GeheugenvandeVU cookies

Voor optimale prestaties van de website gebruiken wij cookies. Overeenstemmig met de EU GDPR kunt u kiezen welke cookies u wilt toestaan.

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies

Noodzakelijke en wettelijk toegestane cookies zijn verplicht om de basisfunctionaliteit van GeheugenvandeVU te kunnen gebruiken.

Optionele cookies

Onderstaande cookies zijn optioneel, maar verbeteren uw ervaring van GeheugenvandeVU.

Bekijk het origineel

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 37

Bekijk het origineel

+ Meer informatie

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 37

Rede gehouden bij de aanvaarding van het hoogleeraarsambt in de theologie aan de Vrije Universiteit te Amsterdam

2 minuten leestijd Arcering uitzetten

36 nadruk herinnerd. 116) Dat de geschiedschrijver geen DANTE be hoeft te wezen, die elk historisch persoon een plaats in d, Inferno of in het Purgatorio toewijst, spreekt van zelf. Dat hi de roeping heeft, om ook in die verschijnselen, die hem per soonlijk onsympathiek zijn, het betrekkelijk goede te doen uit komen, en de fouten, die zijn eigen partij begaan heeft, nie vergoelijken mag, behoeft waarlijk geen afzonderlijk betoog Inclien dit alleen met den eisch der objectiviteit gemeend was .aI zou er geen man van wetenschap zijn, die zich daarteger verzet. 117) Maar wanneer men met dien eisch bedoelt, dat de Geschiedeni~ der Kerk "nur darstellen, nicht urtheilen so11", gelijk BAUF het uitdrukt 118); wanneer men op dien grond eischt, dat dE historicus bij zijn taak een kleurloos, indifferent, neutraal wezer zal zijn, dan protesteer ik tegen dien eisch, omdat hij in strijc is met de menschelijke natuur, die zulk een indifferentisme niet duldt; omdat ~ij te kort doet aan den eisch der wetenschap, die ook op hooger gebied critisch heeft op te treden, 119) en ' dan doe ik dit bovenal, omdat de historie zelf ons leert, wat achter het mom dezer onpartijdigheid schuilt. Ik behoef u niet te herinneren aan ARNOLD'S Unpartheiische Kirchen- und Ketzerhistorien, waarin elk ketter een heilige en elk kerkvader een twistzoeker is geworden. Ik kan mij op recenter voorbeeld beroepen. In de "Geschiedenis van de Hervorming en de Hervormde Kerk der ederlanden" , die thans als standaardwerk geldt, wordt met bijzondere waardeering het goede in de Roomsche Kerk vermeld en zelfs een tuiltje gevlochten voor de teedere en reine liefde, die uit de Mariavereering der Middeleeuwen sprak, maar als de schrijver aan de histoire contemporaine toekomt, dan heet de weerstand, dien de Kerkeraad te Amsterdam bood aan de Synodale hiƫrarchie, een "kerkelijk oproer" en wordt een zeer "objectieve" parallel getrokken tusschen den woordvoerder van dezen Kerkeraad, die op denzelfden dag te 's Gravenhage voor de Synode der Hervormde Kerk verschijnen moest, als de aanvoerder der anarchisten, "eveneens gewezen predikant", veroordeeld wegens Majesteitsschennis, voor het hof te 's Gravenhage was gedaagd. 120)

Deze tekst is geautomatiseerd gemaakt en kan nog fouten bevatten. Digibron werkt voortdurend aan correctie. Klik voor het origineel door naar de pdf. Voor opmerkingen, vragen, informatie: contact.

Op Digibron -en alle daarin opgenomen content- is het databankrecht van toepassing. Gebruiksvoorwaarden. Data protection law applies to Digibron and the content of this database. Terms of use.

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 januari 1900

Inaugurele redes | 59 Pagina's

Het gereformeerde beginsel en de kerkgeschiedenis - pagina 37

Bekijk de hele uitgave van vrijdag 26 januari 1900

Inaugurele redes | 59 Pagina's