GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Buitenland.

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Buitenland.

5 minuten leestijd Arcering uitzetten

Hongarije, Uit de Gereformeerde Kerk.

Uit de handelingen der algemeene vergadering van het Gereformeerde Kerkdistrict langs den Donau, die op ai Oct. en volgende dagen te Budapest gehouden werd, ontleenen wij het volgende: Het bestuur van de volksschool had een leerplan voor de volksscholen ontworpen en dit aan de vergadering ter beoordeeling gezonden. De voorstellen omtrent het Godsdienstonderwijs in de lagere school werden door de volgende beschouwingen ingeleid.

Het doel van het Godsdienstig zedelijk onderwijs in de volksscholen is, het gevoel, het denken en het handelen der leerlingen door den Christelijken geest van het Evangelie te laten doordringen.

Er wordt algemeen over geklaagd, dat het Godsdienstig leven van ons volk snel achteruitgaat. Dit wordt niet alleen daardoor openbaar, dat het aantal uit blijmoedigheid gebrachte offers afneemt; dat de kerken in vele plaatsen bijna ledig zijn; dat de eene wet na de andere moet ingevoerd worden om kerk-en school belasting in te voeren; dat van dag tot dag de overspannen secten vermeerderen; maar het meest hierin, dat ons volk tot vervulling van zijn plicht, om tevreden te zijn met zijn lot, om verzoeking te wederstaan, om zijn vroeger karakter te behouden, om moeite en plagen te verdragen, — uit zijn religie niet genoegzaam kracht weet te putten.

Wij weten zeer wel, dat het niet door één omstandigheid veroorzaakt is, maar dat het 't resultaat van honderden verschillende oorzaken is. Een der hoofdoorzaken is, dat ons Godsdienstonderwijs op de volksschool regel en methode mist. Daardoor wordt geen godsdienstig gevoel in de ontvankelijke ziel van het kind geplant, maar de ziel en het gemoed van het kind wordt bezwaard met de droge bepalingen der wetenschap die over.den Godsdienst handelen. Zulke begripsbepalingen, die de kinderziel door hare spitsvondigheden doodelijk kwellen en vermoeien en tegen den Godsdienst en de Kerk innemen, terwijl de kinderen in het leven niet ervaien dat deze nuttig zijn voor de praktijk, versterken de meening die van alle zijden roekeloos uitgesproken wordt, da? de religie tot niets nut is. Waarom was het leven onzer vaderen religieuser? Omdat h-.c vóór 50 en 60 jaar levende geslacht den Bijbel goedkeurde; wanneer het in dagen van verzoeking verkeerde, of in tijden waarin de goddelijke wijsheid het in nood bracht, wist het uit den Bijbel waarschuwende, bemoedigende, troostrijke voorbeelden voor den geest te roepen. Het mocbt het geheele leven door, den zegen van het op. de school genoten Gotlsdienstonderwiis ervaren.

Het t^enwoordig geslacht keert zich van den v Godsdienst en de Kerk af, omdat het Godsdienstonderwijs bestaat in het van buiten leeren van den Catechismus en de geloofsartikelen, B waarvan het kmd slechts bittere hermneringen B in het leven medeneemt. Daarom moet voortaan op de scholen Bijbelsch onderwijs gegeven worden. De geloofs-en zedeleer behoort als m toepasiing voert te vloeien uit de Bijbelsche vcrbalca. Het onderwijl in de geloofsleer wordt gegeven tQt voorbcrtidag voor bet dotn van belijdenis des geloofi en is bestemd om het reSiütaat van het Godsdienitonderwijs der volks* school vast te leggen. In de hoogste klasse geve men onderwijs in de kerkgeschiedenis, terwijl ook de tegenwoordige toestand en de kerkorde onzer kerk besprolcen worde.

Wij geven het op deze vergadering besprokene niet weder, omdat wij daarmede geheel instem" men, maar wijl het een blik geeft in den toestand der Gereformeerde kerk in Hongarije.

Noord-Amerika. Het hoofd van de zonaanbidders gearresteerd.

Den 4den Maart werd te Chicago Dr. Ottoman Zartdnsht Hanish, het hoofd der zoaaanbidders, gearresteerd. Voor zijn optreden als hoofd van die bovengenoemde religie heette deze man gewoon Hennesy. Potitiedienaren van het gouvernement namen hem in den Mazdatnantempel gevangen. Toen de gouvernementsambtenaren den tempel binnen kwamen, was hij eerst niet te vinden. Eerst na drie uren zoekens werd hij aangetroffen onder het „Mysterie vaa Mysteriën"-altaar, in vorstelijke kleeding vaa purper en goud gehuld. Na gevangen genomea te zijn geweest, werd hij echter weder losgeUtea, doch eerst nadat hij eea borgstelling vaa / 62.500 gegeven had.

Hennesy wordt beschuldigd per post eea catechismus verzonden te hebben, waarvan de inhoud uitermate onzedelijk zijn moet. Ook werden de praktijken der aanhangers vaa dezen vorm van afgoderij gemimen tijd vanwege de regeering bespied; de gevangenneming vaa Hennesy was het gevolg van hetgeen de verspieder gerapporteerd had.

Men beweert dat Hennesy meer dan een millioen dollars bezit. Zijn aanhangers.of aanhangsters zijn voornamelijk rijke vrouwen. Ia de laatste jaren werden op verschillende plaatsen in de Vereenigde Staten en in Europa tempds gebouwd tot aanbidding van de zon, waarin de donkere praktijken die met die a^oderij gepaard gaan, worden uitgeoefend.

De catechismus, die door Hennesy verspreid werd, is getiteld „Inner Studies" (Inwendige studiën), daarin wordt de leer en de dienst der zonaanbidders uiteengezet. Hij handelt voornamelijk over het geslachtelijk leven en staat het niet-hu wen voor.

De geheimzinnige, onkuische gebruiken en de levenswijze der zonaanbidders doen denken aan de afschuwelijke praktijken in sommige afgodentempels in het Oasten. Zonnebaden, „grasshopping", „dew-drinking" en meer dergelijke dingen, die in de praktijk niet zoo onschuldig zijn als de woorden klinken, vormen een deel van den studiegang, dien de zonaanbidders moeten doorloopen, ten einde de „Pink-Lord of Silk" te ontvangen, de eerste stap op den weg der volmaking. *

Wanneer men weet dat Hennesy zijn volgers trekt uit menschen, wier namen gestaan hebben in het doop-of wellicht het lidmatenboek eener Christelijke kerk, of misschien nog daarin slaan, dan is er nog meer reden om het verschijnsel, dat een man als Hennesy zooveel propaganda maken kon, als uiterst droef en verontrustend te kenmerken.

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van zondag 28 april 1912

De Heraut | 4 Pagina's

Buitenland.

Bekijk de hele uitgave van zondag 28 april 1912

De Heraut | 4 Pagina's