GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Dfficieele berichten uit de ned.Geref.kerken

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Dfficieele berichten uit de ned.Geref.kerken

6 minuten leestijd Arcering uitzetten

VERSLAG der classicale vergadering van de Ned, Ger. Kerken in de Provinciën Overijsel en Drente.

Donderdag 22 Mei vergaderden te Zwartsluis als Classis de ontkomen kerken uit de provinciën Overijsel en Drente, Na het zingen van Ps, 95 : i en het lezen van Rom. 15:1—14 opende Ds. Spoel van Kampen de vergadering met gebed. Er waren 15 van de 16 kerken vertegenwoordigd. Een welkomstgroet werd gebracht aan de kerken van Hasselt, Smilde en Lemele, die als vrijgemaakte kerken voor het eerst op de vergadering vertegea^oordigd waren.

Tot praeses werd benoemd Dr. Schot van Hardenberg, tot scriba T. v. d. Ploeg Jzn. van Steenwijk, tot assessor N, Hogervorst van Hoogeveen.

Behoudens eenige opmerkingen werden de notulen goedgekeurd. De kerkeraad van Kampen bracht bij monde van zijn praeses verslag uit van de correspondentie tusschen hem en prof. Rutgers omtrent de kerk van Kampereiland. Sommige leden uit laatstgenoemde kerk wenschten als lidmaten van die van Kampen te worden ingeschreven. De classis nam genoegen in het advies van Prof. Rutgers.

Kampen en Kamper-eiland zijn sinds eeuwen 2 kerken. Of Kampen al of niet collator was van laatstgenoemde kerk doet er niets toe. De leden van Kampereiland moeten zelf hunne kerk vrijmaken, en waar het aantal belijders tot een klein getal mocht zijn geslonken, mochten ze tijdelijk geplaatst wor-den onder toezicht van den kerkeraad te Kampen.

Een afzonderlijk lidmaten-en doopboek moest daarvan v/orden aangelegd en' er telkens op worden aangedrongen, dat de kerk van Kampereüand vrij werd. Het onderzoek naar Art. 41 der D. K. gaf bevredigende uitkomsten. Deze en gene kerk werd met advies gediend.

Den broeder ouderling van de pas ontkomen kerk te Lemele werd een beknopt verslag gevraagd van de vrijmaking dier kerk, vooral met het oog op art 180 van de Acta der Voorloopige Synode. Alles bleek geschied te zijn naarde eenmaal gemaakte verordeningen. In de kerk van Hasselt was een kleine misstap begaan, waarvan den kerkeraad der Chr. G-er. kerk aldaar kennis zal worden gegeven, om alle oorzaken van mogelijke bitterheid weg te nemen.

Waar twee der vrijgemaakte kerken nog gebruik maken van de Evangelische gezangen uithet jaar 1806, werden namens de classis deze kerken vriendelijk vermaand, - op grond van art. 6g D. K., met de gevoegelijkste middelen die terzijde te stellen.Broeder Waterink, ouderling in de kerk van Lemele, werd als oefenaar toegelaten, terwijl eene commissie van onderzoek wer4 benoemd voor een anderen broeder.

Afwijzend werd geantwoord op het verzoek van eene kerk om een vasten oefenaar aan te stellen. Wel stond de classis dit toe aan groepen van 3 of 4 kerken.

Rekening en verantwoording werd gedaan van onze Kerkbode, de redactie gewijzigd en de middelen besproken, om de Kerkbode meer tot vrijmaking der kerken van onze provinciën dienstbaar te maken.

Besloten werd geen candidaten meer te laten optreden, dan na afgelegd praeperatoir examen, of een examen daarmee gelijkstaande.

De consulentschappen en vacatuurbetirten werden beter geregeld en middelen beraamd om de financieel zwakke kerk te Lemele te helpen.

De kerk van Hardenberg werd aangewezen als saamroepende kerk van de e.k. classicale vergadering, in Augustus te houden te Meppel.

Ds. Fernhout, die na het noodzakelijk vertrek van Dr. Schot het praesidium uit diens handen overnam, eindigde met dankzegging.

T. V, D, PLOEG JZN.,

h. t. scriba.

HIJL./VARD, 28 Mei. Het is thans een paar maanden geleden, sinds we de laatste gift voor den bouw onzer kerk ontvingen.

Hoe! vragen we, zullen dan de Christenen in Nederland Hijlaard bijna redden, maar als het bijna gered is, weer loslaten? We weten het niet. Doch dit weten we wel, dat een dorpje, waarin feitelijk slechts op een 4otal huisgezinnen te rekenen valt, waaronder vele arbeiders, die van enkele guldens 's weeks moeten leven en waar de rijken der wereld vergeefs worden gezocht, een dorpje, dat op vele kaarten van ons land niet eens te vinden is, niet kan onderhouden eigen kerk met dienaar des Woords en eigen school (waarop een Sotal leerlingen) met hoofd-en hulponderwijzer en dan daarenboven nog aflossing en interest betalen voor op te nemen geld. Dit kan niet, en daarom : de nog ontbrekende ƒ 1600 moeten er komen, of de kerk, die onder de eerste was, welke in Friesland de banier der vrijheid omhoog hieven en de leuze: »Voor Koning Jezus tegen het ongeloof!" deden weerklinken, blijft ongered.

k Alles wordt haar ontnomen en toch blijft de gemeente als gemeente voor hare rekening. De vijanden juichen reeds en schitdden, wanneer zij ons eenvoudig doch net kerkgebouwtje

en pastorietje voorbijgaan, het hoofd, zeggende: »Slechts enkele jaren". Geenszins letten zij echter op den steen, die in den voorgevel van ons kerkgebouwtje prijkt en waarop tegenover de moeiten en gevaren, die dreigen, het vaste vertrouwen van heel ons hart in deze woorden staat uitgedrukt: »De Heere zal het voorzien." Doch middellijk, en daarom, Christenen van Nederland, die op de belijdenis van het Koningschap onzes Heeren nog prijs stelt I hoe moet het ?

Zullen binnen enkele jaren de verwoesters van 's Heeren Kerke over Hijlaard juichen, of zal Hijlaard ook door uwe hulp binnen enkele jaren het bewijs opleveren van wat Luther eens zong: Houdt Christus Zijne kerk in stand, Zoo mag de hel vrij woeden.

Gezeten aan Gods rechterhand, Kan Hij haar wel behoeden.

We vragen niet veel. Indien ieder, die dit leest of hoort voorlezen, voor de zaak des Heeren te Hijlaard iets, al was het maar een kwartje, wilde afzonderen. Dat kan ieder, ook een dienstbode, ook een kind des huizes, dat zakgeld heeft.

Dat de huisvaders dit dan wilden voorlezen in hun gezin. En mocht soms worden opgezien tegen het overmaken, dan hebt ge, hetgeen ge afzonderen wilt, slechts in een stukje papier te wikkelen, waarop ge deze woorden schrijft: »Voor de kerk te Hijlaard", en dit dan, als ge ter kerke gaat, in het tweede zakje te doen.

Dan zal uwe diaconie jegens ons de barmhartigheid wel willen oefenen, het na aftrek der overmaakkosten ons te willen toezenden. Dat de Heere uwe harten neige, opdat zijne Kerk hier tegenover het ongeloof, dat hare goederen neemt, toonen, hoe de Koning der Kerk weet te beschutten en te bewaren, die Hem belijden.

D. J. B. WiJERS,

dienaar des Woords.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 9 juni 1889

De Heraut | 4 Pagina's

Dfficieele berichten uit de ned.Geref.kerken

Bekijk de hele uitgave van zondag 9 juni 1889

De Heraut | 4 Pagina's