GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Gemengd nieuws,

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Gemengd nieuws,

4 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bunyan's Christen een baatzuchtig mensch.ii'E.tn hoogleeraar in de godgeleerdheid van de universiteit van Chicago heeft, volgens een bericht in de nieuwsbladen, ex cathedra £eslist, dat christen in Bunyan's heerlijke allegorie, in plaats van een voorbeeldig volgeling van Jezus te zijn, geheel en al bestuurd werd in al wat hij deed door zelfzucht. Hij zocht enkel en alleen zijne eigene kleine en bekrompene ziel te redden, aan de redding van anderen dacht hij niet. De christenen van onzen tijd waren veel beter, daar zij zich de nooden en ellenden van andereii aantrekken. Het is heden ten dage niets ongewoons, de bladen te hooren gewagen van de heerlijkheid en uitnemendheid onzer tegenwoordige christenen, maar zoo naakt en afschuwelijk is het beeld van onze gewaande heerlijkheid ons nog nooit voor oogen gesteld. Afschuwelijk vooral daarom, omdat spreker op den armen toUenaaar — Bunyan's christen — wijst om ons daardoor de voortreffelijkheid van den hedendaagschen christen des te helderder in het licht te stellen. Eigenaardig is ook het feit, dat deze rede uitgesproken is voor eene vergadering van baptistische leeraars!

Wat echter moeten wij van zulk eene bewering, dat Bunyan s christen een baatzuchtig mensch was, die alleen aan de redding van zijne eigene kleine en bekrompene ziel dacht ? Bunyan's doel was, het leven van een Christen onder het beeld van eene reis te beschrijven. Waar hij gelegenheid vond, zocht deze het heil van anderen. Het beeld is geteekend in overeenstemming met de toestanden dier dagen. Endeavor Societies, Young Men's Christian Associations en al de inrichtingen van onzen tijd had men in die dagen niet, hoewel ook in de christenreis inrichtingen beschreven zijn ten dienste der reizigers naar den hemel. Bunyan te beschuldigen, dat hij in zijn christen een baatzuchtig mensch schetst, omdat hij geen melding maakt van al de godsdienstige inrichtingen en werkzaamheden van onzen tijd, is onverantwoordelijk

Een greintje waarheid is er echter in de bewering van den redenaar. In de dagen van Bunyan stond in het leven der christenen Paulus' woord : «Werkt uwe zaligheid met vreeze en beven'', op den voorgrond, terwijl men in onze dagen vooral denkt aan de evangelisatie der wereld. Kwam men in Bunyan's dagen in gevaar de evangelisatie der wereld uit het oog te verliezen, in onzen tijd vergeet men vaak zijne eigene zaligheid uittewerken, terwijl men anderen wil redden. Moeten wij eenzijdig op een gedeelte_ onzer taak het oog vestigen? Het een behoorde men te doen, en het ander niet te laten."

Wij ontleenen het bovenstaande aan de Hope. Het is alsof deze Baptisten denzulken gelijk willen geven, die meenen dat alle ijveren in Methodistischen geest te plaatsen is onder de werken van het vleesch.

Grove onkunde. The Friend van Philadelphia meldt het volgende: «Onlangs op een Zondagschool Conventie werd een oefening gehouden inzake Schriftkennis en deze 20 vragen in de vergadering ter beantwoording rondgedeeld:

1. Een beschrijving van den zondvloed.

2. Een beschouwing van Mozes' sterven.

3. De tien geboden.

4. Het hoofdstuk in den Bijbel, dat vooral handelt over 't geloof.

5. Het hoofdstuk dat handelt over de barmhartigheid.

6. Het complete gebed des Heeren.

6. Het complete gebed des Heeren. 7. Het langste vers in het O. T.

8. Het kortste vers in het N. T.

9. Beschrijving van Noach's Ark.

10. Het vers: «Want ik ben verzekerd dat noch dood, noch leven enz.

11. Het vers: «Voorts, broeders! al wat waarachtig is enz.

12. De gelijkenis van de tien maagden.

13. Christus' laatste gebed.

14 De zaligsprekingen.

15. Een beschrijving van Salomo's tempel.

16. De zalving van DaviH tot koning.

17. De laatste richter van Israël.

18. De terugkeer der Joden uit de ballingschap,

19. De verwoesting van Salomo's tempel.

20. De kruisiging des Heeren.

Deze vragen werden rondgedeeld in de vergadering en overvloedig tijd gegeven de antwoorden in te vullen. En wat was het resultaat? 88 exemplaren werden gegeven aan 88 personen, en onder dezen waren ambtsdragers; Z Schoolonderwijzers, rijpe christenen, leden van Endeavor Soc en anderen. 57 gaven hun briefje terug zonder één vraag te hebben beantwoord en 31 die op sommige vragen een antwoord hadden gegeven. Van die 31 antwoorden waren 13 meer of min volledig, maar niet één in alles correct. Een hunner plaatste de vermelding van Mozes' dood in Exodus, onderscheidenen die de Tien Geboden in het Evangelie van Mattheus aanwezen, anderen Jezus laatste gebed in Mattheus, Marcus, Lukas en Johannes. Een ander zocht de vermelding van de verwoesting van Salomo's tempel in de Psalmen, en twee antwoorden dat ze in «Salomo" te vinden was; nog een ander wees het kortste vers in het N. T. aan in de Psalmen. Sommigen waagden twee, anderen drie antwoorden daarop te geven.

Getuigt dat niet van schromelijke onkunde, en dat in kringen, waarin de Zondagschool zoo het een en het al is!

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 29 mei 1904

De Heraut | 4 Pagina's

Gemengd nieuws,

Bekijk de hele uitgave van zondag 29 mei 1904

De Heraut | 4 Pagina's