. Bavinck over de Katholiciteit van Kerk en Christendom mag een enkele proeve aan onze lezers niet onthouden.

We kiezen dit stuk:

Het is geen machtige imposante worsteling van de gansche strijdende kerk tegen de wereld in heel hare organisatie als een rijk onder haar eigen overste, m.iar veeleer een guerillakrijg den vijand hier en daar wel verzwakkend maar niet overwinnend; een strijd dien elk op eigen hand naar eigen methode en willekeur vo? rt, individualistisch, maar niet georganiseerd en daarom den stroom des levens niet keerend. Een strijden wel tegen enkele zonden maar dikwerf den wortel aller zonden onaangetast latend. Een afwijzen v.in de ongeloovige resultaten der wetenschap, maar geen reformatie der wetenschap van een eigen beginsel uit. Een zich onttrekken aan het openbare leven maar geen; poging om dat leven te hervormen naar

den eisch van Gods Woord. Ja dit alles wordtlmenig maal als wereldsch ten eenenmale verworpen. Tevreden als men zelf in eigen huis God mocht dienen of op de bekeering van zielen mocht uitgaan, liet men land en volk, staat en maatschappij, kunst en weten schap aan eigen lot over. Men trok zich uit geheel het leven terug, scheidde zich in den letterlijken zin des woords van alles af, en ging soms, erger nog naar Amerika scheep het vaderland als toch verloren aan het ongeloof prijsgevende-Zie, deze richting heeft wel veel van het Christendom, maar zij is het ware, volle Christendom niet. Zij is eene miskenning der waarheid dat God de wereld liefgehad heeft. Zij is tot bestrijding tot verwerping, niet tot de overwinning der wereld door het geloof in staat.

Evenzoo is het nu met deze richting in betrekking tot de kerk gesteld. Hetzij mea met het Labadisme en Piëtisme de bestaande kerken als Babel verwerpend, kerkjes daarin of daarnaast sticht; hetzij men met het Baptisme en Methodisme allen kerkvorm afschudt als te log en te lastig voor de verbreiding van het Evangelie en in den vorm van een gedisciplineerd leger met slaande trom en vliegende vaandels' de wereld aanvalt — altijd is hier miskenning van de katholiciteit der kerk, van de eenheid van het_ lichaam Christi. In plaats van wijd en ruim den blik over de kerken te laten weiden, tusschen het valsche en ware te onder scheiden, en om het kaf het koren niet voorbij te zien worden met één woord zonder meer alle kerken valsch verklaard alle geloovigen tot afscheiding opgeroepen en de scheiding zelve dikwerf verheven tot een artikel des geloofs. De tucht wordt dan eraan dienstbaar gemaakt om zichzelf rein te bewaren, niet om ook den dwalende en den gevallene wederom voor Christus te winnen. De doop van de bestaande kerken wordt verworpen of niet dan onder zeer groote bezwaren erkend; of ook wordt het zwaartepunt ge heel uit den doop in de aanneming verlegd.

En wat is van dit alles de vrucht ? Niet dat de kerken worden hersteld, maar heur aantal vergroot en de scheuring bestendigd. Het sekten wezen, dat het Pro testantisme ons te aanschouwen geeft heeft een donkere schaduwzijde. Van den beginne der Hervorming aan heeft het zich geopenbaard. Maar nooit heeft het sterker gebloeid dan in deze eeuw. Kerk na kerk wordt nieuw gesticht. In Engeland telt men reeds over de 200 sekten. In Amerika is het getal niet meer te overzien. De verschillen worden zoo menigvuldig en zoo onbeteekenend, dat ze niet meer zijn na te gaan.

Er gaan zelfs stemmen op, om een vergelijkende geschiedenis l; der confessies als een nieuw vak in de theologie opjte nemen. Erger nog is, dat door dit sektenwezen het kerkelijk bewustzijn geheel uitslijt en wegsterft. Er wordt niets meer gevoeld van het onderscheid tusschen kerk en vereeniging.

Hier stemmen we van harte mede in. Moge het menig lezer verlokken om meer te genieten van het schoone dat met zoo kwistige hand in heel dit stuk ten^beste is gegeven.

KUYPER,

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 6 januari 1889

De Heraut | 4 Pagina's

Uit de Pers.

Bekijk de hele uitgave van zondag 6 januari 1889

De Heraut | 4 Pagina's