GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Bij het onderwijs

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Bij het onderwijs

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Bij het onderwijs op onze scholen is wel een der voornaamste hulpmiddelen de plaat, waardoor aan den leerling een klare en duidelijke voorstelling gegeven wordt van hetgeen de meester bij de les behandelen wil.

Het hoog belang van dit aanschouwelijk onderwijs is dan ook In later tijd beter ingezien, en men heeft zijn best gedaan dit leermiddel meer algemeen toe te passenen tot hooger peil op te voeren. Terwijl vroeger de wanden onzer schoollokalen naakt en leeg waren en het zwarte bord alleen afwisseling bracht, kan men thans geen school bezoeken, of de wanden zijn bedekt met tal van platen, die een lust zijn voor het oog en een sieraad voor de school. Vooral de nieuwere platen van plant-, dier-en aardrijkskunde munten uit door getrouwe afbeelding der natuur, door zachte kleurentinten en keurige uitvoering. Men behoeft ze slechts te vergelijken met de houterige afbeeldingen en schreeuwerig gekleurde prenten van een vroegere periode, om te zien, welke reuzenvorderingen de lithografie op dit gebied heeft gedaan.

Te meer viel daarom het feit op, dat de school voor het onderwijs in de vaderlandsche geschiedenis zich nog altoos behelpen moest met een stel platen uit de oude doos, die bij deze nieuwerwetsche platen al te zonderling afstaken en meer een beleediging waren voqr den goeden smaak, dan een aesthetlsch genot. Aan de hooge beteekenis, die juist het onderwijs in onze vaderlandsche historie heeft, werd daardoor tekort gedaan. Het had den schijn, alsof de kennis der natuur er meer op aan kwam dan die van de geschiedenis van ons volk. De heeren J. W. de Jongh, hoofd eener openbare school te 's Gravenhage, en , Wagenvoort, hoofd ccner Christelijke

school te Utrecht, hebben daarom een verdienstelijk werk gedaan door een serie ] schoolplaten i; oor de vaderlandsche geschiedenis uit te geven, waardoor in dit gebrek wordt voorzien. Deze platen, in groot royaal formaat gedrukt, zoodat de afbeelding ook op een afstand goed kan worden gezien, zijn alle genomen naar historische schilderstukken van bekende meesters en bieden reeds daardoor waarborg, dat ze aan den eisch der kunst voldoen, terwijl de ftima Wolters te Groningen gezorgd heeft voor een artistieke reproductie, die haar drukkerij alle eer aandoet. Bovendien is bij elk der platen een historische verklaring gevoegd, die een kort overzicht geeft van het tijdvak, waarin de geschiedenis, op de plaat afgebeeld, voorviel en die de betee-g kenis van de plaat verduidelijkt. Ds prijs van deze platen, die ook afzonderlijk te krijgen zijn, is zeker nog al hoog, maar men krijgt dan ook goede waar voor zijn geld. We hopen daarom, dat ze ook op onze christelijke scholen ingang zullen vinden.

In het bijzonder vestigen we daarbij de aandacht op de pas verschenen afbeelding van de Dordtsche Synode van 1618 en 1619. Er bestaan van de Dordtsche Synode verschillende afbeeldingen, maar deze is zeker een der beste die we zagen, en ze kan ook voor onze Jongelingsvereenigingen en Catechisatiën uitnemend dienst doen. Ze is genomen naar de bekende schilderij, die de schilder Paulus Weyts op last der Dordtsche regeering in 1621 vervaardigde en die nog te Dordrecht bewaard wordt. De frissche kleuren van het oorspronkelpe schilderstuk zgn goed overgebracht, en de personen zijn zoo duidelijk afgebeeld, dat men zelfs verfcbillende gezichten herkennen kan.

Ook de korte toelichting, die de heer Wagenvoort gaf, al moest hij zoovee mogelijk objectief zijn, doet zeker de be teekenis van de Synode en de daaraan voorafgegane twisten tusschen de Remonstranten en Contra-Remonstranten niet onjuist uitkomen. Zonderling is echter, dat de bewerker zich zoo geheel vergiste in het moment, dat deze afbeelding der Dordtsche Synode zou voorstellen. Volgens hem zo deze plaat het oogenblik weergeven, waarop de Synode het besluit nam tot veroordeeling der Remonstrantsche leerstellingen; welk besluit zou genomen zijn in de 138e zitting der Synode 14 April 1619 Blijkbaar bedoelt de heer Wagenvoort hiermede de namiddagzitting, die de Synode 24 April 1619 hield, want 14 April heeft de Synode geen zitting gehouden. In deze 1382 zitting is echter de sententie der Synode over de/^rjö««« der Remonstranten uitgesproken en niet over hun leerstellingen of gevoelens; de Synode had dit reeds gedaan in de 1350 en 1362 zitting op 23 April 1619 gehouden. Maar deze historische onnauwkeurigheid nog daargelaten, kan er wel geen twijfel over bestaan, dat de heer Wagenvoort in de beteekenis dezer plaat zich vergist heeft en de schilder Paulus Weyts een geheel ander moment op 't oog heeft gehad. Gelijk de schrqver zelf toch op blz. 24 opmerkt en trouwens ook voor ieder duidelijk waar te nemen is, bevindt zich op deze plaat nog in het midden der Synode een langwerpige tafel, waarom de gedaagde Remonstranten zitten; zelts kan men zien, dat één hunner, Episcopius, juist is opgestaan om een redevoering te houden. Nu is het bekend, dat de Remonstranten na de stormachtige zitting van 14 Januari, toen Bogerman hen wegzond, niet meer ter Synode zijn geweest; zelfs werden de voor hen bestemde tafel en zitplaatsen weggenomen. Het moment, dat de schilder afbeeldde, was dus zeker niet de zitting, waarin de Remonstranten veroordeeld werden, want ze waren daarbij niet tegenwoordig. Wellicht waren deze en andere fouten vermeden, wanneer de heer Wagenvoort zich beter op de hoogte had gesteld van de litteratuur over de Dordtsche Synode verschenen. Zelfs het jongste werk van Dr. Wagenaar kende hij blijkbaar niet. En wat nog erger is, ook de Acta der Dordtsche Synode noemt hij niet onder de bronnen, die hij geraadpleegd heeft. Al kan men aan zulk een populaire schets geen al te hoogen maatstaf aanleggen, eenige meerdere studie ware hier toch gewenscht geweest.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 5 februari 1911

De Heraut | 4 Pagina's

Bij het onderwijs

Bekijk de hele uitgave van zondag 5 februari 1911

De Heraut | 4 Pagina's