GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Buitenland.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland.

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

Daitgchland.

Misbruiken, ontstaan bij het preeken op beroep.

­ , ­ ­ ­ In West-Pruisen kiezen sinds eenigen tijd de gemeenteleden zelven hunne predikanten. Volgens de Allgem. Ev. Luth. Kztg. geeft dit aanleiding tot grove misbruiken. De personen, die »op beroep" gaan preeken, schijnen over 't algemeen weinig tact te hebben, om de achtbaarheid van den leeraarsstand hoog te houden. Men maakt bij de stemgerechtigden bezoeken en deelt hun mede, dat de plaats, die men tot hiertoe bediende, zoo afgelegen is; dat men er zoo moeielijk komen kan; dat men er haast geen omgang hebben kan; dat er geen Casino is; de opbrengst van een groot stuk land behoort mede tot het traktement en men kan dit niet wel verpachten; het huis is te klein en te vochtig. Hij, die zich bijzonder «populair" zoekt te maken, gaat vóór en na de proefpredikatie naar het Casino, om te toonen, dat hij wil leven en laten leven.

De burgers in een kleine stad en de boeren ­ op het platteland laten er zich niet weinig op voorstaan, wanneer zij elke week bezoek ont­ ­ vangen van een predikant en de indruk, dien de candidaat gemaakt heeft, wordt in sociëteit en herberg druk besproken. Een welge­ chiaal steld leerlooier, die juist bezig was eene huid te bearbeiden en daarbij niet in saloncostuum gekleed was, verwees den hem bezoekenden herder en leeraar naar zijne vrouw, die »de zaak evengoed behandelen kon als hijzelf." De Evang. Luth. Kstg. ziet den tijd aanbreken, dat een persoon, die eene predikantsplaats begeert, 200 bezoeken zal moeten afleggen. Op grond van het bovenstaande wordt aan landskerken, waarin de verkiezing van predikers nog niet door de gemeenteleden geschiedt, geraden, die nieuwigheid nooit in te voeren. Als remedie voor de kwaal, die reeds in de kerk van West-Pruisen zoo diep wortelde, wordt aangeraden, om vanwege de hoogere besturen het doen van bezoeken bij leden eener gemeente, waarbij men hoopt beroepen te worden, eenvoudig te verbieden. Dit zou doeltreffend zijn. Aanbevolen wordt hetgeen in het koninkrijk Saksen steeds plaatsgrijpt, wanneer door een prediker eene proefpredikatie gehouden wordt. Na de prediking heeft men gelegenheid om met den candidaat in tegenwoordigheid van den kerkeraad te spreken; alle kiesgerechtigden hebben daarbij vrijen toegang.

Tocji meenen wij, dat het euvel veel dieper zit. Niet dat allen medestemmen, is een kwaad; maar dat zonder censuur ieder maar mag medestemmen. De tuchteloosheid verwoest de Evangelische kerk. In de Bnm& wijksche synode der landskerk werd het voorstel afgestemd, om een gemeentelid, dat een verachter was van den doop of van het doen van belijdenis of van de kerkelijke inzegening van het huwelijk, ten slotte na vele vermaningen uit de gemeenschap der kerk te verbannen. Wel werd dit besluit genomen met slechts éene stem meerderheid; maar toch teekent het den toestand. Het afstemmen van het voorstel is daarom ook kenmerkend, omdat reeds in Brunswijk een predikant in overleg met het consistorium het recht heeft om een lid te excommuniceeren.

Italië. Pater Agostino.

Op de hoeken der straten van Rome vindt men tegenwoordig aanplakbiljetten van reusachtige afmeting, in het midden waarvan men het portret vindt van pater Agostino, den man, wiens naam tegenwoordig op aller lippen zweeft. Door den paus daartoe opzettelijk genoodigd, houdt deze pater eene reeks van vastenpredikaticn; stenografen schrijven die preeken op voor een uitgever, die ze gedrukt aan den man zoekt te brengen. Men vindt de gedrukte preeken van den pater bij alle courantenwinkels of kiosken, die men op straten en pleinen aantreft. Men kan daar zien, hoe de geïllustreerde bijbel, bij wijze van een courant gedrukt, naast de meest ergerlijke printverbeeldingen tentoongesteld wordt.

Pater Agostino, in de Romagna geboren, is de redenaar van den dag. Alle bladen geven uittreksels uit zijne redevoeringen, en bestrijden zijne woorden of geven er hunne instemming mede te kennen; zeker is het, dat het optreden van den pater ieders aandacht trekt. De kerk, waarin hij dagelijks predikt, de St. Carlo al Corso, is reeds urenlang vóór den aanvang gevuld, en een tamelijke politiemacht is noodig, om binnen en buiten de kerk de orde te handhaven.

Men vertelt van den pater allerlei, waardoor zijn persoon voor het groot publiek iets interessants krijgt. Sommigen zeggen, dat een ongelukkige liefde hem genoopt heeft de monnikskap aan te nemen ; anderen, dat zijne moeder hem voor zelfmoord bewaarde; anderen weder, dat hij in de rijen der Garibaldia • nen gestreden heeft. Zeker is het, dat pater Agostino zich »een vrij burger van Italië" noemt,

In een van zijne predikatiën trok hij geweldig te velde tegen het opteekenen van zijn redevoeringen; dit was een ingrijpen in zijn recht als »vrij burger van Italië"; hij verwachtte, dat de wet zijn rechten zou beschermen. Het publiek juichte den redenaar luide toe. Pater Agostino schijnt op den kansel bijzonder bewegelijk te zijn; trouwens de manieren van een tooneelspeler worden in Italië den predikanten niet kwalijk genomen. Zijne kracht is niet in de buigzaamheid van zijne stem, maar in de radheid zijner spraakorganen gelegen. Zijne preeken gelijken op een piasregen, waarin aanhalingen uit Homerus met die uit den Bijbel afgewisseld worden, terwijl door hem evenzeer woorden van Plato als van Fénélon worden vermeld. In zijn eerste rede te Rome trok de pater te velde tegen het zedelijk bederf, dat in de moderne maatschappij is ingeslopen; in zijn tweede preek bestreed hij het atheïsme. »Het moderne atheïsme is schaamteloos, '' sprak hij; »gisteren verstak het zich; heden verbergt het zich niet meer. Gisteren stond het voor onze poorten; heden staat het midden in onze veste; het toont zijn ongedekt aangezicht op de tribune, in de pers, op het tooneel; het doet zich overal gevoelen, zelfs in de scholen, en weldra zal het tot den huiselijken haard doordringen.'' Te betreuren is het voorzeker, dat een man, die zoovele duizenden aan zijne lippen doet hangen, niet het zuivere Evangelie van Gods genade in Christus verkondigt. Toch moet het gewaardeerd, dat hij een dam poogt op te werpen tegen het ongeloof, dat ook in Italië steeds grooter verwoestingen aanricht, al is de reactie daartegen goed merkbaar.

WiNCKEL.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 31 maart 1889

De Heraut | 4 Pagina's

Buitenland.

Bekijk de hele uitgave van zondag 31 maart 1889

De Heraut | 4 Pagina's